To ponaddwukrotnie więcej, niż wydały na swój rozwój, realizując inwestycje dzięki dotacjom unijnych. Jak powiedział Sławomir Nowak, minister transportu, informując o budżecie na portowe inwestycje na przyszłe lata, w okresie 2007–2013 spółki zarządzające polskimi nabrzeżami wydały około 4 mld zł.
Rozbudowa i modernizacja
Port morski w Gdańsku listę przygotowanych na najbliższe lata inwestycji wycenił na ok. 700 mln zł. – Poza finansowaniem ze środków własnych przewidujemy oczywiście wsparcie UE – zarówno z funduszy w nowej perspektywie finansowej 2014–2020, jak i z dotacji przyznanych na lata 2007–2013 – mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik gdańskiego portu morskiego.
Największa inwestycja gdańskiego portu, szacowana na ok. 366 mln zł, to pogłębienie toru wodnego w porcie wewnętrznym i rozbudowa nabrzeży. Kolejnym pod względem wartości gdańskim projektem jest szacowana na ok. 150 mln zł rozbudowa i modernizacja sieci drogowo-kolejowej w porcie zewnętrznym. – To projekt niezwykle istotny dla maksymalnego wykorzystania istniejących i budowanych terminali. Planowane inwestycje otwierają przed nami możliwość odgrywania na Bałtyku roli oceanicznego portu dowozowo-wywozowego, także dla masowych ładunków suchych – dodaje Janusz Kasprowicz.
Port morski w Gdyni tylko w ciągu najbliższych dwóch lat zainwestuje w modernizację nabrzeża ok. 600 mln zł. – Jeszcze cztery miesiące temu szacowałem wartość prac na ok. 700 mln zł, ale po rozstrzygnięciu przetargów okazało się, że jesteśmy w stanie zaplanowane inwestycje zrealizować za ok. 600 mln zł – mówi Janusz Jarosiński, prezes spółki zarządzającej gdyńskim portem. Jak dodaje, firma w tym roku podpisała umowę na modernizację nabrzeża szwedzkiego za ok. 68 mln zł, bułgarskiego za 94 mln zł, na budowę dwóch magazynów (w sumie za ponad 52 mln zł) i rozbudowę jednego z terminali, co pochłonie ok. 20 mln zł.
64 mln ton ładunków przeładowały w 2012 roku polskie porty morskie. O 2,2 proc. więcej niż w roku 2011.