Czeska konkurencja na polskich torach

AWT Group zrealizował swój pierwszy kurs na polskich torach pod swoją marką. PKP Cargo rośnie kolejna konkurencja.

Publikacja: 03.06.2013 18:22

Czeska konkurencja na polskich torach

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Pierwszy pociąg czeskiego przewoźnika w swoją pierwszą podróż po Polsce wyruszył 24 maja. Na zlecenie spółki Dalkia przewiózł węgiel z Toszek na bocznicę kolejową w Ostrawie.

Późnym wieczorem, w piątek 24 maja, został wysłany z głównego dworca kolejowego w Ostrawie. Po przekroczeniu granicy w Chałupkach, pociąg dotarł do Toszka. Tam, w sobotę, w miejscowym składzie węgla wagony były załadowywane surowcem, przeznaczonym do testu spalania, który odbył się w poniedziałek, 27 maja. Po przeprowadzeniu testu pociąg wyruszył z powrotem do Czech w miejsce przeznaczenia, czyli na bocznicę kolejową w Ostrawie-Trzebowicach, położoną na terenie spółki Dalkia, długoletniego klienta AWT.  - Cały proces transportu odbył się naprawdę gładko. Wszystko zajęło nam w sumie 24 godziny, włącznie z procesem załadowywania. Udało nam się zrealizować przewóz w doskonałym czasie i jestem pewny, że ten rodzaj transportu stanie się dla nas wkrótce czymś powszednim - powiedziała Jana Vládková, Dyrektor Sprzedaży ds. Transportu Kolejowego w Grupie AWT.

Czeska AWT jest największą prywatna firmą transportowo logistyczną w Europie.  Przewozy realizuje również na terenie Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii i Węgrzech. Tabor przewoźnika to 160 lokomotyw i  5,5 tys. wagonów. Spółka zatrudnia około 2 tys. osób a jej roczny  przychód  wynosi ok. 400 mln euro.

W ciągu kilku miesięcy może stać się poważną konkurencja dla PKP Cargo,  największego polskiego przewoźnika towarowego, który jeszcze w tym roku ma zostać sprywatyzowany.  – Posiadamy certyfikat na wykonywanie przewozów kolejowych  na terenie Czech i je realizujemy – mówi Mariusz Przybylski, rzecznik PKP  Cargo. -  Każdej konkurencji się przyglądamy i żadnej nie lekceważymy – dodaje Przybylski.

W tym roku AWT zdecydowała się zawalczyć o polski rynek  przewozów kolejowych, który jest  około trzech razy większy od czeskiego. Zgodnie z oficjalnymi statystykami w 2011 r. po polskich torach przewieziono 224 milionów ton materiałów, podczas gdy w Czechach było to nieco ponad 80 milionów ton. Po przeliczeniu na miarę pracy przewozowej polski rynek osiągnął wielkość 51 miliardów tonokilometrów, w porównaniu z 14 miliardami tonokilometrów w Czechach.

- W połączeniu ze spółką AWT Rail PL otwiera się przed nami możliwość prowadzenia działalności na rynku, który swoim rozmiarem i potencjałem zdecydowanie przewyższa obszar, na którym działaliśmy dotychczas. Chcemy oferować tutaj usługi zakładom przemysłowym, które działają w przemyśle energetycznym, stalowym, chemicznym i motoryzacyjnym. Wierzymy, że uda nam się wykorzystać nasze doświadczenie, przede wszystkim w zakresie przewozów transgranicznych, - dodała Jana Vládková.

AWT będzie korzystał z lokomotyw elektrycznych i spalinowych, prowadzonych na razie wyłącznie przez polskich maszynistów.

Pierwszy pociąg czeskiego przewoźnika w swoją pierwszą podróż po Polsce wyruszył 24 maja. Na zlecenie spółki Dalkia przewiózł węgiel z Toszek na bocznicę kolejową w Ostrawie.

Późnym wieczorem, w piątek 24 maja, został wysłany z głównego dworca kolejowego w Ostrawie. Po przekroczeniu granicy w Chałupkach, pociąg dotarł do Toszka. Tam, w sobotę, w miejscowym składzie węgla wagony były załadowywane surowcem, przeznaczonym do testu spalania, który odbył się w poniedziałek, 27 maja. Po przeprowadzeniu testu pociąg wyruszył z powrotem do Czech w miejsce przeznaczenia, czyli na bocznicę kolejową w Ostrawie-Trzebowicach, położoną na terenie spółki Dalkia, długoletniego klienta AWT.  - Cały proces transportu odbył się naprawdę gładko. Wszystko zajęło nam w sumie 24 godziny, włącznie z procesem załadowywania. Udało nam się zrealizować przewóz w doskonałym czasie i jestem pewny, że ten rodzaj transportu stanie się dla nas wkrótce czymś powszednim - powiedziała Jana Vládková, Dyrektor Sprzedaży ds. Transportu Kolejowego w Grupie AWT.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca