Motoryzacja. Zmienne losy polskich fabryk

Nowe modele Chevroleta, a może również nowy ekskluzywny model auta Opla — junior, nowe auto Fiata, które zastąpi produkowaną dotychczas w Tychach pandę, to bardzo prawdopodobny plan dla polskich fabryk motoryzacyjnych, które na zmianę przeżywają lata prosperity i zdecydowanego spowolnienia

Publikacja: 14.08.2011 16:00

FSO

FSO

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Nie jest wykluczone — według informacji „Rz" — znalezienie inwestora dla warszawskiej FSO, najbardziej pechowej fabryki aut.

Najdłuższą historię w Polsce ma włoski Fiat, który właśnie obchodził 90-lecie obecności w naszym kraju. Krótszą — Opel i Volkswagen, bardzo krótką i niezbyt udaną — ukraińskie UkrAwto i koreański Daewoo. Było jeszcze kilka przymiarek — jak chociażby chińskie Landwinda, którego wejście do Polski zablokował kryzys finansowy.

Było też kilka utraconych prestiżowych inwestycji — jak Hyundaia/Kii, czy wspólnej produkcji małych aut przez Toyotę, Peugeota i Citroena, oraz chińskiego Chery, który ostatecznie wybrał Turcję.

Fiat i długo nic

W 2011 roku Fiat w Tychach ma wyprodukować ok. 530-550 tys. samochodów. Mniej niż w najlepszym roku 2009, kiedy fabryka pobiła swój rekord — 605,8 tys. aut, a lokomotywą wyników była Panda. Fiat wyprodukował jeszcze ponad 176 tys. egzemplarzy modelu 500 oraz blisko 113 tys. Fordów Ka i 17,7 tys. sztuk Fiata 600 oraz Abarth 500.

Teraz produkcja „polskiej" pandy (wyjechało z Tychów 2 mln sztuk tego modelu)  spada, bo rynki czekają na nową generację tego auta, które będzie produkowane we Włoszech. Zobaczymy ją za niespełna miesiąc podczas Międzynarodowego Salonu samochodowego we Frankfurcie. Uzupełnieniem produkcji ma być lancia ypsilon, która wyjeżdża z Tychów od maja. Fiat wydał na uruchomienie  ypsilona równowartość 1,8 mld złotych. Z tego 1,4 mld w Tychach.

W r 2013 ma się pojawić nowe auto,co potwierdzają  nieoficjalnie potwierdzają   poddostawcy fabryki.  Ma być to auto małe, ale produkowane na dużą skalę. W takiej roli tyska fabryka ,uważana za najlepszy zakład koncernu na świecie  , doskonale się sprawdziła.  Na jednej linii równocześnie powstają tu trzy modele samochodów, czwarty jest przygotowywany.

Według sporządzonego w 2010 roku raportu Niemieckiego Stowarzyszenia Nadzoru Technicznego GTU produkowany w Tychach fiat 500 okazał się najbardziej niezawodnym samochodem w grupie aut małych segmentu A i B. Podstawą oceny było 5 mln przeglądów technicznych dokonanych wśród samochodów używanych w wielu od 1 do 3 lat. W 2009 roku w opinii niemieckiego automobilklubu ADAC, najbardziej niezawodnym modelem na rynku samochodów małych został fiat panda. Także rok wcześniej panda wygrała w segmencie A i B, wyprzedzając toyotę aygo oraz peugeota 206. Sama fabryka już w 2007 roku dołączyła do   grona przedsiębiorstw   „World Class Manufacturing", stosujących najbardziej zaawansowane i najskuteczniejsze metody zarządzania produkcją.

Nowe auta dla Gliwic

Od początku produkcji w fabryce Opla w Gliwicach wyjechało stamtąd 1,5 mln aut. — Wyprodukowanie kolejnego  1,5 mln zajmie nam   znacznie mniej czasu. Przewidujemy, że 3-milionowe auto wyjedzie z fabryki za 8 lat — mówi „Rz" dyrektor General Motors Manufacturing Poland Andrzej Korpak.

Wart 700 mln euro zakład rozpoczął produkcję samochodów w kwietniu 1998 roku, po 2 latach od podpisania listu intencyjnego w sprawie jego budowy. Pierwszym modelem była astra classic, w lutym 2000 roku ruszyła produkcja agili. W trzy lata później z taśm zaczęła zjeżdżać astra classic II, a po kolejnych dwóch latach — zafira. W 2010 roku z zakładu wyjechało 158,7 tys. samochodów.Plan na obecny rok to blisko 180 tys. sztuk. To potężny skok w porównaniu z „kryzysowym" rokiem 2009, kiedy produkcja spadła do niecałych 95 tys. sztuk.

W połowie października, 3 miesiące wcześniej, niż zakładano fabryka zacznie produkcję modelu 3-drzwiowego, GTC. Z kolei na przełomie roku 2012 i 2013 fabryka rozpocznie produkcję kolejnego modelu — cabrio, a potem być może także coupe. W oba te modele zakład musiałby zainwestować ok. 120 mln euro.

Gliwice są także najpoważniejszym kandydatem na produkcję kolejnej generacji auta – astry V, oraz któregoś z modeli Chevroleta, najprawdopodobniej cruze lub aveo. Według informacji osób zbliżonych do rady nadzorczej Opla nie jest wykluczona produkcja w Gliwicach kolejnego modelu — małego Opla, na razie nazywanego roboczo junior.

Volkswageny za miliard euro Volkswagen obecny jest na polskim rynku od 16 lat. Fabryka powstała w 1993 roku jako spółka joint venture koncernu Volkswagen AG i poznańskiego Tarpana. W 1996 roku Volkswagen Poznań został w 100 procentach spółką – córką Volkswagen AG, a w rok później częścią marki Volkswagen Samochody Użytkowe. Auta z Poznania — obok caddy powstaje tu także VW transporter — to przeszło jedna trzecia całej jej produkcji. Łączna wartość poznańskiej inwestycji Volkswagena w roku 2010 przekroczyła miliard euro. Głównymi klientami fabryki są niemieckie firmy oraz instytucje, jak Bundespost czy policja.

FSO: na fali, a potem pod wiatr

Produkcja w FSO rozpoczęła się w listopadzie 1951 roku, gdy z taśmy zjechała pierwsza warszawa M-20. Do roku 1973, powstało 10 różnych wersji tego auta. W roku 1961 rozpoczęła się seryjna produkcja syreny, w 1967 – fiata 125p, a w 11 lat później – poloneza.

Współpraca z partnerami ze Wschodu zaczęła się w lutym 1995 roku, kiedy powstała jednoosobowa spółka Skarbu Państwa FSO Motor. Miesiąc później przystąpił koreański udziałowiec Daewoo, który w negocjacjach pokonał General Motors. Koreański partner zobowiązał się do zainwestowania w ciągu 6 lat 1,5 dol., modernizacji poloneza i produkcji na Żeraniu daewoo lanosa, nubiry i leganzy. W 2001 roku, kiedy produkcja miała sięgnąć 1,5 mln aut rocznie, Daewoo zbankrutowało głównie z powodu politycznych ambicji prezesa Kim Wu Czunga.

W 2005 roku większościowy pakiet udziałów trafił w ręce ukraińskiego koncernu UkrAwto, a rozmowy z GM doprowadziły do składania aveo. Montaż tego auta został zakończony ostatecznie na początku 2011. W 2010 roku zakład wyprodukował 45,8 tys. samochodów, rok wcześniej — 53,5 tys. 2009 rok fabryka zamknęła 189-milionową stratą.

Fabryka czeka na inwestora, który rozpocząłby tam produkcję samochodów. Jednym z kandydatów był chiński koncern Chery Automobile. Ale Chińczycy zdecydowali się na zbudowanie od podstaw fabryki w Turcji. Część majątku sprzedano. Zwolniona załoga (na początku roku pracowało tam 1870 osób) ma pierwszeństwo w ewentualnym zatrudnieniu, gdyby zakład przejął nowy inwestor. Według informacji „Rz" taki rozwój wydarzeń jest bardzo realny.

Nie jest wykluczone — według informacji „Rz" — znalezienie inwestora dla warszawskiej FSO, najbardziej pechowej fabryki aut.

Najdłuższą historię w Polsce ma włoski Fiat, który właśnie obchodził 90-lecie obecności w naszym kraju. Krótszą — Opel i Volkswagen, bardzo krótką i niezbyt udaną — ukraińskie UkrAwto i koreański Daewoo. Było jeszcze kilka przymiarek — jak chociażby chińskie Landwinda, którego wejście do Polski zablokował kryzys finansowy.

Pozostało 93% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji