Internetowi prymusi

Sprzedaż w sieci rośnie w Polsce najszybciej w Europie. Allegro zarabia już więcej od hipermarketów

Publikacja: 04.02.2013 01:37

Internetowi prymusi

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Powodem jest oszczędzanie w kryzysie. Spowolnienie gospodarcze jest zresztą wskazywane w badaniach domu mediowego OMD aż przez 62 proc. konsumentów jako powód ograniczenia w najbliższym czasie wydatków, także na podstawowe produkty jak żywność czy leki.

Jednocześnie przybywa zwolenników polowania na okazje, a niższych cen najłatwiej jest szukać właśnie w Internecie. Dlatego sieciowe sklepy mają za sobą doskonały rok, co więcej – ten zapowiada się jeszcze lepiej. Z informacji „Rz" wynika, że serwis aukcyjny Allegro, największy e-sprzedawca w kraju, przekroczył w 2012 r. poziom 10 mld zł obrotów. To niemal 17 proc. więcej niż w 2011 r. i taką dynamikę utrzymuje w ostatnich latach. Tym samym skala jego działalności mierzona obrotami jest już podobna do tej osiąganej przez największe sieci tradycyjnych sklepów jak Carre- four czy Tesco. Jednak w ich przypadku o podobnej dynamice wzrostu można zapomnieć, a Allegro rozwija się ciągle, uruchamiając nowe serwisy, np. ogłoszeniowy tablica.pl czy społecznościowy wykop.pl

Jednak nie tylko serwisy aukcyjne mają za sobą doskonały rok. Obroty sklepów internetowych mogą w tym roku po raz kolejny wzrosnąć o niemal 17 proc., do 16 mld zł – wynika z prognoz firmy Euromonitor International.

24 mld zł wydali Polacy w sieci w 2012 r. Według prognoz w tym roku może to być niemal 30 mld zł

– Głównym powodem wzrostu liczby kupujących w Internecie są ceny niższe niż w tradycyjnych sklepach – komentują wyniki analitycy z tej firmy. Bywa, że ceny są niższe nawet o połowę.

Doskonałe perspektywy podkreślają same firmy. W Polsce działa już ponad 10 tys. e-sklepów, a największe mogą się pochwalić sprzedażą liczoną już w setkach milionów złotych. Dotychczas z czołówki branży wyniki podał jedynie handlujący elektroniką Neo24.pl, który w 2012 r. sprzedał towary za 300 mln zł.

– Oczekujemy potrojenia liczby klientów w tym roku po tym, gdy odnotowaliśmy potrójny wzrost w 2012 r. – mówi Stéphane Treppoz, prezes Sarenza.pl sprzedającego w sieci obuwie.

Co najchętniej kupujemy w e-sklepach? Sprzęt elektroniczny to ponad 24 proc. wartości rynku. Kolejne kategorie to zabawki, książki, filmy czy kosmetyki. Ale najszybciej rośnie zainteresowanie ubraniami, butami oraz zakupami spożywczymi. Euromonitor International prognozuje, że tylko ta ostatnia część rynku warta będzie w tym roku 515 mln zł.

– Z e-zakupów nie korzysta wciąż duża grupa Polaków, dlatego perspektywy dla branży są jak najlepsze – twierdzi Wojciech Czernecki, prezes Grupy Nokaut.

Konsumenci odważniej podchodzą także do kupowania przez Internet za granicą. Dla 44 proc. powodem takiej decyzji jest niższa cena.

Branżowa organizacja Ecommerce Europe podaje, że w 2012 r. sprzedaż internetowa w Europie wzrosła średnio o 22 proc. Jednak najlepiej wyglądają wyniki w Polsce i Czechach, gdzie może to być nawet ponad 30 proc. W Niemczech wzrost wyniósł 25 proc., we Francji 20 proc., w Hiszpanii 19 proc., a w Holandii 10 proc.

– Na świecie już 20–40 proc. konsumentów kupuje online. Jednak wciąż główną barierą jest ograniczone zaufanie. Wiele osób woli zobaczyć produkt na własne oczy przed zakupem – mówi François Momboisse, prezes Ecommerce Europe.

Kupujesz w internecie? Sprawdź co się zmieni

Powodem jest oszczędzanie w kryzysie. Spowolnienie gospodarcze jest zresztą wskazywane w badaniach domu mediowego OMD aż przez 62 proc. konsumentów jako powód ograniczenia w najbliższym czasie wydatków, także na podstawowe produkty jak żywność czy leki.

Jednocześnie przybywa zwolenników polowania na okazje, a niższych cen najłatwiej jest szukać właśnie w Internecie. Dlatego sieciowe sklepy mają za sobą doskonały rok, co więcej – ten zapowiada się jeszcze lepiej. Z informacji „Rz" wynika, że serwis aukcyjny Allegro, największy e-sprzedawca w kraju, przekroczył w 2012 r. poziom 10 mld zł obrotów. To niemal 17 proc. więcej niż w 2011 r. i taką dynamikę utrzymuje w ostatnich latach. Tym samym skala jego działalności mierzona obrotami jest już podobna do tej osiąganej przez największe sieci tradycyjnych sklepów jak Carre- four czy Tesco. Jednak w ich przypadku o podobnej dynamice wzrostu można zapomnieć, a Allegro rozwija się ciągle, uruchamiając nowe serwisy, np. ogłoszeniowy tablica.pl czy społecznościowy wykop.pl

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca