Fiasko przetargu na utrzymanie dróg w PPP w woj. dolnośląskim

Oferty w pierwszym przetargu na utrzymanie dróg samorządowych okazały się  dziesięć razy wyższe niż szacunki. Mimo to GDDKiA chce oddać w prywatne ręce nowo budowane autostrady i trasy szybkiego ruchu

Publikacja: 22.10.2011 14:00

Fiasko przetargu na utrzymanie dróg w PPP w woj. dolnośląskim

Foto: ROL

– Najprawdopodobniej unieważnimy to postępowanie – mówi „Rz" Rafał Jurkowlaniec, marszałek województwa dolnośląskiego.

Chodzi o pionierski w Polsce przetarg na remont i utrzymanie 12-kilometrowego odcinka drogi w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (przez 12 lat). Władze Dolnego Śląska docelowo chcą przekazać w prywatne ręce całą swoją sieć drogową (2 tys. km). W budżecie województwa, podobnie jak w innych regionach, brakuje pieniędzy na gruntowne remonty. Firmy prywatne miały wyremontować trasę, a potem dbać o utrzymanie jej w określonym standardzie w zamian za wynagrodzenie wypłacane w miesięcznych ratach. Eksperci woj. dolnośląskiego wyliczyli koszty projektu na ok. 12 mln zł. Tymczasem najtańsza oferta opiewała na 47 mln zł, a najdroższa – na 115 mln zł.

Postępowaniu przyglądali się pozostali marszałkowie borykający się z  tym samym problemem – brakiem pieniędzy na bieżące utrzymanie dróg. – W tym roku na ten cel mam 31,7 mln zł, a zarządzamy siecią ponad 1,7 tys. tras – mówi Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego. – Na wszystkie remonty nie starcza pieniędzy – dodaje.

– Aby nadrobić opóźnienia rozwojowe, co roku należałoby inwestować w drogi ok. 150 mln zł przez mniej więcej dziesięć lat – wylicza Witold Trólka z woj. śląskiego. – Tegoroczny budżet  remontowy to zaś ok. 50 mln zł – dodaje.

Mimo wszystko Dolny Śląsk nie rezygnuje z pomysłu z PPP na drogach. – Na przełomie roku planujemy wdrożenie następnego pilotażu. Tym razem będzie on dotyczył odcinka o długości ok. 200 km. Dzięki temu, że firmy skoncentrują swoje prace na jednym obszarze, koszty utrzymania powinny zdecydowanie spaść – mówi marszałek Jurkowlaniec.

Wysokimi ofertami biznesu nie zraża się też Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i wciąż planuje przekazanie utrzymania swoich dróg firmom prywatnym. Rocznie na utrzymanie sieci dróg wydaje 1,5 – 1,8 mld zł i kwota ta będzie rosnąć wraz z nowo oddawanymi odcinkami tras. Dla firm prywatnych to niezwykle łakomy kąsek.

Ostatnio GDDKiA otworzyła koperty w przetargu na utrzymywanie przez cztery lata 32 km autostradowej obwodnicy Wrocławia. Najniższa oferta opiewała na 180 tys. zł za 1 km, a najdroższa – na 520 tys. zł. Kolejne przetargi na zarządzanie nowo oddawanymi odcinkami mają się pojawić na początku przyszłego roku. W pierwszej kolejności ma to dotyczyć autostrady A2 z Konina do Strykowa, następnie trasy A1 z Torunia do Łodzi czy autostrady między Łodzią a Warszawą.

Do walki o kilkuletnie kontrakty przygotowują się największe firmy obecne na rynku. Działa już na nim Strabag, wchodzą spółki z grupy PBG.

– Utrzymanie trasy to forma operatorska zapewniająca stałe przychody i takie kontrakty jak najbardziej są dla nas interesujące. Spółka z naszej grupy ubiegała się o zlecenie na terenie Dolnego Śląska – mówi Krzysztof Woch, rzecznik Hydrobudowy (z grupy PBG).

– Najprawdopodobniej unieważnimy to postępowanie – mówi „Rz" Rafał Jurkowlaniec, marszałek województwa dolnośląskiego.

Chodzi o pionierski w Polsce przetarg na remont i utrzymanie 12-kilometrowego odcinka drogi w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (przez 12 lat). Władze Dolnego Śląska docelowo chcą przekazać w prywatne ręce całą swoją sieć drogową (2 tys. km). W budżecie województwa, podobnie jak w innych regionach, brakuje pieniędzy na gruntowne remonty. Firmy prywatne miały wyremontować trasę, a potem dbać o utrzymanie jej w określonym standardzie w zamian za wynagrodzenie wypłacane w miesięcznych ratach. Eksperci woj. dolnośląskiego wyliczyli koszty projektu na ok. 12 mln zł. Tymczasem najtańsza oferta opiewała na 47 mln zł, a najdroższa – na 115 mln zł.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca