Bursztyn jest wciąż jedną z najczęściej kupowanych pamiątek z wakacji nad polskim morzem. Jednak mało kto wie, że większości najlepszej jakościowo biżuterii z bursztynem nie sprzedaje się w kraju, tylko trafia ona od razu na eksport.
Firmom sprzedającym bursztyn na rynki zagraniczne z pomocą ruszyło nawet Ministerstwo Gospodarki, uznając branżę za ważny element naszego eksportu i dając jej wsparcie na promocję.
Kluczowa branża eksportowa
– Branża ta została wybrana, gdyż posiada ogromny potencjał wizerunkowy. Polska jest potęgą w produkcji biżuterii srebrnej i złotej z wykorzystaniem bursztynu. Udział Polski w światowym rynku tej biżuterii wynosi 70 proc. – podaje biuro prasowe resortu.
Ile to pieniędzy? Tego nikt nie wie, ponieważ nawet GUS nie ma danych o wartości eksportu biżuterii z bursztynem z Polski.
Ministerstwo Gospodarki podaje, że ogółem w 2012 r. eksport biżuterii z naszego kraju wart był ok. 60 mln euro – rok wcześniej 50,9 mln euro. Z kolei w I półroczu tego roku eksport takich produktów przyniósł 37,6 mln euro, czyli 53 proc. więcej niż w tym okresie rok temu.