Reklama

Drogi jak Aerofłot

Złe zarządzanie, nadmierne wydatki, podejrzane umowy bez przetargów i niska efektywność to przyczyny wysokich cen biletów Aerofłotu. Przewoźnika skontrolował rosyjski NIK

Publikacja: 23.04.2013 12:48

Rosyjski przewoźnik narodowy był od dawna krytykowany za drożyznę, niską jakość obsługi pasażerów i pozycję świętej krowy na rosyjskim niebie. Izba Obrachunkowa Federacji przedstawiła wyniki kontroli firmy. Objęła ona lata 2010-2011 i trzy kwartały ubiegłego roku.

Kontrolerzy ustalili, że linie były w tym czasie źle zarządzane. Rada dyrektorów podejmowała decyzje nieefektywne ekonomicznie. Szczególnie dużo zastrzeżeń jest do sposobu przeprowadzania przetargów, a właściwie do braku przejrzystych zasad. Przy kwotach na usługi powyżej 10 mln rubli (1 mln zł), przetargów nie było w ogóle.

Oprócz nieefektywnej pracy, zbyt dużych i nieuzasadnionych wydatków braku przejrzystości działania, izba ustaliła też, że przyczyną drogich biletów Aerofłotu są wydatki na nowe samoloty.

Izba podała, że w wydatkach Aerofłotu aż 9,5 proc. przypada na tzw. wydatki administracyjne. Wcześniej znany opozycjonista i członek rady dyrektorów linii Aleksiej Nawalnyj  zwracał uwagę na podejrzane kontrakty zawierane przez zarząd. Np. opiewający na 64 mln rubli (6,5 mln zł) zawarty z agencją prywatną Apostoł - bez jakiegokolwiek przetargu i konkursu, przypomina portal Lenta.

Nawalnyj wystąpił do dyrektora generalnego linii Witalija Sawieliowa o informacje o tym kontrakcie i wszystkich umowach powyżej 20 mln rubli. Zamiast tego kierownictwo linii uniemożliwiło mu wgląd w jakiekolwiek dokumenty.

Reklama
Reklama

Na krajowym rynku bilety Aerofłotu są średnio o 1000 rubli droższe niż konkurencji a za granicę proporcje są jeszcze gorsze. Np. za bilet z Moskwy do Paryża firma winszuje sobie od 27,8 tys. rubli (2783 zł), podczas gdy np. rosyjski Transaero - od 9921 rubli (990 zł) a francuski Aigle Azur od 10115 zł (1020 zł).

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama