Toyota już w sobotę ogłosiła o zawieszeniu pracy we wszystkich 12 zakładach w trosce o bezpieczeństwo pracowników. Natychmiast dołączyły do niej Nissan (4 montownie) i Honda ogłaszając postoje od poniedziałku. Subaru zawiesiła pracę w 5 zakładach montujących auta i produkujących podzespoły.
Raport specjalny rp.pl tsunami w Japonii
Cały sektor samochodowy wstrzymał też eksport, bo po trzęsieniu ziemi i fali tsunami zamknięto wszystkie większe porty japońskie, a gdy wznowią działalność, skupią się na akcji ratowniczej i odbieraniu pomocy.
- Sytuacja jest bardzo zła — uważa Dennis Viragh z amerykańskiej Automotive Consulting Group. — Produkcja samochodów w Ameryce Płn. także może ulec zmniejszeniu, jeśli ustanie napływ podzespołów. Toyota ma w tym regionie 9 fabryk i montowni. — Trzeba obserwować sytuację — radzi swym klientom David Leiker z firmy Baird — bo przerwa w dostawach z Japonii może mieć wpływ na cały świat.
Wszystkie modele Lexusa sprzedawane w Ameryce Płn., poza sportowo-użytkowym RX, powstają w Japonii. Popyt na nie jest duży, producent nie był w stanie zaspokoić go w USA. Najmniejsza wersja Toyoty, Yaris jest produkowana w jednej z fabryk koło Sendai, które najbardziej ucierpiało.