Większa sprzedaż ciężarówek

Po gwałtownych spadkach w 2009 r. sprzedaż aut użytkowych zaczęła wreszcie rosnąć

Publikacja: 13.01.2011 10:55

Większa sprzedaż ciężarówek

Foto: materiały prasowe

Wszystko wskazuje, że rynek samochodów ciężarowych wreszcie odbił się od dna. Tylko w grudniu 2010 r. sprzedaż całego segmentu aut użytkowych powyżej 3,5 tony przekroczyła 1,8 tys. sztuk i zwiększyła się w porównaniu z poprzednim rokiem o przeszło trzy czwarte. Wzrósł także popyt wobec listopada – o 18 proc.

Wzrost wydaje się już stabilny, bo według wyliczeń Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego zdecydowaną poprawę rynku przyniosła cała druga połowa minionego roku. Od lipca do końca grudnia sprzedano bowiem 8,2 tys. aut. To o 3 tys. sztuk, czyli prawie 60 proc., więcej niż w podobnym okresie 2009 r. Przy tym sprzedaż zdecydowanie wzrosła właśnie w ostatnich miesiącach.

W sumie w całym 2010 r. sprzedano 13,8 tys. samochodów ciężarowych. To o 3,7 tys. (blisko 37 proc.) więcej niż w tym samym okresie 2009 r. O tym, że branża zaczyna wychodzić z kryzysu, świadczy także średnia miesięczna sprzedaż – jest o 36,7 proc. wyższa niż średnia w 2009 r. Ale to dopiero początek poprawy: osiągnięty w ubiegłym roku wynik jest bowiem o 38 proc. słabszy niż wypracowany w całym 2008 r., w którego drugiej połowie spadki się zaczęły.

Z rozwoju sytuacji zadowoleni mogą być przede wszystkim producenci dużych ciężarówek powyżej 16 ton. W grudniu sprzedaż takich pojazdów (1,3 tys.) zwiększyła się rok do roku niemal dwukrotnie. W porównaniu z listopadem wzrost wyniósł ponad 16 proc. To właśnie ten segment rynku najdotkliwiej odczuł kryzys. W ciągu 11 miesięcy 2009 r. liczba sprzedanych samochodów była niemal taka sama jak w zaledwie sześciu ostatnich miesiącach roku ubiegłego.

– Rynek przewozów praktycznie zamarł. Blisko połowa naszych samochodów stoi w bazach – mówił jesienią 2009 r. prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. Boleśnie odczuli to producenci: MAN w Niepołomicach musiał ograniczyć zatrudnienie, Volvo, Mercedes i DAF zmniejszyły w Polsce sprzedaż o połowę.

Teraz jednak sytuacja się odwraca. Od stycznia do grudnia 2010 r. sprzedaż Volvo skoczyła o 118 proc., MAN o prawie 36 proc., Mercedesa o blisko 30 proc., DAF o 44 proc., a Scanii o prawie 39 proc. – Liczymy, że w 2011 r. ta wzrostowa tendencja będzie się utrzymywać – powiedział „Rz” wiceprezes MAN Truck & Bus Polska Michał Luberadzki.

PZPM podkreśla, że w transporcie samochodowym, którego wyniki są ściśle związane z popytem na samochody użytkowe, GUS odnotował w ciągu 11 miesięcy 2010 r. prawie 13-proc. – w porównaniu z podobnym okresem przed rokiem – wzrost wielkości przewiezionych ładunków.

Wszystko wskazuje, że rynek samochodów ciężarowych wreszcie odbił się od dna. Tylko w grudniu 2010 r. sprzedaż całego segmentu aut użytkowych powyżej 3,5 tony przekroczyła 1,8 tys. sztuk i zwiększyła się w porównaniu z poprzednim rokiem o przeszło trzy czwarte. Wzrósł także popyt wobec listopada – o 18 proc.

Wzrost wydaje się już stabilny, bo według wyliczeń Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego zdecydowaną poprawę rynku przyniosła cała druga połowa minionego roku. Od lipca do końca grudnia sprzedano bowiem 8,2 tys. aut. To o 3 tys. sztuk, czyli prawie 60 proc., więcej niż w podobnym okresie 2009 r. Przy tym sprzedaż zdecydowanie wzrosła właśnie w ostatnich miesiącach.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?