Jumbo Boeinga odchodzi na emeryturę

Kultowa maszyna Boeinga 747 „jumbo" odchodzi powoli na emeryturę. Kiedyś nazywana „królową przestworzy" teraz jest omijana przez pasażerów.I słusznie

Publikacja: 01.07.2012 18:22

Towarowa wersja Boeinga 747

Towarowa wersja Boeinga 747

Foto: Bloomberg

Pod koniec lat 90.  pasażerowie starali się robić wszystko, by polecieć jumbo. Więcej miejsca w środku maszyny, duże schowki na bagaż powodowały,że komfort podróży był nieporównywalny z samolotami konkurencji.

Teraz jednak  wyraźnie widać ,że linie lotnicze nie mają już serca do swoich starych jumbo. W Air China psują się fotele, nawet w klasie biznes i reperowane są „sposobem gospodarskim", na przykład podkładając plik gazet .

Ten brak serca wykazują także Singapore Airlines (SIA),jedne z niewielu na świecie „pięciogwiazdkowych " przewoźników które nie robią nic, aby ich jumbo na  ponad 20-godzinnej trasie  Singapur-Frankfurt-Nowy Jork  wyglądał na choć trochę zadbany.

Thai Airways stare jumbo podstawia  na swoją  turystyczną  trasę z Kopenhagi na Phuket, w której skasowała klasę pierwszą. Niewygodne fotele  w wyższych klasach w porównaniu z maszynami nowej generacji, psujące się systemy nagłaśniania powodują,że pasażerowie starają się omijać rejsy wykonywane tymi maszynami. Nic dziwnego, że linie pozbywają się tych samolotów.

W ofercie Boeinga miejsce słynnego jumbo zajęła teraz maszyna B747/8.Jest to już samolot nowej generacji, który jako pierwsza zamówiła niemiecka Lufthansa. Przy produkcji B747/8 , który jest znacznie oszczędniejszy jeśli chodzi o zużycie paliwa, a jednocześnie  większy zastosowano wiele rozwiązań  wykorzystanych w Dreamlinerze np wyginające się skrzydła podczas lotu oraz kompozyty.

Zbiorniki na paliwo zostały wyłożone nie aluminium, ale specjalnym plastikiem, to powoduje, że maszyna jest o wiele lżejsza, w więc i oszczędniejsza. B747/8 w barwach Lufthansy lata już z Frankfurtu do nowego Jorku na zmianę z Airbusem 380, oraz z Frankfurtu do Waszyngtonu. Znacznie wygodniejsza i oszczędniejsza w eksploatacji jest także inna maszyna z oferty Boeinga - B777, w którym zamontowano nie cztery, a dwa silniki.

W szybkim tempie jumbo pozbywają się  też inni azjatyccy przewoźnicy - Japan Airlines, Korean Airlines, Cathay Pacific i Malaysian Airlines System (MAS)  oraz w wolniejszym tempie -  British Airways.

Tyle, że dla Boeinga nie jest to sytuacja korzystna,ponieważ niektórzy z przewoźników pozbywających się jumbo kupują Airbusy 380. Dla porównania A380 lecący z Londynu do Kuala Lumpur zużywa o 20 proc. paliwa mniej niż Boeing 747. A dla linii lotniczych koszty paliwa, to jedna trzecia wszystkich kosztów operacyjnych.

Paul Sheridan z Ascend  londyńskiej firmy konsutlingowej zajmującej się rynkiem lotniczym  uważa, że większość sprzedawanych jumbo, zostanie rozebranych na części. Stosunkowo młodych, 10-letnich maszyn nie chcą kupować nawet Chińczycy, gdzie rynek przewozów regionalnych rośnie bardzo szybko.

— Kiedy paliwa są tak drogie,przewoźnicy mają rację pozbywając się nieekonomicznych samolotów - tłumaczy Tony Tyler, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia pracowników Powietrznych. Jego dawna linia, którą kierował - Cathay Pacific w szybkim tempie wymienia 747-400 na B777-300 ER (ER oznacza wydłużony zasięg). Cathay przy tym nie chce zatrzymać 747 nawet w swojej flocie cargo.

Program produkcji  B747  został rozpoczęty u Boeinga w 1969 roku.Pierwsza maszyna - dla amerykańskich linii PanAM została dostarczona w 1970 roku. Wtedy samolot wydawał się supernowoczesny - był w stanie przelecieć bez tankowania 13,45 tys. kilometrów z 416 pasażerami na pokładzie. Do zakończenia produkcji w roku 2009 sprzedano 694 takich maszyn.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca