Jednolite niebo w 7 krajach Europy

Siedem krajów europejskich podpisało w Brukseli porozumienie o ujednoliceniu ich obszarów powietrznych, co zmniejszy koszty i biurokrację, poprawi efektywność transportu lotniczego

Publikacja: 06.05.2011 19:04

Porozumienie pięciu krajów Unii: Austrii, Czech, Słowacji, Słowenii i Węgier oraz Chorwacji i Bośni jest częściowo reakcją na skargi ze wszystkich stron na zarządzanie ruchem lotniczym w Europie po wybuchu w kwietniu wulkanu na Islandii i zasnuciu nieba pyłem, który uziemił tysiące lotów i i unieruchomił rzesze podróżnych.

Europa składa się obecnie z ok. 40 krajowych i regionalnych przestrzeni powietrznych, co komplikuje koordynowanie działań zarówno w normalnych warunkach jak i w sytuacjach nadzwyczajnych. Jest to ponadto nieefektywne i drogie.

Komisarz transportu Siim Kallas uznał porozumienie za ważny krok w poprawianiu zarządzania transportem, lotniczym w interesie podróżnych.

Siedem wymienionych krajów stworzyło czwarty tzw. blok przestrzeni powietrznej (FAB). Od początku lat 2000 trwają starania o utworzeniu na terenie Unii jednolitej przestrzeni powietrznej, Single European Sky (SES), swego rodzaju Schengen w powietrzu. W 2004 r. osiągnięto porozumienie w sprawie SES I, cztery lata dyskutowano i korygowano pierwszy pakiet, w 2008 r. powstał więc SES 2.

Do wiosny 2012 ma powstać w całej Europie 9 bloków przestrzeni powietrznej (FAB): 1. Baltic FAB (Polska, kraje bałtyckie), 2. Blue Med (Włochy, Grecja, Izrael, Liban, Tunezja, Egipt), 3. Danube FAB (Bułgaria, Rumunia), 4. Central Europe FAB (Austria, Czechy, Słowacja, Węgry). 5. FAB Europe Central (Niemcy, Beneluks, Francja), 6. NEFAB (Szwecja, Norwegia, Finlandia, Dania, Grenlandia), 7. NUAC (Szwecja, Dania), 8. SW (Portugalia, Hiszpania) i 9. FAB UK-Ireland (który powstał jako pierwszy, najłatwiejszy).

Zwolennicy jednolitego nieba zwracają uwagę na liczne i wymierne korzyści: oszczędności paliwa u przewoźników, bo trasy będą mniej skomplikowane, mniejsze emisje spalin, łatwiejsza praca ośrodków kontroli lotów. Przypominają, że pył wulkaniczny spowodował straty 1,7 mld dolarów.

Przeciwnikami jednolitego nieba są przed wszystkim organizacje kontrolerów lotów, które obawiają się i drastycznej redukcji miejsc pracy. Władze niektórych krajów też nie kwapią się z działaniami, bo nie chcą zrezygnować z kontroli nad własną przestrzenią powietrzną powołując się na bezpieczeństwo narodowe.

Porozumienie pięciu krajów Unii: Austrii, Czech, Słowacji, Słowenii i Węgier oraz Chorwacji i Bośni jest częściowo reakcją na skargi ze wszystkich stron na zarządzanie ruchem lotniczym w Europie po wybuchu w kwietniu wulkanu na Islandii i zasnuciu nieba pyłem, który uziemił tysiące lotów i i unieruchomił rzesze podróżnych.

Europa składa się obecnie z ok. 40 krajowych i regionalnych przestrzeni powietrznych, co komplikuje koordynowanie działań zarówno w normalnych warunkach jak i w sytuacjach nadzwyczajnych. Jest to ponadto nieefektywne i drogie.

Biznes
Europejskie firmy boją się wysyłać swoich pracowników do USA
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont