Spada wartość rynku alkoholi

Rok 2011 r. nie będzie udany dla polskiego rynku alkoholi. Jego wartość ciągną w dół najpopularniejsze u nas trunki, czyli piwo i wódka

Publikacja: 11.10.2011 15:05

Spada wartość rynku alkoholi

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

O niemal 600 mln zł, do 26,1 mld zł skurczyły się wydatki Polaków na alkohole w okresie od lipca 2010 r. do czerwca 2011 r. – wynika z danych firmy badawczej firmy Nielsen. Branża odczuła głównie stagnację na wartym około 13,2 mld zł rynku piwa (ograniczenie wartości o 1,7 proc.) oraz wycenianym na 9,7 mld zł rynku wódki (spadek o prawie 6 proc.).

Mniejsza wartość obu segmentów rynku to m.in. efekt m.in. rosnącego udziału dyskontów w rynku detalicznym w Polsce. W przypadku wódki, coraz większe udziały kosztem najdroższych trunków, zdobywają natomiast produkty ze średniej półki.

Polacy ograniczyli także wielkość zakupów. - W pierwszej połowie roku spadek sprzedaży wódki w ujęciu ilościowym sięgał 6 proc. – mówi „Rz" William Carey, prezes CEDC wicelidera polskiego rynku wódki.

Bardziej udane było dla producentów wódki  chłodne lato. Ale ożywienie popytu w  czasie wakacji to za mało, aby wyprowadzić branżę na prostą. Marek Malinowski, prezes Stock Polska, lidera polskiego rynku wódki spodziewa się, że w całym 2011 r. sprzedaż wódki będzie w Polsce o 3 – 5 proc. niższa niż w 2010 r. – Kluczowy będzie czwarty kwartał -  podkreśla Malinowski.

Obraz rynku alkoholi byłby w Polsce znacznie gorszy, gdyby nie rosnący popyt m.in. na whisky. - Sprzedaż whisky w 2011 roku wzrosła jak dotąd o 30 proc., w dużej mierze wzrost pochodzi ze średniej półki cenowej – mówi Carey. Wyjaśnia, że dobrze na rynku radzą sobie oferowane przez CEDC marki Gran't i Jim Beam.

Whisky, choć coraz bardziej popularna, nie jest w stanie jednak odebrać wódce pozycji lidera wśród napojów spirytusowych. Roczne wydatki na nią sięgają bowiem na razie ok. 700 mln zł. Podobnie jest z zyskującymi na popularności koniakowi czy tequili. – Nawet jeżeli udział wódki w polskim rynku mocnych alkoholi spadnie poniżej 90 proc. to nie przestanie być ona najpopularniejszym napojem spirytusowym w naszym kraju. Tradycja jego picia sięga u nas bowiem kilkuset lat – mówi „Rz" osoba związana z branżą spirytusową.

 

Więcej o sytuacji na polskim rynku alkoholi w środowym wydaniu „Rzeczpospolitej"

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca