Badanie GetResponse przeprowadzone przez firmę Implix wykazało, że znaczna większość, bo aż 83 proc. polskich firm korzysta z różnych form marketingu poprzez pocztę elektroniczną. Budowanie i segmentacja listy odbiorców, narzędzia optymalizacji newsletterów czy sposoby dbania o wysoką dostarczalność - to niektóre z elementów takiej formy marketingu. Mimo to, wyraźne różnice w odpowiedzi na poszczególne pytania wskazują na dużą polaryzację wykorzystywanych elementów i stosowanych praktyk. Można wśród nich wyróżnić bardzo popularne narzędzia oraz elementy, które niemal w ogóle nie są wykorzystywane.
- Wyniki badania GetResponse pokazują, że kondycja polskiego email marketingu oraz świadomość dostępnych narzędzi rośnie z roku na rok. Email marketing, będący jednym z najtańszych i najbardziej efektywnych kanałów komunikacji online (wskaźnik ROI za rok 2011 wyniósł 4000 proc.), nadal pozwala zarówno małym jak i średnim biznesom budować skuteczną sprzedaż oraz komunikację z obecnym i potencjalnym klientem - twierdzi Maciej Ossowski Dyrektor Działu Edukacji w firmir Implix.
Zdecydowana większość respondentów dużą uwagę przykłada do procesu budowania listy odbiorców oraz elementów związanych z dostarczalnością. 85 proc. używa formularzy zapisu w swoich firmowych serwisach www. 72 proc. wysyła emaila z prośbą o potwierdzenie subskrypcji do wszystkich nowych subskrybentów (proces double opt-in). 79 proc. w wysyłanych wiadomościach umieszcza link wypisu z bazy subskrybentów, a wypisane kontakty są usuwane z bazy automatycznie. 81 proc. deklaruje, że wysyłane wiadomości są skutecznie dostarczane do skrzynek najważniejszych klientów poczty elektronicznej. 86 proc. umieszcza w polu nadawcy wiadomości rozpoznawalną i łatwo kojarzoną nazwę marki.
Większość ankietowanych zadeklarowało również, że stosuje na firmowym blogu formularz zapisu do newslettera (63 proc.) oraz wie, że ważne jest regularne wysyłanie newslettera (61 proc.). Co ciekawe z badania wynika, że ponad połowa ankietowanych utrzymuje wysoki wskaźnik dostarczalności wysyłanych wiadomości. Aż 60 proc. oświadczyło, że wskaźnik dostarczalności ich wysyłek jest na poziomie 95 proc. lub więcej.
Wysokie wyniki odpowiedzi wygenerowały również niektóre narzędzia optymalizacji newsletterów. Okazuje się, że ponad połowa badanych umieszcza w wiadomościach ikony linkujące do portali społecznościowych (58 proc.) oraz personalizuje wiadomości w oparciu o dane osobowe subskrybentów (51 proc.).