Kierowcy uciekają z płatnych autostrad

O ok. 30 – 80 proc. spadł ruch ciężarówek na autostradach prywatnych po wprowadzeniu w Polsce elektronicznego systemu poboru opłat. Najbardziej traci na tym Skarb Państwa. Rząd może rozszerzyć listę płatnych dróg

Publikacja: 21.07.2011 13:30

Kierowcy uciekają z płatnych autostrad

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Kierowcy zaczęli masowo omijać prywatne autostrady. – Nie stać nas na to, by nimi jeździć. Omijamy je – przyznaje Marcin Wojciechowski, właściciel Trans-Pks Wojciechowski. Jak tłumaczy, korzystanie z państwowych tras objętych systemem viatoll kosztuje średnio ok. 35 groszy za km. – To ok. 15 proc. wartości frachtu i jest to poziom akceptowalny. Ale trasa zarządzana przez Autostradę Wielkopolską jest o 300 proc. droższa – dodaje Wojciechowski.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad stara się zapobiegać dalszej ucieczce kierowców z autostrad prywatnych. – Na drogach alternatywnych do autostrady A2 z Konina do Nowego Tomyśla pojawiły się znaki zakazujące ruchu samochodom o masie powyżej 18 ton. I to na trasach, których jakość tego nie uzasadnia – mówi Marcin Wojciechowski.

Mimo to ruch ciężarówek na trasie A2 spadł o ok. 50 proc. – Spodziewaliśmy się tego, jednak sytuacja wyglądałaby inaczej, gdyby system e-myta na alternatywnej drodze był bardziej szczelny – mówi Zofia Kwiatkowska, rzecznik Autostrady Wielkopolskiej. Dodaje, że koncesjonariusz ponosi przez to straty finansowe.

Jak zapewnia Dorota Prochowicz, rzecznik firmy Viatoll, która buduje system i zarządza, budowa bramownic wciąż trwa. – Robimy wszystko, by zostały postawione jak najszybciej – dodaje Prochowicz.

Ze spokojem na uciekający z autostrady ruch patrzy Emil Wąsacz, prezes Stalexport Autostrada Małopolska, która zarządza trasą A4 z Katowic do Krakowa. Mimo że alternatywne trasy wybiera nawet 30 – 40 proc. kierowców ciężarówek. – To pierwsza reakcja. Kierowcy wkrótce zdadzą sobie jednak sprawę, że korzystając z autostrady, oszczędzają czas i paliwo – wyjaśnia Wąsacz.

W obu przypadkach opłaty, które kierowcy zostawiają na bramkach, zasilają kasy prywatnych firm. Przedstawiciele koncesjonariuszy liczą, że spadek ruchu nie odbije się negatywnie na ich wynikach finansowych.

Niewykluczone, że kolejną konsekwencją próby omijania prywatnych autostrad będzie rozbudowa listy płatnych dróg krajowych. Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku drogi krajowej nr 91, równoległej do trasy A1, zarządzanej przez Gdańsk Transport Company. – Ruch na odcinku z Gdańska do Grudziądza spadł od początku lipca o ok. 76 proc. – mówi Marcin Trzciński z GTC. Pieniądze, które kierowcy zostawiają na bramkach, trafiają do kasy państwa. GTC otrzymuje tzw. opłatę za dostępności niezależnie od poziomu ruchu. – Odpływ samochodów z głównych tras po wprowadzeniu elektronicznego systemu poboru opłat jest rzeczą naturalną, tak było w innych krajach – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury. – Dajemy sobie trzy miesiące na obserwacje i analizę, ilu kierowców wróci na drogę. Portem podejmiemy decyzję, czy i jakie odcinki dróg alternatywnych obejmiemy opłatą – dodaje Karpiński.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

Kierowcy zaczęli masowo omijać prywatne autostrady. – Nie stać nas na to, by nimi jeździć. Omijamy je – przyznaje Marcin Wojciechowski, właściciel Trans-Pks Wojciechowski. Jak tłumaczy, korzystanie z państwowych tras objętych systemem viatoll kosztuje średnio ok. 35 groszy za km. – To ok. 15 proc. wartości frachtu i jest to poziom akceptowalny. Ale trasa zarządzana przez Autostradę Wielkopolską jest o 300 proc. droższa – dodaje Wojciechowski.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad stara się zapobiegać dalszej ucieczce kierowców z autostrad prywatnych. – Na drogach alternatywnych do autostrady A2 z Konina do Nowego Tomyśla pojawiły się znaki zakazujące ruchu samochodom o masie powyżej 18 ton. I to na trasach, których jakość tego nie uzasadnia – mówi Marcin Wojciechowski.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki