Reklama

Rewolucja w świecie opon

Od niedzieli wszystkie wyprodukowane opony, które trafią na europejski rynek muszą mieć specjalne etykiety. Dzięki nim klienci będą o wiele więcej wiedzieli o tym, co kupują

Publikacja: 30.06.2012 17:02

Rewolucja w świecie opon

Foto: Bloomberg

Pod koniec 2009 r. Parlament Europejski przyjął  zaproponowany przez Brukselę unijny przepis (EC nr 1222/2009) o obowiązku etykietowania opon albo informowania o ich parametrach w punktach sprzedaży. Podobne rozwiązanie działa w przypadku sprzętu AGD. Etykietowanie obowiązuje producentów od 1 lipca 2012 r., a handel od 1 listopada.

- Nowy system etykietowania jest bezpośrednim rozwiązaniem z ogromnymi zaletami dla środowiska i konsumentów — podkreślił Belg Ivo Belet z Europejskiej Partii Ludowej. Dodał, że dla producentów oznacza to minimalne koszty.

Krytycy twierdzili, że przepis złagodzono pod naciskiem producentów, bo wcześniejsze projekty zakładały obowiązek etykietowania każdej opony w punkcie sprzedaży.

Protestowano, że zbyt mało kryteriów uwzględniono w etykiecie jako obowiązkowe, bo o wyborze opony przez kupującego powinny decydować także odporność na aquaplaning, na zużycie, zachowanie się opony w warunkach zimowych, na różnych nawierzchniach i w różnych warunkach, przyczepność na suchej nawierzchni.

Prace nad standaryzacją kryteriów dla ogumienia zimowego trwają nadal.

Reklama
Reklama

Składniki etykiety

Spośród kilkunastu parametrów technicznych wybrano trzy, które muszą być podawane na każdej etykiecie: efektywność paliwowa (opór toczenia), przyczepność na mokrej nawierzchni i hałas zewnętrzny. Dla pierwszego parametru wprowadzono stopnie od A (zielony, najlepszy) do G (czerwony, najgorszy).

Etykiety muszą być naklejane na bieżniki opon do pojazdów osobowych i SUV, lekkich furgonetek, dużych ciężarówek, naczep i przyczep. Ich dane muszą ponadto znajdować się na fakturach, w punktach sprzedaży i w materiałach technicznych i reklamowych

Wymóg etykietowania nie dotyczy ogumienia nie dopuszczonego do normalnego ruchu ulicznego — opon wyścigowych, zapasowych, bieżnikowanych, motocyklowych, rajdowych, z kolcami, profesjonalnych terenowych, dla pojazdów zabytkowych i dopuszczonych do ruchu przed 1 października 1990.

Każdy kraj Unii ma zorganizować system nadzoru dystrybucji i wprowadzić system kar za naruszanie przepisu Brukseli, a ponadto system zachęt do kupowania opon o wyższych kryteriach. Dodatkową zachętą ma być kalkulator oszczędności paliwa, oferowany przez dostawców w ich witrynach internetowych, który pozwoli kupującym ocenić korzyści.

Etykietowanie opon jest częścią planu działań w zakresie zwiększenia sprawności energetycznej na terenie Unii w rożnych dziedzinach (produkty, budownictwo, usługi), które mają zmniejszyć zużycie energii o 20 proc. do 2020 r. W przypadku ogumienia skorzystano z doświadczeń systemu znakowania sprawności energetycznej lodówek, zmywarek, pralek i telewizorów, który lepiej informuje konsumentów o energochłonności danego wyrobu.

Reklama
Reklama

Etykietowanie opon zapewni dostęp do standardowych, ujednoliconych informacji o ich danych technicznych.

Trzy kryteria

W etykietach uwzględniono trzy kryteria: efektywność paliwową (por toczenia), przyczepność na mokrej nawierzchni (sprawność hamowania) i hałas zewnętrzny

Efektywność paliwowa (opór toczenia)

W trakcie jazdy opona odkształca się w kontakcie z podłożem i traci energię, co nazywa się oporem toczenia. Ma on bezpośredni wpływ na zużycie paliwa, a więc i na środowisko. Opona o mniejszym oporze toczenia zużywa mniej energii, pojazd spala mniej paliwa i ewmituje mniej dwutlenku węgla. Rzeczywiste osiągi mogą różnić się w zależności od pojazdu i warunków jazdy. Mimo to różnica pomiędzy zestawem opon klasy A, a zestawem opon klasy G może wynieść około 7,5 proc pod względem zużycia paliwa dla samochodów osobowych; pomiędzy zestawem opon klasy A a zestawem opon klasy F różnica zużycia paliwa w przypadku samochodów ciężarowych może wynieść nawet 15 proc.

Przyczepność na mokrej nawierzchni

Reklama
Reklama

Hamowanie na mokrej nawierzchni ma zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo podróży, mierzoną w metrach od momentu rozpoczęcia hamowania do zatrzymania pojazdu. Różnice w drodze hamowania pojazdów osobowych przy prędkości 80 km/h wynoszą przy oponach A-G (bez D i G) od 3 do 6 metrów, między oponami A a F ponad 18 metrów.

Emisja hałasu zewnętrznego

To hałas generowany przez opony w ruchu, mierzony w decybelach. Na etykiecie wprowadzono trzy czarne fale: 3 fale to opona głośną o poziomie hałasu zgodnym z nowym limitem, dwie fale — średnią o hałasie mniejszym o 3 dB od nowego limitu i 1 fala — opona cicha. Klasyfikacja ta zmieni się w listopadzie, bo Parlament Europejski zaproponował nowe oznakowanie: C1 poniżej 68 dB, C2 dla 69 dB i C3 dla 70 i więcej dB. Im cichsza opona, tym bardziej jest przyjazna dla środowiska.

Pięć pełnych baków paliwa oszczędności

Roczna oszczędność paliwa pomiędzy najwydajniejszymi a najmniej wydajnymi oponami wynosi ok. 90 litrów. Podczas całego okresu eksploatacji, ilość paliwa odpowiada pięciu pełnym bakom paliwa (240 litrów).

Reklama
Reklama

Jaka jest różnica w zużyciu paliwa?

Samochód osobowy z oponami klasy B zużywa ok. 0,1 l/100 km paliwa mniej niż przy oponach klasy C. Różnica w zużyciu paliwa pomiędzy najwydajniejszymi a najmniej wydajnymi oponami (A-G) wynosi ok. 0,6 l/100 km. Opony z mniejszym oporem toczenia mają niższą emisję CO2 o 14 g/km.

Nowości Michelina

Oponiarski lider z Clermont-Ferrand wprowadza na rynek dwie nowości, opony dla samochodów osobowych Energy Saver+ i dla pojazdów dostawczych Agilis+. Pierwsza zapewnia oszczędność 200 litrów paliwa w czasie jej użytkowania (przebieg 45 tys. km), druga 270 litrów po 60 tys. km.

Innymi zaletami są krótsza droga hamowania o 16 metrów w przypadku „osobówki" dzięki zwiększeniu o 10 proc. powierzchni zetknięcia z podłożę i o 17 m w przypadku Agilisa+.

Reklama
Reklama

Obie opony zapewniają większe bezpieczeństwo podczas hamowania i na zakrętach po zastosowaniu nowego składu chemicznego gumy (Eco nad Grip Compund) z dodatkiem krzemionki. Dla obu gum przewidziano dłuższy przebieg.

Energy Saver+ będzie dostępna o średnicy felgi 14, 15 i 16 cali w 58 różnych rozmiarach. Agilis+ otrzymała wzmocnione ściany boczne i 8 łat przeciwścieralnych, co zwiększa jej żywnotność.

Producent zapewnił, że ich ceny nie zmienią się wobec poprzednich wersji Energy Saver i Agilis.

Pod koniec 2009 r. Parlament Europejski przyjął  zaproponowany przez Brukselę unijny przepis (EC nr 1222/2009) o obowiązku etykietowania opon albo informowania o ich parametrach w punktach sprzedaży. Podobne rozwiązanie działa w przypadku sprzętu AGD. Etykietowanie obowiązuje producentów od 1 lipca 2012 r., a handel od 1 listopada.

- Nowy system etykietowania jest bezpośrednim rozwiązaniem z ogromnymi zaletami dla środowiska i konsumentów — podkreślił Belg Ivo Belet z Europejskiej Partii Ludowej. Dodał, że dla producentów oznacza to minimalne koszty.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Biznes
Rekord pasażerów na polskich lotniskach, Patrioty z Holandii i zadyszka Bitcoina
Biznes
Na wyniki KGHM-u duży wpływ wywiera silny złoty
Materiał Promocyjny
CPK – projekt, który zmienia region
Biznes
Spotkanie koalicji chętnych, Chiny zwiększają import rosyjskiej ropy
Biznes
Cyfrowy Polsat usunął Solorzów z listy akcjonariuszy. Starcie prawników
Reklama
Reklama