Przetrwać pierwszy rok

Tylko co trzecia firma istnieje w Polsce po pięciu latach od założenia. Roczny wskaźnik przeżycia dla firm wyniósł w zeszłym roku 77,8 proc.

Publikacja: 27.06.2012 18:26

Przetrwać pierwszy rok

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik SM Sławomir Mielnik

Tak wynika z danych GUS. W zależności od branży roczny wskaźnik  przeżycia wahał się od 63,0 proc. do 88,3 proc. Najsilniejsze okazały się przedsiębiorstwa zajmujące się działalnością profesjonalną, naukową i techniczną (88,3 proc.), obsługą nieruchomości (86,2 proc.), ochroną zdrowia (85,6 proc.) oraz informacją i komunikacją (85,1 proc.). Najsłabiej z pierwszym rokiem działalności poradziły sobie jednostki z zakresu administrowania i działalności wspierającej (63,0 proc.) oraz pośrednictwa finansowego (69,0 proc.).

Z analizy firm, gdzie zatrudnienie nie przekroczyło 50 osób, jakie przeprowadził GUS wynika, że dla firm najtrudniejszy jest pierwszy rok działalności.

W 2010 roku założono 286,2 tys. małych i średnich firm, o 4 proc. więcej małych i średnich firm niż w 2009 roku. Pracowało w nich 476,3 tys. osób

Najwięcej nowych firm rejestrowano w branżach: informacja i komunikacja ( wzrost o 15,1 proc.), działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej (o 14,8 proc.), administrowaniu i działalności wspierającej (o 14,0 proc. ) . Mniejszym zainteresowaniem cieszyły się firmy gastronomiczne, turystyczne, związane z działalnością finansowa oraz ochroną zdrowia. Jedynie 3 proc. firm utworzono w drodze przekształceń innych.

Prawie cztery na dziesięć firm założyły kobiety, za to one częściej decydowały się na zatrudnianie w pierwszym roku pracowników. Wciąż typowo męskimi biznesami są budownictwo, transport i gospodarka magazynowa.

Większość osób, które decydowały się na rozpoczęcie prowadzenia biznesu (ponad 70 proc.) nie miała skończonych 39 lat.

Działalność gospodarczą rozpoczynały najczęściej osoby z wykształceniem wyższym (41,1 proc.) oraz średnim (40,3 proc.). Coraz rzadziej firmy zakładają osoby z wykształceniem zawodowym (z 18,4 proc. w 2009 r. do 16,1 proc. w 2010 r.) i podstawowym (z 4,1 proc do 2,5 proc.).

Ale też prawie co drugą firmę założyli ludzie, którzy przedtem stracili prace, albo z innego powodu mieli status osoby bezrobotnej (ponad 47 proc. firm)

Prawie połowa (49,8 proc.) działała wyłącznie na rynku lokalnym, a 6 proc. zdecydowało się na działalność międzynarodową.

Dodatni wynik finansowy osiągnęło 77,4 proc. przedsiębiorstw powstałych w roku 2010 i nadal aktywnych rok później. W grupie osób fizycznych zysk przyniosło 79,1 proc. firm, w grupie osób prawnych  - 54,2 proc.

Interesujące są bariery jakie wskazywały firmy. Prawie połowa nie miała żadnych. Mniej więcej co trzecia miała kłopoty popytowe i tyle samo – podażowe.

Pierwsze jako bariery wymieniały: konkurencję oraz za małe pieniądze klientów na zakup produktów i usług. Najczęściej wskazywaną przeszkodą podażową były niewystarczające środki finansowe.

GUS podał  również, że na  241,4 tys. firm powstałych w 2006 roku jednostek po pięciu latach na rynku pozostało 75,5 tys. -  31,3 proc. Najtrudniejszy był pierwszy rok działalności. Do roku 2007 pozostało na rynku 66,5% proc. firm . Dla przeżycia firm nie ma znaczenia, czy zakładali je mężczyźni, czy kobiety.

Dużo większe zróżnicowanie wystąpiło w przypadku wieku szefa. Najmniej stabilne były zakładane przez  osoby młode , gdzie szef nie miał skończonych 29 lat. Okazuje się, że ważne jest doświadczenie biznesowe. W przypadku prawie 60 proc. firm, które działają ponad 5 lat  szefowie mieli menedżerskie doświadczenie.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej