Boeing: Airbus korzystał za znacznie większej pomocy

Światowa Organizacja Handlu WTO przekazała USA i Unii werdykt grupy rozjemczej, która stwierdziła, że Boeing otrzymał od rządu USA bezprawną pomoc

Publikacja: 01.02.2011 15:15

Boeing: Airbus korzystał za znacznie większej pomocy

Foto: Bloomberg

Urząd przedstawiciela USA ds. handlu w Waszyngtonie oświadczył, że nie będzie komentować werdyktu organizacji z Genewy, bo ma pozostać poufny do czasu upublicznienia go, co może potrwać 2-3 miesiące.

– Mimo publicznej wypowiedzi przedstawicieli Unii na temat tego raportu my powiemy teraz tylko, że Stany są przekonane, iż WTO potwierdzi amerykański pogląd, że europejskie subsydia dla Airbusa przyćmiewają jakiekolwiek subsydia przyznane przez Stany Boeingowi - oświadczyła rzeczniczka urzędu, Akeli McPherson.

Koncern z Chicago oświadczył m.in., że ten raport potwierdza to, co opublikowano w tymczasowym raporcie, udostępnionym we wrześniu 2010 r. WTO odrzuciła wtedy większość zarzutów, które Unia Europejska wniosła przeciw USA, m.in. dotyczące rzekomego wsparcia finansowego, które Boeing miałby otrzymywać od rządu USA na cele badawcze. WTO podtrzymała tylko zarzuty o wartości ok 2,6 mld dolarów.

Nic w obecnym raporcie nie może równać się z 20 mld dolarów nielegalnych subsydiów, których otrzymanie WTO udowodniła w czerwcu 2010 r. firmie Airbus/EADS. Na owe subsydia składało się 15 mld dolarów pomocy na projektowanie produktów, 2,2 mld na dopłaty do kapitału własnego, 1,7 mld na infrastrukturę i ok. 1,5 mld na prace badawczo-rozwojowe.

Decyzja WTO potwierdza, iż Unia Europejska przekazała wielkie nielegalne dotacje dla Airbusa, co w znaczący sposób zaszkodziło Boeingowi, na wiele dziesięcioleci zakłóciło konkurencję w przemyśle lotniczym, oraz spowodowało utratę miejsc pracy przez dziesiątki tysięcy Amerykanów.

Orzeczenie WTO nie wymaga zmiany polityki, procedur, lub innych zachowań biznesowych, które byłyby porównywalne z wieloma miliardami dolarów, jakie Airbus musi zwrócić albo rozliczyć poprzez restrukturyzację na warunkach rynkowych. Rządy krajów UE i Airbus/EADS muszą spłacić lub zrestrukturyzować 4 mld dolarów, które Airbus otrzymał na opracowanie samolotu A380. Muszą także przeciwdziałać negatywnym skutkom pozostałych 16 mld dolarów nielegalnych dotacji.

Airbus musi teraz konkurować na światowym rynku, bez ogromnych nielegalnych dotacji, które otrzymywał od samego początku i bez których, jak orzekła WTO, byłby „zdecydowanie inny i dużo słabszy niż obecnie”. Od tej pory Airbus będzie musiał finansować samoloty, tak jak to robi Boeing – z własnych pieniędzy. Biorąc pod uwagę to, że Airbus niedawno ogłosił, iż ma ponad 13 mld dolarów wolnych środków, to nie powinien mieć problemu z nowymi wymaganiami.

Dzisiejsze orzeczenie pozwala nam darzyć WTO jeszcze większym zaufaniem w zakresie procesów oraz procedur rozstrzygania sporów. Podziwiamy tę organizację za wykonaną pracę, mamy nadzieję, iż Unia i Airbus/EADS zrozumieją, że na dzisiejszym globalnym rynku każdy musi postępować zgodnie z zasadami i przestrzegać wymogów WTO. Airbus powinien potwierdzić swój zamiar zastosowania się do decyzji WTO - stwierdził Boeing.

Ze wstępnych reakcji obu stron wynika, że obie czują się zwycięzcami w tym sporze. A jego końca nie widać, bo żadna z nich nie zamierza ustąpić.

Urząd przedstawiciela USA ds. handlu w Waszyngtonie oświadczył, że nie będzie komentować werdyktu organizacji z Genewy, bo ma pozostać poufny do czasu upublicznienia go, co może potrwać 2-3 miesiące.

– Mimo publicznej wypowiedzi przedstawicieli Unii na temat tego raportu my powiemy teraz tylko, że Stany są przekonane, iż WTO potwierdzi amerykański pogląd, że europejskie subsydia dla Airbusa przyćmiewają jakiekolwiek subsydia przyznane przez Stany Boeingowi - oświadczyła rzeczniczka urzędu, Akeli McPherson.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?