Polskie lotniska inwestują na potęgę

Wraca ruch lotniczy do Polski. Za kilka lat będziemy potrzebować Nowego Centralnego Lotniska dla Polski

Publikacja: 10.09.2010 17:24

Warszawskie lotnisko im. Fryderyka Chopina

Warszawskie lotnisko im. Fryderyka Chopina

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

- W Polsce rocznie lata ok 20 mln osób, potencjał, porównując się krajów unii jest czterokrotnie większy - mówi na Forum Ekonomicznym w Krynicy Tadeusz Jarmuziewicz, wicemnister Infrastruktury odpowiedzialny za transport lotniczy.

- Wiemy, że w Polsce jest miejsce na nowy port lotniczy — dodaje minister. Jak poinformował zakończył się pierwszy etap związany z wykonaniem analiz które mają odpowiedzieć na pytanie czy w Polsce jest i jeżeli tak to gdzie miejsce na centralny port lotniczy dla Polski. Potencjalna lokalizacja ma zostać wskazana po zakończeniu drugiego etapu analizy. Pierwszy kosztował już 11 mln zł.

- Budowa lotniska, które będzie mogło obsługiwać ok 50 mln osób rocznie, to inwestycje której realizacja zajmie co najmniej 8 lat i będzie kosztować kilkanaście mld zł. W najbliższych latach państwa polskiego nie będzie stać na taki wydatek. Inwestycją trzeba będzie zainteresować partnera prywatnego - podsumowuje minister Jarmuziewicz.

[srodtytul]Lotniska inwestują na potęgę[/srodtytul]

- Na wszystkich polskich portach lotniczych trwają w tej chwili inwestycje warte w sumie ok 4,5 mld zł. Takich pieniędzy ta branża do dyspozycji jeszcze nie miała - mówi minister Jarmuziewicz. Jak mówi Michał Marzec, dyrektor warszawskiego lotniska branża nie ma problemów z pozyskiwaniem środków na inwestycje. - Stosunkowo łatwo otrzymać kredyty bankowe, część lotnisk jest spółkami dochodowymi inwestują swoje środki, część jest wpierana przez swoich właścicieli - wylicza dyrektor Marzec.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej podpisała ostatnio kredyt na 200 mln zł, warszawskie lotnisko - umowę na podstawie której wyemituje obligacje warte 240 mln zł.

Głównym powodem inwestycji jest konieczność powiększenia przepustowości portów lotniczych by sprostać rosnącemu ruchowi lotniczemu.

Oprócz inwestycji w infrastrukturę lotniskową władze portów budują np. hotele, które pozwolą im zdywersyfikować źródła przychodów.

[srodtytul] Wulkan nie uziemi samolotów[/srodtytul]

Podczas panelu „Europa po chmurze pyłu” Krzysztof Banaszek, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej poinformował, że paraliż lotnictwa jaki miał miejsce w kwietniu tego roku po wybuchu wulkany na Islandii się już nie powtórzy. - Uziemienie samolotów wynikało z przepisów dotyczących bezpieczeństwa. Wprowadzane są nowe rozwiązania regulujące zasady latania w pyle wulkanicznym określające dopuszczalną gęstość chmury w której mogą latać maszyny i ich kontroli po wylądowaniu - wyjaśnił prezes Banaszek.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej