W latach 2012-2014 będzie się rozwijał w tempie około 3 proc. średniorocznie – wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR „Rynek produktów OTC w Polsce 2012. Prognozy rozwoju na lata 2012-2014". Chociaż dynamika wzrostu rynku będzie niższa niż w 2011 r., segment będzie notował dodatnie dynamiki, w przeciwieństwie do sprzedaży leków refundowanych.

W 2011 r. wartość rynku produktów OTC w Polsce (rozumiany jako sprzedaż apteczna i pozaapteczna leków i suplementów diety) wzrosła o 5 proc. rok do roku, do 7,9 mld zł. Po spadku o 3 proc. w 2010 r., który był ogólnie słabym rokiem dla sektora farmaceutycznego, rynek przekroczył więc wartość z 2009 r. - Czynnikami wzrostu w 2011 r. były m.in. wzrost cen, wprowadzanie nowych produktów na rynek, starzenie się społeczeństwa, wzrost zainteresowania samoleczeniem, zdrowym stylem życia i zdrowym wyglądem zewnętrznym, a także wysoka zachorowalność na grypę (dwukrotnie wyższa niż w 2010 r.) - mówi Agnieszka Skonieczna, starszy analityk rynku farmaceutycznego PMR i koordynator raportu.

W latach 2012-2014 dynamika wzrostu rynku OTC również będzie dodatnia i według prognoz PMR oscylować będzie w granicach 3 proc. rocznie. Spadek dynamiki w 2012 r. w porównaniu z 2011 r. obserwowany będzie we wszystkich segmentach rynku OTC i wyniknie m.in. z wysokiej bazy z 2011 r., jak również pogorszenia się sytuacji makroekonomicznej.

Ustawa refundacyjna, która weszła w życie z początkiem roku, ma również pośredni wpływ na segment OTC. Doprowadziła między innymi do wzrostu marż na produkty OTC (po wprowadzeniu sztywnych marż i cen na leki refundowane, aptekarze chcą powetować  sobie straty), a także ograniczania stanów magazynowych leków na receptę na korzyść produktów OTC. Generalnie, apteki zmieniają profil działalności i rozwijają biznes OTC kosztem biznesu Rx (na receptę). Coraz więcej producentów wprowadza również do swojego portoflio produkty OTC, by zminimalizować straty na lekach refundowanych.