Brak zgody na przesunięcie środków z torów na drogi

Mimo, że swój sprzeciw wyraziła dyrekcja transportu i Parlament Europejski decyzja jeszcze nie jest przesądzona. Trudno uwierzyć że będzie pozytywna - zaznacza Siim Kallas, unijny komisarz ds.transportu

Publikacja: 01.09.2011 17:17

Brak zgody na przesunięcie środków z torów na drogi

Foto: Fotorzepa, Bartek Sadowski

Chodzi o 1,2 mld euro unijnych dotacji, które Polska chce zamiast na  linie kolejowe, wydać na nowe drogi. To pieniądze pochodzące z  oszczędności które PKP Polskie Linie Kolejowe wypracowała podczas  rozstrzygania przetargów na modernizację torów współfinansowane z  unijnych dotacji. O możliwości przesunięcia środków na inny cel  zabiega polski rząd. Jak powiedział Siim Kallas, unijny komisarz do  spraw transportu, Komisja Europejska najprawdopodobniej się na to nie  zgodzi.

Swój sprzeciw wobec takiego posunięcia wyraziła m.in. dyrekcja  transportu i Parlament Europejski. - Z punktu widzenia polityki transportu jesteśmy przeciwko takiej  zmianie – powiedział Siim Kallas.

— Bardzo trudno jest wierzyć, że  decyzja będzie pozytywna – podkreślił komisarz.

— Czekamy na oficjalną i ostateczną decyzję w tej sprawie —  powiedział Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury  poproszony o komentarz.

Cześć z 1,2 mld euro unijnych dotacji kolej jednak będzie w stanie  wykorzystać w tej perspektywie. — Jednak nie na gruntowne  modernizacje linii, na to nie ma już czas. Samo wydanie decyzji  środowiskowej na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę może zająć  rok — mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.  Ostatni projekt jaki został dodany do listy projektów podstawowych  współfinansowanych z dotacji unijnych w ramach  rządowego Programu  Infrastruktura i Środowisko to  modernizacja trasy z Poznania do  Czempina.

Jak dodaje Zbigniew Szafrański, trwa analiza jakie projekty i o  jakiej wartości mogą być jeszcze w tej perspektywie unijne  zrealizowane.

— Bruksela przysłała audytora, który bada m.in.  sprawność aparatu administracyjnego i  potencjał firm wykonawczych -  zdradza Szafrański.  Jak dodaje  przy podejmowaniu decyzji o  rozszerzeniu listy inwestycji kolejowych tryba wziąć również  pod  uwagę przepustowość polskiej sieci kolejowej. W latach 2013 - 2014   nastąpi kulminacja rozpoczynanych obecnie prac.

— Cześć pieniędzy możemy wykorzystać, na pewno nie całe 4,8 mld zł.  Możemy przedstawić listę potrzeb  i życzeń, ale to nie o to chodzi -  podsumowuje Szafrański.  W Brukseli zabiegamy m.in. o zgodę na  wydawanie środków na rewitalizację, remonty torów i finansowanie  programu usuwania tzw. wąskich gardeł. Jak podkreślają eksperci, strata obecnie dostępnych unijnych  pieniędzy może nas kosztować znacznie więcej niż 1,2 mld euro. Jak  mówi Jakub Majewski, analityk rynku kolejowego, jeżeli teraz nie  wykorzystamy dostępnej na tory pul, trudno będzie nam przekonać  Komisję by w kolejnej perspektywie dała nam  podobną kwotę pieniędzy  na ten cel.  A zaległości inwestycyjne mamy niewątpliwe.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca