Większy zysk Fiata, lepsze prognozy

Włoski gigant samochodowy osiągnął w II kwartale zysk wobec straty sprzed roku i znacząco podniósł prognozę roczną po integracji z Chryslerem

Publikacja: 27.07.2011 09:50

Fiat 500 to rynkowy przebój z Tych

Fiat 500 to rynkowy przebój z Tych

Foto: Fiat

Łączny zysk wyniósł 1,237 mld euro dzięki konsolidacji od czerwca w bilansie Fiata wyników koncernu z USA. Zysk operacyjny — główny wyznacznik dla tej branży - zwiększył  się do 525 mln euro z 307 mln, zaś obroty skoczyły o 40,2 proc.

Grupa z Turynu spodziewa się teraz rocznego zysku netto 1,7 mld euro, a wcześniej liczyła tylko na 300 mln euro.

Chrysler poniósł teraz wprawdzie stratę netto 370 mln dolarów, ale musiał odpisać jednorazowo 551 mln w związku ze spłatą w maju pomocy od rządów USA i Kanady. Bez tego odpisu miałby z zysk netto 181 mln dolarów, również w I kwartale był nad kreską.

Obroty wzrosły o 30 proc. do 13,7 mld, koncern sprzedał 514 tys. pojazdów (+19 proc.), po raz pierwszy od czerwca 2009  przekroczył liczbę pół miliona sprzedanych w ciągu 3 miesięcy, zwiększył także udział rynkowy w USA i Kanadzie.

- Niewątpliwie grupa Chryslera dokonała w kwartale ogromnego kroku naprzód — przyznał prezes Sergio Marchionne. — Refinansowanie długu i spłata rządowych pożyczek sześć lat przed terminem wzmacnia nasze przekonanie, że jesteśmy na właściwej drodze do odbudowy tej firmy i przywrócenia należnego jej miejsca w globalnym krajobrazie samochodowym — dodał.

Kontrola Fiata

Fiat przejął zarządzanie Chryslerem w czerwcu 2009. Włosi kupili 20 proc. udziałów za wspólne korzystanie z technologii i zapewnienie wiodącej roli koncernowi, który zakończył postępowanie naprawcze dzięki rządowej pomocy.

Koncern z Detroit odczuł wcześniej załamanie się sprzedaży w Stanach, ale zaoferował Fiatowi sieć salonów, których Włochom brakowało zwłaszcza w USA.

Fiat zwiększył stopniowo udziały do 53,5 proc. po zwróceniu rządowych pożyczek. W maju ogłosił, że do końca roku chce mieć 57 proc.

Obie firmy razem mogą produkować 4 mln pojazdów rocznie, a liczba ta powinna wzrosnąć do 6 mln do 2014 r. Sergio Marchionne chce stworzyć giganta mogącego rywalizować z największymi — Toyotą, GM i Volkswagenem.

W lutym oświadczył, że za 2-3 lata obie firmy mogą połączyć się w jedną, z siedzibą w Stanach. Wywołał tym oburzenie związkowców i polityków, którzy wcześniej podnieśli wrzawę z powodu narzucenia przez prezesa twardych warunków pracy we Włoszech w zamian za zachowanie zakładu w Mirafiori.

Łączny zysk wyniósł 1,237 mld euro dzięki konsolidacji od czerwca w bilansie Fiata wyników koncernu z USA. Zysk operacyjny — główny wyznacznik dla tej branży - zwiększył  się do 525 mln euro z 307 mln, zaś obroty skoczyły o 40,2 proc.

Grupa z Turynu spodziewa się teraz rocznego zysku netto 1,7 mld euro, a wcześniej liczyła tylko na 300 mln euro.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy