Już teraz wiadomo, że założonej kwoty nie uda się wydać. I nie będzie to pierwszy rok, w którym kolejarze nie zdołają zrealizować swoich wcześniejszych prognoz.
W 2011 r. rząd zamierzał wydać na budowę nowych torów ok. 5 miliardów złotych, wydał 3,8 miliarda złotych, czyli o niemal 800 milionów złotych więcej niż w roku 2010, kiedy inwestycje kolejowe zamknęły się kwotą 2,8 miliarda złotych. Także wówczas prognozy były znacznie wyższe.
Do tej pory najwięcej na inwestycje w nowe tory wydano właśnie w 2011 r. Nakłady wyniosły wtedy 3,8 miliarda złotych.
Efekty unowocześniania
Jak wyjaśnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK), która odpowiada za remonty i modernizację polskich torów, w 2012 r. zmodernizowano ok. 700 kilometrów torów, zabudowano ok. 400 rozjazdów, wydatki objęły również 300 obiektów inżynieryjnych, czyli wiaduktów, przepustów, tuneli i peronów. W 2011 r. PKP Polskie Linie Kolejowe wyremontowały ok. 500 kilometrów torów za niemal 3,6 miliarda złotych.
Dla porównania w 2010 r. PKP PLK informowały o zakończeniu modernizacji i ulepszeń ok. 445 kilometrów torów.