Z badania TNS OBOP dla Krajowego Rejestru Długów wynika, że 58 proc. Polek decyzje o dużych wydatkach podejmuje wraz z partnerem. Jedynie 5 proc. przyznaje, że robi to tylko ich mąż/partner, a z kolei co czwarta sama podejmuje tego typu decyzje.
Podobnie wyglądają odpowiedzi na pytanie, kto finansuje tego typu wydatki. 23 proc. kobiet robi to samodzielnie, w przypadku 17 proc. rachunki pokrywa mężczyzna, w co drugim przypadku zaś robią to wspólnie.
Badania obalają też stereotyp o szaleńczym wydawaniu pieniędzy przez Polki na zakupach. 38 proc. przyznaje, że szuka najkorzystniejszej relacji ceny do jakości, a 36 proc. czeka na promocje i przeceny. 18 proc. woli zrobić zakupy rzadziej, ale wybrać produkt dobrej jakości i znanej marki. – 25 proc. Polek przyznało w badaniu, że kupuje już w Internecie. Jeszcze kilka lat temu był to dla większości z nich obszar zupełnie obcy – mówi Jakub Kostecki, wiceprezes Krajowego Rejestru Długów.
Ich podejście wciąż jest jednak ostrożne. 57 proc. sprawdza wiarygodność sklepu i sprzedającego, a 52 proc. porównuje oferty z różnych miejsc. 46 proc. szuka też informacji na temat poszukiwanego towaru na forach internetowych.
Polki starają się też ograniczyć swoje wydatki. W ciągu ostatnich dwóch lat 40 proc. zmniejszyło je na ubrania, 37 proc. na wakacyjne wyjazdy, a 36 proc. na towary luksusowe. Mniej chętnie się także zadłużają. W Krajowym Rejestrze Długów 61,69 proc. dłużników to mężczyźni.