Coca-cola ma 125 lat

Pod koniec XIX wieku John Pemberton wymyślił recepturę coca-coli. Dziś ten napój jest miliardowym biznesem na całym świecie

Publikacja: 09.05.2011 14:15

Coca-cola ma 125 lat

Foto: Bloomberg

Według opowieści serwowanych zwiedzającym centralę koncernu w Atlancie, farmaceuta John Pemberton pracował nad środkiem przeciwko bólom głowy i zmęczeniu. 8 maja 1886 r. wyprodukował mieszaninę soku z liści koki i orzeszków cola. Niechcący dolał wody z gazem i tak powstał napój, który dziś jest znany we wszystkich zakątkach świata. Jego produkcja na masową skalę zaczęła się w 1888 r., gdy biznesmen Asa Candler odkupił od Pembertona prawa do napoju i do nazwy.

Przepis jest najpilniej strzeżoną tajemnicą — mówi Philip Mooney, szef archiwum koncernu i muzeum, które odwiedza rocznie milion gości. Podkreśla też z dumą, że „coca-cola" jest drugim po „okay" najbardziej znanym słowem na świecie.

Oryginał receptury znajduje się na terenie centrali w Atlancie w sejfie, pilnowanym przez uzbrojonych strażników. Według innej wersji kartka z przepisem leży w Suntrust Bank w centrum Atlanty. Podobno także, tylko dwóch ludzi go zna, nie wolno im podróżować w jednym samolocie, by nie zabrali tajemnicy do grobu.

To z pewnością część sympatycznej legendy, bo przy tak dużej produkcji, z udziałem tak wielu ludzi, nie udałoby się zachować tajemnicy. Ponadto sam koncern przystąpił do dodawania różnych składników zależnie od kraju — np. w Niemczech używa cukru trzcinowego, w Ameryce syropu kukurydzianego — więc nie można mówić o jedynej recepturze.

W każdym razie ujawniono ją niedawno w cotygodniowym programie „This American Life" Iry Glass w rozgłośni Public Radio International (dostępna też w iTunes). Można ją przeczytać w oficjalnej witrynie internetowej „This American Life".

Mooney twierdzi jednak, że nikomu nie udało się do dziś skopiować pierwotnego przepisu. Również rozlewnie coli na świecie znają tylko część tajemnicy, a zasadnicze składniki otrzymują ze Stanów.

Udana receptura, a przede wszystkim zmasowana kampania reklamowo-marketingowa i sieć dystrybucji na całym świecie, przyczyniły się do popularności tego napoju. Amerykanie nie wyobrażają sobie życia bez coca-coli. Mieli ją podczas wojny w Wietnamie. Zamawiają ją nawet na Polach Elizejskich do moules — frites: muli z frytkami. Dla Europejczyka jest to świętokradztwo, bo mule spożywa wyłącznie z belgijskim piwem Leffe.

Colę uwielbiają dzieci i młodzież. Podobno uspokaja też żołądek. Wersja dla dorosłych to cola z rumem, limonką i lodem, czyli Cuba Libre. Majsterkowicze-mechanicy uważają, że sama cola dobrze odrdzewia.

W 2010 r. koncern Coca-Cola Co zarobił na sprzedaży swych napojów niemal 12 mld dolarów Firma Interbrand ocenia jego wartość rynkową na ponad 70 mld. Coca-Cola znajduje się stale w czołówce 100 najbardziej znanych marek świata. Jej główny rywal, PepsiCo zajmuje 23. miejsce z wartością 14 mld dolarów.

W USA Coca-Cola kontrolowała w 2010 r. 17 proc. rynku napojów bezalkoholowych wobec 9,5 proc. osiągniętych przez oryginalną Pepsi — twierdzi fachowe pismo „Beverage Digest". Koncern oferuje na świecie ponad 500 rodzajów napojów, których wartość w swym portfelu inwestycyjnym ocenia na 15 mld dolarów. A dzięki największej na świecie sieci dystrybucji sprzedaje dziennie 1,7 mld napojów.

Z okazji rocznicy koncern przygotował rożne imprezy w ciągu 125 dni lata, do sklepów trafiły nowe butelki o pojemności 1,25 litra.

Według opowieści serwowanych zwiedzającym centralę koncernu w Atlancie, farmaceuta John Pemberton pracował nad środkiem przeciwko bólom głowy i zmęczeniu. 8 maja 1886 r. wyprodukował mieszaninę soku z liści koki i orzeszków cola. Niechcący dolał wody z gazem i tak powstał napój, który dziś jest znany we wszystkich zakątkach świata. Jego produkcja na masową skalę zaczęła się w 1888 r., gdy biznesmen Asa Candler odkupił od Pembertona prawa do napoju i do nazwy.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?