Kierowcy słono płacą za stanie w korkach

Warszawiak-kierowca stracił w 2011 roku na staniu w korkach równowartość 80 proc. swojego miesięcznego wynagrodzenia

Publikacja: 14.03.2012 13:46

Kierowcy słono płacą za stanie w korkach

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys SS Seweryn Sołtys

Blisko 13,6 mln zł dziennie tracą przez stanie w korkach kierowcy w siedmiu największych miastach Polski. Rocznie gospodarka traci na utrudnieniach w ruchu na terenie Warszawy, Łodzi, Krakowa, Wrocławia, Katowic, Poznania i Gdańska ok. 3,1 mld zł. W Warszawie roczne straty posiadaczy samochodów sięgają 80 proc. miesięcznego wynagrodzenia.

W środę opublikowane zostały wyniki badań przeprowadzonych przez firmę doradczą Deloitte oraz serwis Targeo.pl. Pokazują, że najtrudniej jeździ się po stolicy, a najłatwiej po Katowicach. Straty spowodowane staniem na zakorkowanych ulicach wyliczano jako koszt utraconych korzyści, biorąc pod uwagę czas, który nie jest wykorzystywany produktywnie - na pracę lub odpoczynek. – Z perspektywy makroekonomicznej koszt korków dla statystycznego mieszkańca – kierowcy wynosił w ub. roku 2811 zł, co stanowiło 64 proc. średniego wynagrodzenia w 7 miastach – mówi Rafał Antczak, członek zarządu Deloitte. W czterech miastach koszty w porównaniu do roku 2010 wzrosły, zwłaszcza w Katowicach i Poznaniu o odpowiednio 285 i 220 zł. W trzech miastach nastąpił spadek. Największy w Krakowie – o rekordowe 755 zł.

Koszt kierowców oznacza jednocześnie dochód państwa z VAT i akcyzy od zakupionej benzyny. Skoro podatki pośrednie stanowią połowę ceny benzyny spalonej w korkach, to budżet państwa zarobił na nich w ub. roku blisko 500 mln zł. Deloitte zaznacza jednak, że fiskus zyskałby dużo więcej, gdyby zasilały go podatki PIT i CIT płacone od wyższych dochodów, wypracowywanych w czasie, jaki pochłania stanie w korkach. Dlatego koszt korków dla gospodarki wyniósł blisko 3,1 mld zł, czyli 0,2 proc. ubiegłorocznego PKB.

W porównaniu z badaniem przeprowadzonym rok temu jest jednak nieco lepiej. Straty budżetu są niższe o 96 mln zł. – Zmiana pokazuje, że możliwe jest szybkie usprawnienie ruchu w miastach, jeśli tylko zostaną dokończone kluczowe inwestycje drogowe – podkreśla Rafał Mikołajczak, prezes Indigo, operatora serwisu Targeo.pl.

Jak badano występowanie korków? Pod uwagę brana była rzeczywista prędkość jazdy poszczególnymi odcinkami dróg, wyznaczanych na podstawie danych z blisko 80 tys. urządzeń GPS zamontowanych w samochodach. Na każdym z odcinków obliczano opóźnienia w szczycie porannym i popołudniowym. Wyniki porównywano do badań przeprowadzonych w październiku 2010 roku.

Łaczna długość zakorkowanych dróg w badanych 7 miastach zwiększyła się w ub. roku ponaddwukrotnie. W Warszawie na przejazd 10 kilometrów w godzinach szczytu potrzeba było aż 75 proc. więcej czasu niż poza szczytem. Natomiast w Krakowie czas stracony w korkach skrócił się o 8 minut.

Blisko 13,6 mln zł dziennie tracą przez stanie w korkach kierowcy w siedmiu największych miastach Polski. Rocznie gospodarka traci na utrudnieniach w ruchu na terenie Warszawy, Łodzi, Krakowa, Wrocławia, Katowic, Poznania i Gdańska ok. 3,1 mld zł. W Warszawie roczne straty posiadaczy samochodów sięgają 80 proc. miesięcznego wynagrodzenia.

W środę opublikowane zostały wyniki badań przeprowadzonych przez firmę doradczą Deloitte oraz serwis Targeo.pl. Pokazują, że najtrudniej jeździ się po stolicy, a najłatwiej po Katowicach. Straty spowodowane staniem na zakorkowanych ulicach wyliczano jako koszt utraconych korzyści, biorąc pod uwagę czas, który nie jest wykorzystywany produktywnie - na pracę lub odpoczynek. – Z perspektywy makroekonomicznej koszt korków dla statystycznego mieszkańca – kierowcy wynosił w ub. roku 2811 zł, co stanowiło 64 proc. średniego wynagrodzenia w 7 miastach – mówi Rafał Antczak, członek zarządu Deloitte. W czterech miastach koszty w porównaniu do roku 2010 wzrosły, zwłaszcza w Katowicach i Poznaniu o odpowiednio 285 i 220 zł. W trzech miastach nastąpił spadek. Największy w Krakowie – o rekordowe 755 zł.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca