Reklama

Ranking giełdowych audytorów

Mniej audytorów sprawdza raporty finansowe firm notowanych na giełdzie

Publikacja: 27.02.2012 04:45

Prze­cięt­na spół­ka gieł­do­wa ba­da­na przez „wiel­ką czwór­kę" (Ernst & Young, KPMG, PwC, De­lo­it­te Au­dyt) jest war­ta ok. 0,6 mld zł, a śred­nia war­tość jej ak­ty­wów to ok. 1,3 mld zł. Naj­więk­si au­dy­to­rzy kon­tro­lu­ją aż 93 proc. ryn­ku pod wzglę­dem ak­ty­wów ba­da­nych firm z GPW. W ubie­głym ro­ku te czte­ry fir­my ba­da­ły ra­por­ty pra­wie 30 proc. gieł­do­wych spół­ek, pod­czas gdy rok wcze­śniej ten od­se­tek był o 5 pkt proc. niż­szy. Wi­dać więc, że spół­ki z GPW są bar­dzo ła­ko­mym ką­skiem dla naj­więk­szych firm au­dy­tor­skich.

– Pro­fe­sjo­nal­na ob­słu­ga spół­ki pu­blicz­nej jest dla au­dy­to­ra naj­więk­szym wy­zwa­niem. Ja­kość jej wy­ko­na­nia oce­nia­na jest za­rów­no przez ry­nek pu­blicz­ny, jak i cia­ła nad­zor­cze spół­ek i wresz­cie przez re­gu­la­to­rów ryn­ku. Je­śli oce­na wszyst­kich tych pod­mio­tów jest wy­so­ka, ozna­cza to zdo­by­cie prze­wa­gi kon­ku­ren­cyj­nej na trud­nym ryn­ku, ja­kim jest ry­nek usług au­dy­tor­skich – mó­wi Ja­cek Hry­niuk, za­stęp­ca part­ne­ra za­rzą­dza­ją­ce­go Ernst & Young Pol­ska.

Li­de­rzy bez zmian

KPMG pod wzglę­dem licz­by ba­da­nych firm pla­su­je się na pią­tym miej­scu, jed­nak od lat po­zo­sta­je li­de­rem, je­śli cho­dzi o wiel­kość ak­ty­wów ba­da­nych firm. Z ze­bra­nych przez nas da­nych wy­ni­ka, że KPMG kon­tro­lu­je po­nad 33 proc. ryn­ku. To pra­wie o 9 pkt proc. wię­cej niż dru­gi Ernst & Young. W po­rów­na­niu z ro­kiem po­przed­nim ozna­cza to jed­nak spa­dek o 3,4 pkt proc. Po odej­ściu kil­ku du­żych spół­ek, w tym BZ WBK, któ­re­go spra­woz­da­nia ba­da już De­lo­it­te Au­dyt, ak­ty­wa ba­da­nych przez KPMG firm gieł­do­wych spa­dły po­ni­żej 400 mld zł.

Z ko­lei li­de­rem pod wzglę­dem licz­by ba­da­nych firm no­to­wa­nych na war­szaw­skiej gieł­dzie po­zo­sta­je Ernst & Young. Dzię­ki ak­tyw­ne­mu po­zy­ski­wa­niu no­wych klien­tów awan­so­wał też na dru­gie miej­sce pod wzglę­dem war­to­ści ak­ty­wów ba­da­nych firm. W ubie­głym ro­ku je­go udział w ryn­ku wzrósł o 4,6 pkt proc., do 24,4 proc. Od­by­ło się to kosz­tem PwC, któ­ry kon­tro­lu­je oko­ło 23,4 proc. ryn­ku.

Wśród mniej­szych po­mio­tów wy­róż­ni­ły się m.in. 4 Au­dyt i ECA Au­xi­lium, któ­re obok po­zy­ski­wa­nia klien­tów z głów­ne­go par­kie­tu ak­tyw­nie dzia­ła­ją rów­nież na ryn­ku New­Con­nect.

Reklama
Reklama

Kon­so­li­da­cja ryn­ku

Do 71 spa­dła w ubie­głym ro­ku licz­ba firm au­dy­tor­skich zaj­mu­ją­cych się spół­ka­mi gieł­do­wy­mi. To nie tyl­ko efekt wy­pie­ra­nia mniej­szych pod­mio­tów z ryn­ku, ale też po­stę­pu­ją­cej kon­so­li­da­cji w bran­ży. W ubie­głym ro­ku mie­li­śmy fu­zję Au­xi­lium i ECA Gro­up. Wcze­śniej by­li­śmy świad­ka­mi kon­so­li­da­cji w ra­mach gru­py Re­vi­sion. Ten ­pro­ces, zda­niem przed­sta­wi­cie­li bran­ży, bę­dzie po­stę­po­wał rów­nież w ko­lej­nych la­tach.

Mniej firm zmie­ni­ło też au­dy­to­ra, co mo­że ozna­czać, że ry­nek się sta­bi­li­zu­je, a pre­sja ce­no­wa ze stro­ny klien­tów się zmniej­sza.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora c.adamczyk@rp.pl

Branża audytorska w liczbach

1784

podmioty uprawnione do badania sprawozdań zarejestrowane były na koniec 2011 r. To o 1,5 proc. mniej niż rok wcześniej.

Reklama
Reklama

2,3 mld zł

sięgnęły łączne przychody 89 firm audytorskich, które odpowiedziały na naszą ankietę.

236 mln zł

przychodów z audytu miała w minionym roku firma PwC. To najwięcej w całej branży.

1387

sprawozdań finansowych przebadał zwycięzca rankingu – Ernst & Young.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama