Reklama

Triumf smartfonów w Polsce

Gonimy Europę Zachodnią, jeśli chodzi o udział smartfonów w sprzedaży komórek

Aktualizacja: 20.07.2012 04:27 Publikacja: 20.07.2012 04:26

Zwykłe telefony w odwrocie

Zwykłe telefony w odwrocie

Foto: Rzeczpospolita

Polacy wreszcie przekonali się do smartfonów – komórek, dzięki którym korzystanie z Internetu, e-bankowości czy robienie zakupów w sieci stało się tak naturalne jak rozmowa telefoniczna. W 2011 roku jeszcze ostrożnie podchodziliśmy do tej nowinki technicznej – smartfony kupiła jedna trzecia osób sięgających po nowy telefon. Pierwszy kwartał 2012 roku przyniósł skok popularności tych gadżetów. Ich udział w sprzedaży sięgnął 47 proc., co daje ponad milion urządzeń – podała firma analityczna IDC.

Tylko z Internetem

– Gonimy Europę Zachodnią, jeśli chodzi o udział smartfonów w ogólnej sprzedaży telefonów komórkowych – mówi „Rz" Marek Kujda, analityk IDC. – Sądzę, że pozostajemy nieco w tyle z powodu mniejszej siły nabywczej. Na Zachodzie zaawansowany technicznie smartfon nie stanowi równowartości jednej średniej pensji, jak ma to miejsce w naszym kraju.

Wygląda na to, że wkroczyliśmy w epokę smartfonowego boomu. W sumie w pierwszym kwartale 2012 roku 2,2 mln urządzeń znalazło u nas nabywców – i smartfonów, i telefonów z niższej półki. Te ostatnie, noszące nazwę feature phones, dłużej niż na Zachodzie utrzymywały się u nas na szczycie rankingów popularności.

Sytuacja zaczęła się zmieniać, gdy operatorzy komórkowi ruszyli w ostatnim kwartale 2011 roku z intensywnymi kampaniami promującymi zarówno smartfony, jak i usługi mobilnego Internetu. Jednak mentalność zmienia się u nas wolniej niż technologia, a przyzwyczajenie do prostych urządzeń wciąż jest silne.

Jak podał Interaktywny Instytut Badań Rynkowych, pełnię funkcji smartfona, a więc przeglądanie poczty, stron WWW czy korzystanie z aplikacji mobilnych, jeszcze w październiku ubiegłego roku wykorzystywało niespełna 20 proc. użytkowników. – Wciąż istnieje spora grupa właścicieli smartfonów, którzy nie posiadają wykupionego pakietu danych i używają tych urządzeń głównie do dzwonienia i esemesowania – przyznaje Marek Kujda.

Reklama
Reklama

Samsung na czele

Wśród producentów smartfonów pozycję lidera na polskim rynku zajmuje Samsung, który po raz pierwszy wysunął się na szczyt rankingu – detronizując w pierwszym kwartale Nokię. Koreańska firma sprzedała w Polsce w pierwszych trzech miesiącach tego roku aż 1 mln telefonów komórkowych.

– W Polsce najlepiej sprzedają się najbardziej zaawansowane technologicznie telefony z serii Galaxy. Sam tylko flagowy model Samsunga, Galaxy S II, rozszedł się w 55 tys. sztuk – mówi Wojciech Wasilewski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Samsung Electronics Polska.

Na drugiej pozycji znalazła się Nokia. Jak szacuje Marek Kujda, w pierwszym półroczu 2012 roku może zostać sprzedanych około 200 tys. smartfonów Nokii z Windows Phone. Silną pozycję mają w Polsce również Sony i HTC. IDC przewiduje, że do końca 2012 roku sprzedanych zostanie u nas więcej smartfonów niż zwykłych telefonów komórkowych.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama