Pod koniec 2009 r. Parlament Europejski przyjął zaproponowany przez Brukselę unijny przepis (EC nr 1222/2009) o obowiązku etykietowania opon albo informowania o ich parametrach w punktach sprzedaży. Podobne rozwiązanie działa w przypadku sprzętu AGD. Etykietowanie obowiązuje producentów od 1 lipca 2012 r., a handel od 1 listopada.
- Nowy system etykietowania jest bezpośrednim rozwiązaniem z ogromnymi zaletami dla środowiska i konsumentów — podkreślił Belg Ivo Belet z Europejskiej Partii Ludowej. Dodał, że dla producentów oznacza to minimalne koszty.
Krytycy twierdzili, że przepis złagodzono pod naciskiem producentów, bo wcześniejsze projekty zakładały obowiązek etykietowania każdej opony w punkcie sprzedaży.
Protestowano, że zbyt mało kryteriów uwzględniono w etykiecie jako obowiązkowe, bo o wyborze opony przez kupującego powinny decydować także odporność na aquaplaning, na zużycie, zachowanie się opony w warunkach zimowych, na różnych nawierzchniach i w różnych warunkach, przyczepność na suchej nawierzchni.
Prace nad standaryzacją kryteriów dla ogumienia zimowego trwają nadal.