Na dokończenie Bajkalsko-Amurskiej Magistrali (BAM) potrzeba ok. 110 mld dol. Dwie trzecie sfinansują główni klienci rosyjskich kolei, a jedną trzecią - budżet państwa.

Według Instytutu Ekonomiki i Rozwoju Transportu Rosji BAM wymaga pilnej rozbudowy, bowiem moc przewozowe magistrali (ok. 14 mln ton towarów rocznie) już zostały wyczerpane. Rosyjskie Koleje Żelazne (RŻD) planują zwiększyć przepustowość magistrali do 2015 r do 32 mln t, a do 2020 r - do 93 mln t.

Aby zdobyć na to pieniądze, RŻD proponuje przekazanie infrastruktury BAM do nowo utworzonej spółki, której udziałowcami byłyby największe koncerny korzystające z magistrali - górnicze SUEK i Mieczel; paliwowy Surgutnieftiegaz i Rosnieft. Wszystkie prowadzą wydobycie przy trasie BAM.

Spotkanie w tej sprawie w ministerstwie transportu odbędzie się w czerwcu.

Legandarna BAM to sztandarowa budowa schyłku rosyjskiego komunizmu. Wiedzie przez niezwykle widowiskowe tereny rosyjskiej Dalekiej Północy. Połączyła Syberię (wioska Lena pod Irkuckiem) z Krajem Chabarowskim i granicą Chin oraz Korei. Budowa 4300 km linii trwała z przerwami 25 lat i ostatecznie BAM ruszył w 1989 r. Budowało ją 2 mln ludzi. Trasa przecina osiem wielkich rosyjskich rzek (w tym Lenę) i 7 grzbietów górskich. Po trasie przebito 8 tuneli, w tym otwarty w 2003 r największy w Rosji i piąty na świecie tunel Północno-Mojskij - 15 km 343 m.