Szybka kolej Singapur-Kuala Lumpur

Singapur i Malezja ogłosiły plan budowy trasy szybkiej kolei budząc nadzieję, że pewnego dnia Azja Płd.- Wsch. będzie dysponować systemem podobnym do europejskiego TGV połączonego z Chinami

Publikacja: 20.02.2013 10:21

Premier Malezji, Najib Razak i Singaupru, Lee Hsien Loong ogłosili plan budowy takiego połączenia, które skróci podróż z Singapuru do Kuala Lumpur (350 km) z ponad 7 godzin obecnie do 90 minut. Jazda samochodem wymaga 4 godzin wraz z odprawą na granicy, a autobusem 5 godzin. Podróż samolotem zabiera niecałą godzinę, ale trzeba doliczyć czas na odprawę na lotnisku, kontrolę graniczną, odbiór bagażu.

Trasa ma powstać do 2020 r.

„To strategiczne wydarzenie w stosunkach dwustronnych, które zasadniczo poprawi dostęp do obu metropolii. Ułatwi płynne podróże, zwiększy powiązania biznesowe i przybliży do siebie bardziej narody Malezji i Singapuru" — stwierdził wspólny komunikat po spotkaniu w Singapurze.

Obecne połączenie kolejowe powstało w czasach, gdy oba kraje były brytyjskimi koloniami, ma wiele stacji po stronie malezyjskiej.

Nie ogłoszono kosztów budowy tej magistrali. — Mamy pewne wstępne liczby, ale nie chcę ich podawać, bo zapadną w głowach ludzi — stwierdził Najib na wspólnej konferencji prasowej z Lee. Gospodarz spotkania zażartował, że Singapurczycy będą mogli zjeść obiad z przyjaciółmi w Kuala Lumpur, i tego samego dnia wrócić do siebie. — To strategiczny projekt dla obu krajów. Zmieni sposób patrzenia na siebie — dodał Lee i porównał go do popularnej trasy Paryż--Londyn.

Oba kraje należą do ASEAN liczącego 10 członków. Organizacja ta ma nadzieję na połączenie większości szlakami kolejowymi, przedłużenie ich do Chin, a może nawet do Indii. Teraz rozważa się budowę szlaku z Singapuru do Kunmingu w południowo-zachodnich Chinach. Dołączenie do chińskiej sieci superszybkich kolei wymagałoby budowy albo unowocześnienia 4069 km torów w kilku krajach.

Pomysł budowy szybkiego połączenia kolejowego Singapur-KL rzucił po raz pierwszy w latach 90. Francis Yeoh, szef malezyjskiego konglomeratu od infrastruktury YTL, który zbudował ekspresowe połączenie kolejowe z głównego lotniska stołecznego do centrum miasta.

Pomysł ten odraczano systematycznie z powodu kosztów. Malezyjskie środki przekazu stwierdziły w 2009 r., że budowa kosztowałaby 2,5-3,5 mld dolarów. Nadzieje na podjęcie prac ożyły w 2010 r., po mianowaniu Najiba premierem.

Zdaniem profesora Uniwersytetu Singapurskiego NUS, specjalisty od transportu, Chin Hoong Choor, istnieje zdecydowana wola polityczna stworzenia połączenia Singapur — Kunming. Nowy odcinek Singapur-KL będzie ważnym elementem sieci i prawdopodobnie jednym z pierwszych zbudowanych dzięki popytowi i dostępności środków — uważa.

Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi