Reklama

Spada wartość rynku alkoholi

Rok 2011 r. nie będzie udany dla polskiego rynku alkoholi. Jego wartość ciągną w dół najpopularniejsze u nas trunki, czyli piwo i wódka

Publikacja: 11.10.2011 15:05

Spada wartość rynku alkoholi

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

O niemal 600 mln zł, do 26,1 mld zł skurczyły się wydatki Polaków na alkohole w okresie od lipca 2010 r. do czerwca 2011 r. – wynika z danych firmy badawczej firmy Nielsen. Branża odczuła głównie stagnację na wartym około 13,2 mld zł rynku piwa (ograniczenie wartości o 1,7 proc.) oraz wycenianym na 9,7 mld zł rynku wódki (spadek o prawie 6 proc.).

Mniejsza wartość obu segmentów rynku to m.in. efekt m.in. rosnącego udziału dyskontów w rynku detalicznym w Polsce. W przypadku wódki, coraz większe udziały kosztem najdroższych trunków, zdobywają natomiast produkty ze średniej półki.

Polacy ograniczyli także wielkość zakupów. - W pierwszej połowie roku spadek sprzedaży wódki w ujęciu ilościowym sięgał 6 proc. – mówi „Rz" William Carey, prezes CEDC wicelidera polskiego rynku wódki.

Bardziej udane było dla producentów wódki  chłodne lato. Ale ożywienie popytu w  czasie wakacji to za mało, aby wyprowadzić branżę na prostą. Marek Malinowski, prezes Stock Polska, lidera polskiego rynku wódki spodziewa się, że w całym 2011 r. sprzedaż wódki będzie w Polsce o 3 – 5 proc. niższa niż w 2010 r. – Kluczowy będzie czwarty kwartał -  podkreśla Malinowski.

Obraz rynku alkoholi byłby w Polsce znacznie gorszy, gdyby nie rosnący popyt m.in. na whisky. - Sprzedaż whisky w 2011 roku wzrosła jak dotąd o 30 proc., w dużej mierze wzrost pochodzi ze średniej półki cenowej – mówi Carey. Wyjaśnia, że dobrze na rynku radzą sobie oferowane przez CEDC marki Gran't i Jim Beam.

Reklama
Reklama

Whisky, choć coraz bardziej popularna, nie jest w stanie jednak odebrać wódce pozycji lidera wśród napojów spirytusowych. Roczne wydatki na nią sięgają bowiem na razie ok. 700 mln zł. Podobnie jest z zyskującymi na popularności koniakowi czy tequili. – Nawet jeżeli udział wódki w polskim rynku mocnych alkoholi spadnie poniżej 90 proc. to nie przestanie być ona najpopularniejszym napojem spirytusowym w naszym kraju. Tradycja jego picia sięga u nas bowiem kilkuset lat – mówi „Rz" osoba związana z branżą spirytusową.

 

Więcej o sytuacji na polskim rynku alkoholi w środowym wydaniu „Rzeczpospolitej"

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama