Polska wydała ponad 130 mln zł na promocję żywności

Na wsparcie Komisji Europejskiej czeka pięć polskich programów promocyjnych za ok. 60 mln zł

Publikacja: 20.04.2011 04:09

Warzywa powinniśmy jeść codziennie podczas trzech posiłków

Warzywa powinniśmy jeść codziennie podczas trzech posiłków

Foto: Silit

 

Polska ma na swoim koncie 12  kampanii promujących żywność, do których dołożyła się Komisja Europejska. Ich łączny budżet wynosi 33,3 mln euro, czyli ponad 130 mln zł. Wkrótce mogą dołączyć do nich kolejne programy. Związek Sadowników RP chce zachęcać Rosjan i Ukraińców do jedzenia jabłek. Wartość zaplanowanej przez niego kampanii informacyjnej wynieść ma ok. 16 mln zł.

– Komisja Europejska nie dofinansowuje programów promujących żywność z danego kraju. Jednak oczywiste jest, że Polska skorzysta na wzroście popularności unijnych jabłek w Rosji – wyjaśnia Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP. Powód? Jesteśmy największym unijnym eksporterem jabłek na rynek rosyjski.

O ukraińskich konsumentów chce walczyć także Polska Izba Makaronu. Planuje wydać na ten cel 12 mln zł.

– Ukraiński rynek ma duży potencjał wzrostu. Konsumpcja makaronów nie przekracza tam nadal 3 kg na osobę i jest o 1,5 kg niższa od średniego spożycia w Polsce – wyjaśnia Paweł Nowakowski, szef Polskiej Izby Makaronu i prezes giełdowej spółki Makarony Polskie.

W połowie tego roku, po uzyskaniu akceptacji Agencji Rynku Rolnego, wnioski producentów makaronów i sadowników trafią do Brukseli. Wówczas będzie już wiadomo, czy Komisja Europejska zaakceptowała trzy polskie wnioski dotyczące akcji promocyjnych na rynku wspólnotowym. Ich łączna wartość wynosi ok. 38 mln zł. Dotyczą spożycia drobiu, oleju rzepakowego oraz owoców i warzyw. W przypadku tych ostatnich chodzi o kontynuację kampanii „5 x dziennie owoce i warzywa", którą za łącznie ok. 2 mln zł zrealizowała Krajowa Unia Producentów Soków.

– Polska jest jednym z bardziej aktywnych krajów Unii w pozyskiwaniu dotacji na promocję żywności – komentuje Agnieszka Czubak, kierownik Działu Promocji w ARR.

Z danych Komisji Europejskiej wynika, że pod względem łącznego budżetu programów promocyjnych Polska zajmuje – nie licząc kampanii międzynarodowych – ósme miejsce w Unii Europejskiej. W pierwszej trójce krajów najbardziej aktywnych w latach 2000 – 2010  były Włochy, Francja i Grecja.

Bruksela pokrywa połowę kosztów kampanii promocyjnych. Kolejne 30 proc. kwoty pochodzi z budżetu krajowego. Producenci biorą na siebie jedynie jedną piątą wydatków.

Polska ma na swoim koncie 12  kampanii promujących żywność, do których dołożyła się Komisja Europejska. Ich łączny budżet wynosi 33,3 mln euro, czyli ponad 130 mln zł. Wkrótce mogą dołączyć do nich kolejne programy. Związek Sadowników RP chce zachęcać Rosjan i Ukraińców do jedzenia jabłek. Wartość zaplanowanej przez niego kampanii informacyjnej wynieść ma ok. 16 mln zł.

– Komisja Europejska nie dofinansowuje programów promujących żywność z danego kraju. Jednak oczywiste jest, że Polska skorzysta na wzroście popularności unijnych jabłek w Rosji – wyjaśnia Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP. Powód? Jesteśmy największym unijnym eksporterem jabłek na rynek rosyjski.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca