Andrzej Massel - rozmowa

Specjalnie dla „Rzeczpospolitej”: Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej

Publikacja: 31.10.2011 02:53

Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej

Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej

Foto: Archiwum, Łukasz Solski Łukasz solsk solsk

Rz: Marszałkowie powołują własne spółki kolejowe, coraz głośniej mówią o podziale Przewozów Regionalnych na mniejsze firmy.

Andrzej Massel:

Rozumiem te propozycje marszałków. Moim zdaniem idą w dobrym kierunku.  Spółka mająca 16 właścicieli jest podmiotem trudnym do zarządzania. Jednocześnie własna spółka wykonująca przewozy na terenie jednego województwa też nie jest najlepszym rozwiązaniem – zwłaszcza w niewielkim województwie. Wydaje się, że racjonalnym rozwiązaniem jest stworzenie kilku podmiotów, które będą obsługiwać po kilka województw, najlepiej ze sobą sąsiadujących.

Czyli jednak pójdziemy w kierunku kilku samorządowych przewoźników?

Wszystkie te twory z udziałem samorządów wojewódzkich traktowałbym jako przejściowe. Prędzej czy później marszałkowie zaczną je sprzedawać i powstanie rynek pasażerskich przewoźników kolejowych, a samorządy skupią się na roli organizatora przewozów. W przetargach będą zlecać uruchomienie połączeń. To najbardziej higieniczny model, który pozwoli na egzekwowanie dobrej jakości usług. To kierunek, do którego bym zachęcał.

Samorządy podejmują nowatorskie działania. Przykładem jest chociażby powołanie Pomorskiej Kolei Metropolitarnej...

To spółka celowa powołana do zbudowania infrastruktury  służącej kolejowym połączeniom regionalnym. Wybuduje 20 km zupełnie nowych torów i przystanki kolejowe pomyślane jako węzły przesiadkowe. Podmiot skupia się wyłącznie na tym zadaniu, nie musi jak spółka PKP Polskie Linie Kolejowe dzielić swojej uwagi na 100 projektów. To, czy będzie infrastrukturą zarządzał, czy przekaże to PKP PLK, nie jest jeszcze przesądzone. Jeżeli ten model realizowania inwestycji kolejowych się sprawdzi, będziemy chcieli, by więcej inwestycji powstawało w ten sposób, łącznie z kolejami dużych prędkości.

Kiedy zaczniemy zauważać efekty remontów torów?

Już w tym roku. Od nowego rozkładu, który zacznie obowiązywać w grudniu, suma odcinków, na których prędkość przejazdu pociągu się zwiększy, będzie większa niż długość odcinków o obniżonej prędkości. To odwrócenie złego trendu, który trwał kilkanaście lat. Zaległości będziemy jednak odrabiać jeszcze przez najbliższe kilka lat.

 

Rz: Marszałkowie powołują własne spółki kolejowe, coraz głośniej mówią o podziale Przewozów Regionalnych na mniejsze firmy.

Andrzej Massel:

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Ponad 800 mln zł na obecność sojuszników w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Kamil Majczak, prezes Grupy Qemetica: Po USA spoglądamy teraz w stronę Azji
Materiał Promocyjny
Co się dzieje z moralnością finansową Polaków?
Biznes
Skończą się męskie kluby we władzach dużych spółek
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie