Reklama

Szybka kolej Singapur-Kuala Lumpur

Singapur i Malezja ogłosiły plan budowy trasy szybkiej kolei budząc nadzieję, że pewnego dnia Azja Płd.- Wsch. będzie dysponować systemem podobnym do europejskiego TGV połączonego z Chinami

Publikacja: 20.02.2013 10:21

Premier Malezji, Najib Razak i Singaupru, Lee Hsien Loong ogłosili plan budowy takiego połączenia, które skróci podróż z Singapuru do Kuala Lumpur (350 km) z ponad 7 godzin obecnie do 90 minut. Jazda samochodem wymaga 4 godzin wraz z odprawą na granicy, a autobusem 5 godzin. Podróż samolotem zabiera niecałą godzinę, ale trzeba doliczyć czas na odprawę na lotnisku, kontrolę graniczną, odbiór bagażu.

Trasa ma powstać do 2020 r.

„To strategiczne wydarzenie w stosunkach dwustronnych, które zasadniczo poprawi dostęp do obu metropolii. Ułatwi płynne podróże, zwiększy powiązania biznesowe i przybliży do siebie bardziej narody Malezji i Singapuru" — stwierdził wspólny komunikat po spotkaniu w Singapurze.

Obecne połączenie kolejowe powstało w czasach, gdy oba kraje były brytyjskimi koloniami, ma wiele stacji po stronie malezyjskiej.

Nie ogłoszono kosztów budowy tej magistrali. — Mamy pewne wstępne liczby, ale nie chcę ich podawać, bo zapadną w głowach ludzi — stwierdził Najib na wspólnej konferencji prasowej z Lee. Gospodarz spotkania zażartował, że Singapurczycy będą mogli zjeść obiad z przyjaciółmi w Kuala Lumpur, i tego samego dnia wrócić do siebie. — To strategiczny projekt dla obu krajów. Zmieni sposób patrzenia na siebie — dodał Lee i porównał go do popularnej trasy Paryż--Londyn.

Oba kraje należą do ASEAN liczącego 10 członków. Organizacja ta ma nadzieję na połączenie większości szlakami kolejowymi, przedłużenie ich do Chin, a może nawet do Indii. Teraz rozważa się budowę szlaku z Singapuru do Kunmingu w południowo-zachodnich Chinach. Dołączenie do chińskiej sieci superszybkich kolei wymagałoby budowy albo unowocześnienia 4069 km torów w kilku krajach.

Reklama
Reklama

Pomysł budowy szybkiego połączenia kolejowego Singapur-KL rzucił po raz pierwszy w latach 90. Francis Yeoh, szef malezyjskiego konglomeratu od infrastruktury YTL, który zbudował ekspresowe połączenie kolejowe z głównego lotniska stołecznego do centrum miasta.

Pomysł ten odraczano systematycznie z powodu kosztów. Malezyjskie środki przekazu stwierdziły w 2009 r., że budowa kosztowałaby 2,5-3,5 mld dolarów. Nadzieje na podjęcie prac ożyły w 2010 r., po mianowaniu Najiba premierem.

Zdaniem profesora Uniwersytetu Singapurskiego NUS, specjalisty od transportu, Chin Hoong Choor, istnieje zdecydowana wola polityczna stworzenia połączenia Singapur — Kunming. Nowy odcinek Singapur-KL będzie ważnym elementem sieci i prawdopodobnie jednym z pierwszych zbudowanych dzięki popytowi i dostępności środków — uważa.

Premier Malezji, Najib Razak i Singaupru, Lee Hsien Loong ogłosili plan budowy takiego połączenia, które skróci podróż z Singapuru do Kuala Lumpur (350 km) z ponad 7 godzin obecnie do 90 minut. Jazda samochodem wymaga 4 godzin wraz z odprawą na granicy, a autobusem 5 godzin. Podróż samolotem zabiera niecałą godzinę, ale trzeba doliczyć czas na odprawę na lotnisku, kontrolę graniczną, odbiór bagażu.

Trasa ma powstać do 2020 r.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Biznes
Nieoficjalnie: Rząd Donalda Trumpa rozmawia o przejęciu udziałów w Intelu
Biznes
Anita Sowińska: Żadna apteka nie będzie zbierała pustych butelek
Biznes
Trump i Putin – Zachód ustala strategię, ustawa o plastiku, Włochy kontra Chiny
Biznes
37% emisji CO2 mniej: Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie prezentuje najnowsze wyniki ESG
Biznes
Ukrainie brakuje żołnierzy, nie sprzętu
Reklama
Reklama