Czempionom nie wystarcza krajowy rynek

Konkurs | Polskie firmy nie chcą być już tylko potentatami w kraju, ale również międzynarodowymi czempionami

Publikacja: 26.07.2012 02:28

Potencjał rynków za granicą i globalny wzrost kusi polski biznes

Potencjał rynków za granicą i globalny wzrost kusi polski biznes

Foto: Rzeczpospolita

 

Globalna motywacja, czyli chęć zwiększenia udziału w światowym rynku, to dla polskich przedsiębiorstw jeden z najbardziej istotnych czynników w decyzji o inwestycjach za granicą – wynika z badań firmy doradczej PwC. Przedsiębiorstwa, które z powodzeniem inwestują i zwiększają sprzedaż za granicą, mają teraz szansę spróbować swych sił w konkursie Polska Firma – Międzynarodowy Czempion, który PwC organizuje pod patronatem medialnym „Rzeczpospolitej".

Mogą w nim wystartować firmy, które w ciągu ostatnich pięciu lat dokonały zagranicznej inwestycji (wybudowały tam zakład, centrum usług, przejęły firmę) oraz te, które z powodzeniem rozwijają międzynarodową sprzedaż.

Zarówno eksport, jak też inwestycje rozwija giełdowa Grupa Integer.pl, operator i dostawca Paczkomatów InPost, która realizuje teraz globalną strategię ekspansji sieci całodobowych urządzeń do nadawania i odbierania przesyłek.

Pomogły nagrody

Wprowadzone w Polsce przed trzema laty Paczkomaty bardzo szybko zaczęły zdobywać zagranicznych odbiorców po tym, jak na przełomie lat 2010 i 2011 Integer pokazał je na światowych targach pocztowych. Rafał Brzoska, prezes Grupy Integer.pl, wspomina, że do udziału w imprezie zachęciły firmę dwie międzynarodowe nagrody w dziedzinie innowacji i e-commerce, które zdobyła za Paczkomaty InPost i szybki rozwój sieci w Polsce.

Inwestycja w targi okazała się strzałem w dziesiątkę – nawiązane tam kontakty przerodziły się szybko w kontrakty zagraniczne. W ślad za pierwszym – w Estonii – przyszedł kolejny w Hiszpanii, a potem w Chile, gdzie w ciągu dwóch lat ma stanąć 300 Paczkomatów InPost. – W ciągu ostatnich 15 miesięcy Integer wygrał wszystkie z 11 ogłoszonych na świecie przetargów na dostawę tego typu urządzeń, w tym niedawny przetarg w Australii. To pokazuje, że mamy świetny produkt, który może konkurować z dużymi producentami światowymi. Takich producentów jest około dziesięciu, a mimo to wszystkie przetargi wygrała mała firma z Polski – nie kryje dumy Rafał Brzoska.

Dodaje, że właśnie sukcesy w zagranicznych przetargach, które potwierdziły potencjał nowego produktu, zachęciły firmę, by na międzynarodowych rynkach prowadzić biznes, który na bazie Paczkomatów InPost rozwija w kraju.

1600 automatów

W zagranicznej ekspansji Integer stosuje jednak zmodyfikowaną wersję przedsięwzięcia. – W Polsce jesteśmy zarówno operatorem Paczkomatów, jak też korzystamy z nich jako InPost. Na innych rynkach postawiliśmy na nieco inny model ekspansji. Jesteśmy tam klasycznym dostawcą usług (service-providerem). Automaty udostępniamy wszystkim operatorom logistycznym, którzy będą chcieli z nich korzystać – wyjaśnia prezes Brzoska.

Zaznacza, że to jest właśnie sedno europejskiego projektu o wartości 300 mln euro, który teraz Integer realizuje we współpracy z PineBridge Investments, globalnym funduszem private equity. (Polska firma ma w spółce z funduszem 56 proc. udziałów). Wspólny projekt rozwijany pod nazwą easyPack zakłada w ciągu 4,5 lat uruchomienie w Europie i krajach Wspólnoty Niepodległych Państw do 16 tys. Paczkomatów.

– My wykładamy pieniądze na infrastrukturę, którą udostępnimy lokalnym i globalnym operatorom logistycznym oraz dużym sklepom internetowym. Podobnie działają operatorzy bankomatów, oferując swe urządzenia wszystkim bankom – wyjaśnia szef Integera.

Jak dodaje, w ramach projektu easyPack firma rozstawi w tym roku tysiąc Paczkomatów, z czego 400 w Rosji, 200 na Ukrainie oraz ponad 100 w Czechach i na Słowacji. Pierwsze maszyny trafią też w tym roku do Wielkiej Brytanii. W rezultacie pod koniec 20012 r.międzynarodowa sieć Paczkomatów należących do Grupy Integer.pl wzrośnie do 1600 urządzeń.

Czekają Azja i Ameryki

Jak dodaje prezes Brzoska, nową usługą wynajmu skrytek są też zainteresowani zagraniczni operatorzy pocztowi, którzy wcześniej zamawiali same Paczkomaty. Teraz pytają, czy firma jest w stanie dostawić dodatkowe urządzenia, ale już w ramach usługi dzierżawy.

– Dla nas to bardzo wygodne rozwiązanie, gdyż nie musimy przekonywać partnerów do samej idei paczkomatów. Ta już się sprawdziła – podkreśla prezes Integera. Nie wyklucza też bliźniaczych projektów (na wzór easyPack) w Azji i w Amerykach.

Zaznacza jednak, że najpierw firma chce rozwinąć europejskie przedsięwzięcie, zanim rozpocznie na większą skalę ekspansję na innych kontynentach. Tym bardziej że będą na nią potrzebne kolejne miliony euro. Na rozwoju grupy skorzystają też jej krajowi partnerzy. Paczkomaty według własnego projektu Integera produkuje nie tylko fabryka firmy pod Krakowem, ale i poddostawcy grupy.

więcej informacji o konkursie

www.pwc.pl/miedzynarodowy-czempion

PwC

Globalna motywacja, czyli chęć zwiększenia udziału w światowym rynku, to dla polskich przedsiębiorstw jeden z najbardziej istotnych czynników w decyzji o inwestycjach za granicą – wynika z badań firmy doradczej PwC. Przedsiębiorstwa, które z powodzeniem inwestują i zwiększają sprzedaż za granicą, mają teraz szansę spróbować swych sił w konkursie Polska Firma – Międzynarodowy Czempion, który PwC organizuje pod patronatem medialnym „Rzeczpospolitej".

Mogą w nim wystartować firmy, które w ciągu ostatnich pięciu lat dokonały zagranicznej inwestycji (wybudowały tam zakład, centrum usług, przejęły firmę) oraz te, które z powodzeniem rozwijają międzynarodową sprzedaż.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca