Reklama

Większy zysk Fiata, lepsze prognozy

Włoski gigant samochodowy osiągnął w II kwartale zysk wobec straty sprzed roku i znacząco podniósł prognozę roczną po integracji z Chryslerem

Publikacja: 27.07.2011 09:50

Fiat 500 to rynkowy przebój z Tych

Fiat 500 to rynkowy przebój z Tych

Foto: Fiat

Łączny zysk wyniósł 1,237 mld euro dzięki konsolidacji od czerwca w bilansie Fiata wyników koncernu z USA. Zysk operacyjny — główny wyznacznik dla tej branży - zwiększył  się do 525 mln euro z 307 mln, zaś obroty skoczyły o 40,2 proc.

Grupa z Turynu spodziewa się teraz rocznego zysku netto 1,7 mld euro, a wcześniej liczyła tylko na 300 mln euro.

Chrysler poniósł teraz wprawdzie stratę netto 370 mln dolarów, ale musiał odpisać jednorazowo 551 mln w związku ze spłatą w maju pomocy od rządów USA i Kanady. Bez tego odpisu miałby z zysk netto 181 mln dolarów, również w I kwartale był nad kreską.

Obroty wzrosły o 30 proc. do 13,7 mld, koncern sprzedał 514 tys. pojazdów (+19 proc.), po raz pierwszy od czerwca 2009  przekroczył liczbę pół miliona sprzedanych w ciągu 3 miesięcy, zwiększył także udział rynkowy w USA i Kanadzie.

- Niewątpliwie grupa Chryslera dokonała w kwartale ogromnego kroku naprzód — przyznał prezes Sergio Marchionne. — Refinansowanie długu i spłata rządowych pożyczek sześć lat przed terminem wzmacnia nasze przekonanie, że jesteśmy na właściwej drodze do odbudowy tej firmy i przywrócenia należnego jej miejsca w globalnym krajobrazie samochodowym — dodał.

Reklama
Reklama

Kontrola Fiata

Fiat przejął zarządzanie Chryslerem w czerwcu 2009. Włosi kupili 20 proc. udziałów za wspólne korzystanie z technologii i zapewnienie wiodącej roli koncernowi, który zakończył postępowanie naprawcze dzięki rządowej pomocy.

Koncern z Detroit odczuł wcześniej załamanie się sprzedaży w Stanach, ale zaoferował Fiatowi sieć salonów, których Włochom brakowało zwłaszcza w USA.

Fiat zwiększył stopniowo udziały do 53,5 proc. po zwróceniu rządowych pożyczek. W maju ogłosił, że do końca roku chce mieć 57 proc.

Obie firmy razem mogą produkować 4 mln pojazdów rocznie, a liczba ta powinna wzrosnąć do 6 mln do 2014 r. Sergio Marchionne chce stworzyć giganta mogącego rywalizować z największymi — Toyotą, GM i Volkswagenem.

W lutym oświadczył, że za 2-3 lata obie firmy mogą połączyć się w jedną, z siedzibą w Stanach. Wywołał tym oburzenie związkowców i polityków, którzy wcześniej podnieśli wrzawę z powodu narzucenia przez prezesa twardych warunków pracy we Włoszech w zamian za zachowanie zakładu w Mirafiori.

Łączny zysk wyniósł 1,237 mld euro dzięki konsolidacji od czerwca w bilansie Fiata wyników koncernu z USA. Zysk operacyjny — główny wyznacznik dla tej branży - zwiększył  się do 525 mln euro z 307 mln, zaś obroty skoczyły o 40,2 proc.

Grupa z Turynu spodziewa się teraz rocznego zysku netto 1,7 mld euro, a wcześniej liczyła tylko na 300 mln euro.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Biznes
Nieoficjalnie: Rząd Donalda Trumpa rozmawia o przejęciu udziałów w Intelu
Biznes
Anita Sowińska: Żadna apteka nie będzie zbierała pustych butelek
Biznes
Trump i Putin – Zachód ustala strategię, ustawa o plastiku, Włochy kontra Chiny
Biznes
37% emisji CO2 mniej: Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie prezentuje najnowsze wyniki ESG
Biznes
Ukrainie brakuje żołnierzy, nie sprzętu
Reklama
Reklama