Awaria silnika Dreamlinera

Boeing poinformował o poważnym problemie z jednym z silników Rolls- Royce'a w jednym z testowanych samolotów B787 Dreamliner.

Publikacja: 17.09.2010 16:13

Awaria silnika Dreamlinera

Foto: Bloomberg

Zaistniała konieczność jego wymiany. Koncern ma już niemal trzy lata spóźnienia z samolotem o kadłubie z kompozytów węglowych. Uważa, że jeszcze za wcześnie na stwierdzenie, czy ten incydent opóźni etap testowania tych maszyn i ich dostawy klientom.

Był to pierwszy problem z jednym z pięciu samolotów testowanych w lotach. Specjaliści nazywają to „buksowaniem silnika”. Dochodzi wówczas do zakłócenia przepływu powietrza, co powoduje efekt odrzutu: silnik „pluje” ogniem.

Doszło do tego tydzień temu, w piątek, tuż przed startem z lotniska w Roswell w Nowym Meksyku. Koncern poinformował, że wszyscy członkowie załogi są cali i zdrowi, maszyna też nie ucierpiała. Trwa teraz ustalanie przyczyny wspólnie z brytyjskim producentem jednostki napędowej.

Dodatkowy silnik Rolls-Royce'a dostarczono już do Roswell. Po jego zainstalowaniu samolot będzie gotowy do dalszych prób w ciągu kilku dni.

Boeinga nękały różne problemy z tym samolotem, od błędów projektowych poczynając, poprzez kiepską współpracę z dostawcami (w pewnej chwili zabrakło np. nitów do montowania skrzydeł), po strajk załogi w głównym zakładzie. Ostatnią przeszkodą było spóźnienie przez Rolls- Royce'a dostaw silników do testowanych samolotów. Próby miały zacząć się w grudniu.

Początkowo planowano początek dostaw Dreamlinerów w maju 2008 r., teraz mówi się o połowie I kwartału 2011 r. Boeing otrzymał zamówienia na 847 sztuk, w tym 8 z Polski, w cenie od 150 do 205,5 mln dolarów zależnie od wersji.

Odrębnie koncern zapowiedział zwiększenie od II kwartału 2013 r. tempa produkcji najbardziej popularnego samolotu, B737. Kilka miesięcy temu ogłosił, że od początku 2012 r. zwiększy to tempo do 35 sztuk miesięcznie z obecnych 31,5. Teraz liczba ta wyniesie 38 co miesiąc. Boeing ma zamówienia na ponad 2 tys. sztuk. —Zwiększamy produkcję odpowiadając na popyt wśród klientów na ten samolot — stwierdził szef działu samolotów cywilnych, Jim Albaugh.

Przykładem popularności tego modelu jest np. kupno przez grupę Rosyjskie Technologie 50 sztuk B737 nowej generacji o wartości 3,7 mld dolarów, z możliwością dokupienia 35 dalszych. Wszystkie trafią do Aerofłotu, który długo zastanawiał się nad wyborem między Airbusem i Boeingiem.

Zaistniała konieczność jego wymiany. Koncern ma już niemal trzy lata spóźnienia z samolotem o kadłubie z kompozytów węglowych. Uważa, że jeszcze za wcześnie na stwierdzenie, czy ten incydent opóźni etap testowania tych maszyn i ich dostawy klientom.

Był to pierwszy problem z jednym z pięciu samolotów testowanych w lotach. Specjaliści nazywają to „buksowaniem silnika”. Dochodzi wówczas do zakłócenia przepływu powietrza, co powoduje efekt odrzutu: silnik „pluje” ogniem.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?