Rynek z potencjałem

Wejście do Polski marki tej rangi co Louis Vuitton pokazuje, że nasz kraj jest coraz atrakcyjniejszy dla potentatów tej branży

Publikacja: 24.02.2013 23:43

Do Polski wchodzą kolejne marki luksusowe. Rynek ma dalej szybko rosnąć.

Do Polski wchodzą kolejne marki luksusowe. Rynek ma dalej szybko rosnąć.

Foto: Rzeczpospolita

Tym samym potwierdzają się informacje „Rz": jako pierwsi napisaliśmy jeszcze w 2012 r. o powstaniu spółki Louis Vuitton Polska i jej planach uruchomienia pierwszego sklepu w Polsce. Wtedy ani przedstawiciele marki, ani domu handlowego vitkAc nie chcieli tego komentować.

Z ostatniego raportu firmy KPMG wynika, że w Polsce reprezentowanych jest 68 proc. światowych marek luksusowych. Wiele z nich nie ma tu jednak firmowego butiku, a jest obecna tylko poprzez sklepy multibrandowe z pojedynczymi niekiedy sztukami toreb czy ubrań. W przypadku alkoholi w Polsce reprezentowanych jest 86 proc. marek, w biżuterii i zegarkach jest to 69 proc., a odzieży i obuwiu już tylko 63 proc.

Odsetek firm reprezentowanych w naszym kraju systematycznie rośnie, a wejście Louis Vuitton może do podobnej decyzji skłonić następnych wielkich nieobecnych, jak Chanel, Fendi, Pradę, Diora czy Dolce & Gabbana. LV to obecnie najcenniejsza marka w branży – w ostatnim rankingu Interbrand jej wartość wyceniono na 23,6 mld dol.

– Rynek dóbr luksusowych w Polsce będzie się dynamicznie rozwijał. W 2012 roku dwa największe segmenty rynku, czyli biżuteria/zegarki oraz odzież luksusowa, były warte ponad 600 mln euro. Średnioroczny wzrost tych segmentów szacuje się na 6–7 proc. do 2016 r. – mówi Bartosz Krawczyk, menedżer w dziale konsultingu Deloitte.

– Głównym czynnikiem rozwoju rynku jest rosnąca liczba najbogatszych w naszym kraju. Obecnie około 320 tysięcy gospodarstw domowych dysponuje rocznym dochodem rozporządzalnym ponad 100 tys. dol. Średnioroczny wzrost liczby takich gospodarstw domowych szacuje się na około 5 proc. – dodaje Krawczyk.

Polacy faktycznie wydają w tym segmencie rynku coraz więcej. Potwierdzają to choćby wyniki sieci jubilerskich – o ile produkty z niższej i średniej półki sprzedawały się w 2012 r. umiarkowanie, to wyniki topowych marek zegarków i najdroższych kolekcji biżuterii z brylantami rosły nawet o ponad 20 proc.

Louis Vuitton jako najemca to ukoronowanie domu handlowego vitkAc, który jest największym w Polsce zbiorem luksusowych marek, jak Gucci, Lanvin, Bottega Veneta czy Saint Laurent Paris. Choć zdaniem branży nowy butik może spowodować odpływ klientów ze sklepów innych marek już działających w budynku, to jednak z drugiej strony ma to też pozytywne skutki. Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że po ostatniej publikacji o powołaniu spółki Louis Vuitton Polska do zarządców domu handlowego vikAc zgłosili się kolejni chętni na wynajęcie w nim lokali.

Nie wiadomo jeszcze, jak klienci przyjmą nową markę. Jej skórzane akcesoria są bardzo popularne, ale jednocześnie słyną z wysokich cen rozpoczynających się od kilkuset euro. Górna granica w zasadzie nie istnieje. Limitowane edycje toreb w cenach po kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy euro i tak znikają z półek. Podstawowa linia Monogram sprzedawana od ponad wieku to jednocześnie najczęściej podrabiane produkty na świecie. Według szacunków jedynie kilka procent wyrobów pod marką LV, jakie są w obrocie na całym świecie, to oryginały.

Tym samym potwierdzają się informacje „Rz": jako pierwsi napisaliśmy jeszcze w 2012 r. o powstaniu spółki Louis Vuitton Polska i jej planach uruchomienia pierwszego sklepu w Polsce. Wtedy ani przedstawiciele marki, ani domu handlowego vitkAc nie chcieli tego komentować.

Z ostatniego raportu firmy KPMG wynika, że w Polsce reprezentowanych jest 68 proc. światowych marek luksusowych. Wiele z nich nie ma tu jednak firmowego butiku, a jest obecna tylko poprzez sklepy multibrandowe z pojedynczymi niekiedy sztukami toreb czy ubrań. W przypadku alkoholi w Polsce reprezentowanych jest 86 proc. marek, w biżuterii i zegarkach jest to 69 proc., a odzieży i obuwiu już tylko 63 proc.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?