Rewolucja w świecie opon

Od niedzieli wszystkie wyprodukowane opony, które trafią na europejski rynek muszą mieć specjalne etykiety. Dzięki nim klienci będą o wiele więcej wiedzieli o tym, co kupują

Publikacja: 30.06.2012 17:02

Rewolucja w świecie opon

Foto: Bloomberg

Pod koniec 2009 r. Parlament Europejski przyjął  zaproponowany przez Brukselę unijny przepis (EC nr 1222/2009) o obowiązku etykietowania opon albo informowania o ich parametrach w punktach sprzedaży. Podobne rozwiązanie działa w przypadku sprzętu AGD. Etykietowanie obowiązuje producentów od 1 lipca 2012 r., a handel od 1 listopada.

- Nowy system etykietowania jest bezpośrednim rozwiązaniem z ogromnymi zaletami dla środowiska i konsumentów — podkreślił Belg Ivo Belet z Europejskiej Partii Ludowej. Dodał, że dla producentów oznacza to minimalne koszty.

Krytycy twierdzili, że przepis złagodzono pod naciskiem producentów, bo wcześniejsze projekty zakładały obowiązek etykietowania każdej opony w punkcie sprzedaży.

Protestowano, że zbyt mało kryteriów uwzględniono w etykiecie jako obowiązkowe, bo o wyborze opony przez kupującego powinny decydować także odporność na aquaplaning, na zużycie, zachowanie się opony w warunkach zimowych, na różnych nawierzchniach i w różnych warunkach, przyczepność na suchej nawierzchni.

Prace nad standaryzacją kryteriów dla ogumienia zimowego trwają nadal.

Składniki etykiety

Spośród kilkunastu parametrów technicznych wybrano trzy, które muszą być podawane na każdej etykiecie: efektywność paliwowa (opór toczenia), przyczepność na mokrej nawierzchni i hałas zewnętrzny. Dla pierwszego parametru wprowadzono stopnie od A (zielony, najlepszy) do G (czerwony, najgorszy).

Etykiety muszą być naklejane na bieżniki opon do pojazdów osobowych i SUV, lekkich furgonetek, dużych ciężarówek, naczep i przyczep. Ich dane muszą ponadto znajdować się na fakturach, w punktach sprzedaży i w materiałach technicznych i reklamowych

Wymóg etykietowania nie dotyczy ogumienia nie dopuszczonego do normalnego ruchu ulicznego — opon wyścigowych, zapasowych, bieżnikowanych, motocyklowych, rajdowych, z kolcami, profesjonalnych terenowych, dla pojazdów zabytkowych i dopuszczonych do ruchu przed 1 października 1990.

Każdy kraj Unii ma zorganizować system nadzoru dystrybucji i wprowadzić system kar za naruszanie przepisu Brukseli, a ponadto system zachęt do kupowania opon o wyższych kryteriach. Dodatkową zachętą ma być kalkulator oszczędności paliwa, oferowany przez dostawców w ich witrynach internetowych, który pozwoli kupującym ocenić korzyści.

Etykietowanie opon jest częścią planu działań w zakresie zwiększenia sprawności energetycznej na terenie Unii w rożnych dziedzinach (produkty, budownictwo, usługi), które mają zmniejszyć zużycie energii o 20 proc. do 2020 r. W przypadku ogumienia skorzystano z doświadczeń systemu znakowania sprawności energetycznej lodówek, zmywarek, pralek i telewizorów, który lepiej informuje konsumentów o energochłonności danego wyrobu.

Etykietowanie opon zapewni dostęp do standardowych, ujednoliconych informacji o ich danych technicznych.

Trzy kryteria

W etykietach uwzględniono trzy kryteria: efektywność paliwową (por toczenia), przyczepność na mokrej nawierzchni (sprawność hamowania) i hałas zewnętrzny

Efektywność paliwowa (opór toczenia)

W trakcie jazdy opona odkształca się w kontakcie z podłożem i traci energię, co nazywa się oporem toczenia. Ma on bezpośredni wpływ na zużycie paliwa, a więc i na środowisko. Opona o mniejszym oporze toczenia zużywa mniej energii, pojazd spala mniej paliwa i ewmituje mniej dwutlenku węgla. Rzeczywiste osiągi mogą różnić się w zależności od pojazdu i warunków jazdy. Mimo to różnica pomiędzy zestawem opon klasy A, a zestawem opon klasy G może wynieść około 7,5 proc pod względem zużycia paliwa dla samochodów osobowych; pomiędzy zestawem opon klasy A a zestawem opon klasy F różnica zużycia paliwa w przypadku samochodów ciężarowych może wynieść nawet 15 proc.

Przyczepność na mokrej nawierzchni

Hamowanie na mokrej nawierzchni ma zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo podróży, mierzoną w metrach od momentu rozpoczęcia hamowania do zatrzymania pojazdu. Różnice w drodze hamowania pojazdów osobowych przy prędkości 80 km/h wynoszą przy oponach A-G (bez D i G) od 3 do 6 metrów, między oponami A a F ponad 18 metrów.

Emisja hałasu zewnętrznego

To hałas generowany przez opony w ruchu, mierzony w decybelach. Na etykiecie wprowadzono trzy czarne fale: 3 fale to opona głośną o poziomie hałasu zgodnym z nowym limitem, dwie fale — średnią o hałasie mniejszym o 3 dB od nowego limitu i 1 fala — opona cicha. Klasyfikacja ta zmieni się w listopadzie, bo Parlament Europejski zaproponował nowe oznakowanie: C1 poniżej 68 dB, C2 dla 69 dB i C3 dla 70 i więcej dB. Im cichsza opona, tym bardziej jest przyjazna dla środowiska.

Pięć pełnych baków paliwa oszczędności

Roczna oszczędność paliwa pomiędzy najwydajniejszymi a najmniej wydajnymi oponami wynosi ok. 90 litrów. Podczas całego okresu eksploatacji, ilość paliwa odpowiada pięciu pełnym bakom paliwa (240 litrów).

Jaka jest różnica w zużyciu paliwa?

Samochód osobowy z oponami klasy B zużywa ok. 0,1 l/100 km paliwa mniej niż przy oponach klasy C. Różnica w zużyciu paliwa pomiędzy najwydajniejszymi a najmniej wydajnymi oponami (A-G) wynosi ok. 0,6 l/100 km. Opony z mniejszym oporem toczenia mają niższą emisję CO2 o 14 g/km.

Nowości Michelina

Oponiarski lider z Clermont-Ferrand wprowadza na rynek dwie nowości, opony dla samochodów osobowych Energy Saver+ i dla pojazdów dostawczych Agilis+. Pierwsza zapewnia oszczędność 200 litrów paliwa w czasie jej użytkowania (przebieg 45 tys. km), druga 270 litrów po 60 tys. km.

Innymi zaletami są krótsza droga hamowania o 16 metrów w przypadku „osobówki" dzięki zwiększeniu o 10 proc. powierzchni zetknięcia z podłożę i o 17 m w przypadku Agilisa+.

Obie opony zapewniają większe bezpieczeństwo podczas hamowania i na zakrętach po zastosowaniu nowego składu chemicznego gumy (Eco nad Grip Compund) z dodatkiem krzemionki. Dla obu gum przewidziano dłuższy przebieg.

Energy Saver+ będzie dostępna o średnicy felgi 14, 15 i 16 cali w 58 różnych rozmiarach. Agilis+ otrzymała wzmocnione ściany boczne i 8 łat przeciwścieralnych, co zwiększa jej żywnotność.

Producent zapewnił, że ich ceny nie zmienią się wobec poprzednich wersji Energy Saver i Agilis.

Pod koniec 2009 r. Parlament Europejski przyjął  zaproponowany przez Brukselę unijny przepis (EC nr 1222/2009) o obowiązku etykietowania opon albo informowania o ich parametrach w punktach sprzedaży. Podobne rozwiązanie działa w przypadku sprzętu AGD. Etykietowanie obowiązuje producentów od 1 lipca 2012 r., a handel od 1 listopada.

- Nowy system etykietowania jest bezpośrednim rozwiązaniem z ogromnymi zaletami dla środowiska i konsumentów — podkreślił Belg Ivo Belet z Europejskiej Partii Ludowej. Dodał, że dla producentów oznacza to minimalne koszty.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca