W sklepach już wyprzedaże

Sieci odzieżowe coraz wcześniej muszą obniżać ceny, aby przyciągnąć klientów. Letnie wyprzedaże już się zaczynają, choć sezon ruszy za dwa tygodnie.

Publikacja: 05.06.2013 00:58

W sklepach już wyprzedaże

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Mocno rzucające się w oczy informacje o rozpoczynających się posezonowych obniżkach cen w sklepach odzieżowych już pojawiają się w centrach handlowych. Już od kilku dni widać je choćby w sklepach Van Graff, z kolei sieć Peek & Cloppenburg rozsyła już zaproszenia na specjalną akcję nocnych przecen. Również w wielu innych sklepach banery z hasłem „wyprzedaż"  pojawiają się coraz częściej, choć do tradycyjnego startu sezonu zostało jeszcze kilka tygodni.

To znacznie wcześniej niż rok temu, kiedy posezonowa letnia wyprzedaż rozpoczęła się w większości sklepów dopiero na początku lipca. – Klientów w sklepach niby jest sporo, ale kupujących znacznie mniej niż rok temu. Dlatego trzeba ich zachęcić do kupowania, a ceny będą jeszcze systematycznie obniżane – mówi jeden ze sprzedawców w sieci Van Graff.

Inne firmy odzieżowe mówią nieoficjalnie o problemach ze sprzedażą kolekcji wiosennej najpierw związanych z przedłużającą się aż do kwietnia zimą. – Teraz pogoda też nie rozpieszcza i letnie ubrania nie sprzedają się zbyt dobrze, ponieważ daleko nam do wysokich temperatur – przyznaje członek zarządu dużej sieci odzieżowej.

Dlatego nawet kosztem niższego zysku, czy w niektórych przypadkach wręcz sprzedaży po kosztach produkcji, firmy muszą się nadwyżek pozbyć, aby w sklepach zrobić miejsce na kolejną kolekcję.

– Jeśli mówimy o akcjach promocyjnych, kiedy obniżane są ceny części asortymentu, to prowadzone są niemal przez cały sezon. Z kolei właściwą wyprzedaż, kiedy to większość towarów w sklepach ma obniżone ceny, tradycyjnie już rozpoczynamy w okolicach połowy czerwca – mówi Dariusz Pachla, wiceprezes LPP. Ten lider polskiego rynku odzieżowego sprzedaje ubrania pod takimi markami jak Reserved, Cropp czy House.

– Dotychczas wprowadzaliśmy już wąskie i czasowe oferty promocyjne z rabatami rzędu 20, 30 proc., dlatego sezonowa wyprzedaż rozpocznie się obniżką na poziomie nawet 50 proc., a wystartuje prawdopodobnie analogicznie jak w poprzednich latach w drugiej połowie czerwca – mówi Grzegorz Lipnicki, wiceprezes Top Secret.

– Wyprzedaż potrwa z pewnością do połowy sierpnia, w tej kwestii rynek jest dosyć stabilny, natomiast w zależności od sytuacji i zainteresowania klientów istnieje możliwość, że czas jej trwania zostanie wydłużony. Jednakże zgodnie z planem wraz z początkiem sierpnia do sklepów wprowadzona zostanie oferta na jesień 2013 r. – dodaje.

Inne  firmy wciąż daty utrzymują w tajemnicy. – Wyprzedaży u nas jeszcze nie ma. Wystartuje w czerwcu, ale daty jeszcze podać nie mogę – mówi Ewa Jarzemska, rzecznik H&M Polska.

Akurat w przypadku liderów branży odzieżowej trzymanie się tradycyjnych terminów rozpoczęcia posezonowych przecen jest niemal regułą. W gorszej sytuacji są mniejsze sieci czy pojedyncze sklepy odzieżowe.

71 procent Polaków przyznaje, że hasło wyprzedaż jest dla nich zachętą do zrobienia zakupów

Polacy wyprzedaże uwielbiają, a coraz większa grupa konsumentów z myślą o nich odkłada zakupy, aby podczas przecen ograniczyć wydawane na ten cel pieniądze. Z niedawnych badan firmy Gemius wynika, że dla 71 procent ankietowanych internautów są one zachętą do zrobienia zakupów i pod tym względem znacznie wygrywają choćby z programami lojalnościowymi prowadzonymi przez sieci.

Działają też oferty specjalnych cen za zakup zestawu, czyli promocyjna kwota przy zakupie więcej niż jednego produktu – wskazało je 43 proc. respondentów. Z kolei dla 37 proc. ma znaczenie promocja typu 2 zakupy + 1 gratis. – Polscy klienci są nastawieni na cenę i konkretne, mierzalne, materialne korzyści – mówi prof. Grzegorz Mazurek z Akademii Leona Koźmińskiego.

Segment odzieży i obuwia to jedna z głównych ofiar spowolnienia gospodarczego w Polsce, właśnie te kategorie konsumenci wymieniali najczęściej, jeśli chodzi o planowane oszczędności. Dodatkowo coraz silniejsza jest presja na obniżanie cen ze strony sklepów internetowych.

Tylko w Polsce na koniec 2012 r. działało ich niemal 1,3 tys., a w tym roku ma się pojawić kolejne ok. 140. Dodatkowo coraz więcej konsumentów kupuje ubrania na zagranicznych serwisach – wybór, zwłaszcza znanych marek, jest większy, a ceny z kolei znacznie niższe.

Coraz większa grupa klientów chętniej kupuje również ubrania używane. Tego typu sklepów jest już w Polsce 21 tys. i co roku pojawia się średnio kilka tysięcy kolejnych. Tego typu zakupy nie wynikają wyłącznie z chęci oszczędzania, ale również z coraz powszechniejszej mody na takiego typu sklepy. Dają możliwość upolowania niepowtarzalnych ubrań, których nie ma nikt inny, a dodatkowo często w bardzo niskich cenach, nieporównywalnych do poziomów z firmowych butików.

Dlatego cała branża w ostatnich latach, poza nielicznymi wyjątkami, generalnie narzeka na fatalną sytuację. Opracowany przez firmę Experian indeks FootFall, mierzący liczbę wejść do centrów handlowych (ich oferta to w zdecydowanej większości właśnie sklepy odzieżowe) na koniec maja tydzień do tygodnia spadł o 4,1 proc., a w ujęciu rocznym wzrósł 0,8 proc. Skumulowany wynik od początku roku jest wciąż o 3,8 proc. gorszy niż rok temu, ale z tygodnia na tydzień strata powoli się zmniejsza.

– Indeks w Polsce od początku roku systematycznie odrabia stratę skumulowaną w porównaniu z zeszłym rokiem. Udało się przełamać barierę 4 punktów procentowych, a strata z tygodnia na tydzień maleje. Wyniki tygodniowe raz są lepsze niż rok temu, raz słabsze. Polski handel mimo aury, majówek, długich weekendów i wszelkich innych przeciwności nadal się rozwija i nie poddaje stagnacji ani kryzysowi – uważa Maciej Kowalczyk z Experiana.

Promocja czy jednak przecena

W Polsce prawo nie określa, które akcje promocyjne mogą zostać określone jako wyprzedaż, ani kiedy firmy powinny je ogłaszać. W zdecydowanej większości państw w Europie dominują ścisłe, ustawowe regulacje odnośnie do nie tylko terminów, kiedy firmy mogą ogłaszać posezonowe obniżki cen, ale również jaka wysokość rabatu jest minimalna, aby akcję można było określić taką nazwą. Poza Polską również m.in. w Norwegii czy Wielkiej Brytanii prawo nie reguluje tych kwestii. W ostatnim przypadku obowiązują jednak zasady zwyczajowe i wszystkie firmy handlowe trzymają się takich samych terminów – dla wyprzedaży zimowych jest to zawsze 26 grudnia i nikt się z tej zasady nie wyłamuje.

W Polsce konsumenci z wyprzedażami mają jeszcze jeden problem. Powszechna jest praktyka, tuż przed ogłoszeniem akcji posezonowych obniżek, wcześniejszego podnoszenia cen, aby po kilku dniach jednak spadły. Skala redukcji wygląda wówczas bardziej imponująco i wielu konsumentów chętniej zdecyduje się na taki zakup, widząc potencjalną oszczędność, jakiej mogą dokonać. Skoro jest to w polskich sklepach odzieżowych wciąż nagminne, to najwidoczniej na konsumentów nadal działa.

Choć konkurencja internetowa skuteczniej pokazuje, jakie faktycznie ceny można zaproponować, to akurat w przypadku ubrań duża grupa osób, nawet kupujących już w sieci inne kategorie produktów, wciąż ma opory związane z choćby brakiem możliwości przymierzenia upatrzonego towaru. Dlatego to tradycyjne sklepy odzieżowe dyktują warunki, choć akurat internetowa konkurencja jest coraz silniejsza i takie sklepy ma już większość poważnych graczy na rynku.

Mocno rzucające się w oczy informacje o rozpoczynających się posezonowych obniżkach cen w sklepach odzieżowych już pojawiają się w centrach handlowych. Już od kilku dni widać je choćby w sklepach Van Graff, z kolei sieć Peek & Cloppenburg rozsyła już zaproszenia na specjalną akcję nocnych przecen. Również w wielu innych sklepach banery z hasłem „wyprzedaż"  pojawiają się coraz częściej, choć do tradycyjnego startu sezonu zostało jeszcze kilka tygodni.

Pozostało 94% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca