Triumf smartfonów w Polsce

Gonimy Europę Zachodnią, jeśli chodzi o udział smartfonów w sprzedaży komórek

Aktualizacja: 20.07.2012 04:27 Publikacja: 20.07.2012 04:26

Zwykłe telefony w odwrocie

Zwykłe telefony w odwrocie

Foto: Rzeczpospolita

Polacy wreszcie przekonali się do smartfonów – komórek, dzięki którym korzystanie z Internetu, e-bankowości czy robienie zakupów w sieci stało się tak naturalne jak rozmowa telefoniczna. W 2011 roku jeszcze ostrożnie podchodziliśmy do tej nowinki technicznej – smartfony kupiła jedna trzecia osób sięgających po nowy telefon. Pierwszy kwartał 2012 roku przyniósł skok popularności tych gadżetów. Ich udział w sprzedaży sięgnął 47 proc., co daje ponad milion urządzeń – podała firma analityczna IDC.

Tylko z Internetem

– Gonimy Europę Zachodnią, jeśli chodzi o udział smartfonów w ogólnej sprzedaży telefonów komórkowych – mówi „Rz" Marek Kujda, analityk IDC. – Sądzę, że pozostajemy nieco w tyle z powodu mniejszej siły nabywczej. Na Zachodzie zaawansowany technicznie smartfon nie stanowi równowartości jednej średniej pensji, jak ma to miejsce w naszym kraju.

Wygląda na to, że wkroczyliśmy w epokę smartfonowego boomu. W sumie w pierwszym kwartale 2012 roku 2,2 mln urządzeń znalazło u nas nabywców – i smartfonów, i telefonów z niższej półki. Te ostatnie, noszące nazwę feature phones, dłużej niż na Zachodzie utrzymywały się u nas na szczycie rankingów popularności.

Sytuacja zaczęła się zmieniać, gdy operatorzy komórkowi ruszyli w ostatnim kwartale 2011 roku z intensywnymi kampaniami promującymi zarówno smartfony, jak i usługi mobilnego Internetu. Jednak mentalność zmienia się u nas wolniej niż technologia, a przyzwyczajenie do prostych urządzeń wciąż jest silne.

Jak podał Interaktywny Instytut Badań Rynkowych, pełnię funkcji smartfona, a więc przeglądanie poczty, stron WWW czy korzystanie z aplikacji mobilnych, jeszcze w październiku ubiegłego roku wykorzystywało niespełna 20 proc. użytkowników. – Wciąż istnieje spora grupa właścicieli smartfonów, którzy nie posiadają wykupionego pakietu danych i używają tych urządzeń głównie do dzwonienia i esemesowania – przyznaje Marek Kujda.

Samsung na czele

Wśród producentów smartfonów pozycję lidera na polskim rynku zajmuje Samsung, który po raz pierwszy wysunął się na szczyt rankingu – detronizując w pierwszym kwartale Nokię. Koreańska firma sprzedała w Polsce w pierwszych trzech miesiącach tego roku aż 1 mln telefonów komórkowych.

– W Polsce najlepiej sprzedają się najbardziej zaawansowane technologicznie telefony z serii Galaxy. Sam tylko flagowy model Samsunga, Galaxy S II, rozszedł się w 55 tys. sztuk – mówi Wojciech Wasilewski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Samsung Electronics Polska.

Na drugiej pozycji znalazła się Nokia. Jak szacuje Marek Kujda, w pierwszym półroczu 2012 roku może zostać sprzedanych około 200 tys. smartfonów Nokii z Windows Phone. Silną pozycję mają w Polsce również Sony i HTC. IDC przewiduje, że do końca 2012 roku sprzedanych zostanie u nas więcej smartfonów niż zwykłych telefonów komórkowych.

Polacy wreszcie przekonali się do smartfonów – komórek, dzięki którym korzystanie z Internetu, e-bankowości czy robienie zakupów w sieci stało się tak naturalne jak rozmowa telefoniczna. W 2011 roku jeszcze ostrożnie podchodziliśmy do tej nowinki technicznej – smartfony kupiła jedna trzecia osób sięgających po nowy telefon. Pierwszy kwartał 2012 roku przyniósł skok popularności tych gadżetów. Ich udział w sprzedaży sięgnął 47 proc., co daje ponad milion urządzeń – podała firma analityczna IDC.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Biznes
Ekonomiści: na AI wydajemy mniej od toczącej wojnę Ukrainy
Biznes
Chiny wyciągają rękę do USA przed rozmowami. Program Orka opóźniony
Biznes
Letnie wakacje priorytetem. Dokąd pojadą Polacy na urlop i jakie mają obawy?
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji