Reklama

Reklama — przegrana Airbusa z Boeingiem

Brytyjski urząd normalizacji reklam ASA odrzucił skargę Airbusa, że Boeing zamieścił kłamliwe stwierdzenia w kampanii reklamowej pod koniec 2012 r.

Publikacja: 08.08.2013 10:52

Decyzja jest zwycięstwem Boeinga w długiej wojnie na słowa obu producentów samolotów o uzyskanie przewagi na rynku szacowanym na 4 bln dolarów w ciągu 20 lat. Firmy te prowadzą publiczne spory od ponad 20 lat, głównie dotyczące korzystania z pomocy publicznej.

Najnowszy dotyczy ogłoszenia reklamowego Boeinga w specjalistycznym magazynie „Flight International" pod koniec ubiegłego roku, twierdzącego, że najnowszy B747 jest znacznie tańszy w eksploatacji od superjumbo A380. W reklamie tej koncern z Chicago utrzymywał, że B747-8 jest lepszy o 26 proc. od A380 pod względem kosztów lotu na odległość 6 tys. mil. morskich (ok. 10 tys. km). Ponadto, że jumbo jet zużywa o 8 proc. mniej paliwa, bo superjumbo jest większy i cięższy.

Airbus zareagował kampanią reklamową pokazując samolot Boeinga z mocno wydłużonym nosem i pytaniem: „Dlaczego nasz konkurent naciąga prawdę? — nawiązując do opowieści o Pinokio, któremu nos wydłużał się za każdym razem, gdy powiedział nieprawdę.

Brytyjski niezależny organ regulujący rynek reklam w środkach przekazu odrzucił w swym werdykcie twierdzenia Airbusa, że reklama Boeinga porównująca B747-8 i A380 „nie była prawdopodobnie wprowadzeniem w błąd", bo szefowie linii lotniczych oglądający ją nie podejmowali zapewne decyzji o zakupie takiego czy innego modelu bez dokładnego zbadania danych o osiągach obu maszyn, odpowiadających ich konkretnym wymaganiom.

ASA przyznał, że Boeing w tej reklamie „podsumował kilka tylko istotnych danych dotyczących osiągów, które należy interpretować w kontekście bardzo obszernej dokumentacji technicznej dostarczanej nabywcom samolotów".

Reklama
Reklama

Boeing stwierdził, że „jest zadowolony z tego, że nasze reklamy podkreślające korzyści kupowania wyrobów Boeinga uzyskały poparcie". Rzecznik koncernu, Charlie Miller przyznał, że reklamowanie porównawcze może być przydatnym narzędziem. — To dobry pomyśl, by co jakiś czas publikować dane porównawcze, które podkreślają wartość danego wyrobu — powiedział.

Szef pionu handlowego Airbusa, John Leahy oświadczył w komunikacie, że Boeing „usiłuje nadal wprowadzać w błąd opinię publiczną zachwalając +standardowy wystrój+, którego tak naprawdę nigdy nie sprzedał ani nie zainstalował w żadnym swym samolocie. Boeing powinien zaprzestać zwodzenia i przyznać, że wystrój „referencyjny" starszych B747 nie odpowiada rzeczywistości".

Airbus oświadczył, że w uczciwym porównywaniu zużycia paliwa na miejsce pasażerskie obu dużych samolotów „należy uwzględniać aktualną konfigurację miejsc w kabinie i poziom komfortu oferowane przez linie lotnicze. W takich porównywalnych warunkach A380 wykazuje (w ponad 150 lotach dziennie) znacznie mniejsze spalanie paliwa na jedno miejsce w porównaniu z B747-8".

Airbus utrzymuje, że argumentacja Boeinga nie uwzględnia znacznie większej liczby miejsc pasażerskich i większego komfortu podróżnych, bo A380 ma 525 w standardowej wersji kabiny, a samolot Boeinga 467.

Rzecznik ASA, Matt Wilson poinformował, że Boeing złożył do tego urzędu skargę na reklamę Airbusa z Pinokiem — Spraszamy formalnie, czy reklama i twierdzenia Airbusa wprowadzają w błąd i oczerniają — powiedział.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama