MON przygotowuje wymianę ciężarówek i silników do wojskowych pojazdów

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w dwa lata zbudują w Poznaniu centrum silników wojskowych, które dostarczy systemy napędowe do ciężarówek, transporterów i czołgów.

Publikacja: 28.10.2013 15:02

MON przygotowuje wymianę ciężarówek i silników do wojskowych pojazdów

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

W Warszawie minister obrony narodowej, szef Agencji Rozwoju Przemysłu i prezes WZMot podpisali porozumienie o rozpoczęciu silnikowego programu. Minister Tomasz Siemoniak podkreślał , że plan jest ambitny a wojsko swoimi zamówieniami  na tysiące ciężarówek  i nowych pojazdów pancernych wartych miliardy złotych,  da impuls rozwojowy krajowej motoryzacji. - Spróbujemy osiągnąć w tej dziedzinie  efekt, jaki udało się uzyskać m.in. dzięki obronnym inwestycjom  w rodzimej branży lotniczej – mówił minister.

Nowe technologie za pieniądze ARP

Wojciech Dąbrowski, szef ARP  nie ujawnia jaką kwotą  zasili  budowę centrum silników wojskowych  tworzone w ekspresowym tempie w stolicy Wielkopolski. Twierdzi , że środki będą wystarczające, a agencja  dokładnie dopilnuje, by zostały skrupulatnie rozliczone. Dąbrowski zapewnia, że przedsięwzięcie  jest zgodnie z nową strategią ARP, która będzie stawiać na nogi przedsiębiorstwa, inwestując przede wszystkim  w innowacyjne projekty i nowe technologie.

Mariaż z MTU

Kierownictwo poznańskiej firmy, która obecnie zatrudnia 260 pracowników  do wiosny przyszłego roku ma opracować  kompletny, szczegółowy biznesplan – już rozpoczęła się rekrutacja  fachowców, trwają przygotowania do rozbudowy linii technologicznych, przede wszystkim nowej hamowni w której testowane będą nowoczesne napędy. Prezes WZMot, Janusz Potocki potwierdza, że trwają techniczne negocjacje dotyczące współpracy z niemieckim koncernem MTU, który dostarczy licencji na nowe silniki.  - To są twarde, trudne rozmowy , muszą uwzględniać także przyszłe zobowiązania offsetowe MTU i zyski niemieckiej grupy przemysłowej , która  wyposaży armię w  systemy napędowe o militarnym przeznaczeniu  - mówi Elżbieta Wawrzynkiewicz wiceprezes WZMot.

Wojskowy zakład kusi specjalistów

Pani wiceprezes  przyznaje, że obecnie pierwszoplanową sprawą dla WZMot  jest skompletowanie  kadry inżynierskiej, konstruktorów i technologów – nie każdy zdolny technik  potrafi adoptować się do specyficznych warunków  panujących w  firmie pracującej dla wojska.  Obowiązują tu inne reżimy i procedury, np. wojskowej kwalifikacji sprzętu, potrzebne umiejętności  radzenia sobie z ciężkimi pojazdami pancernymi, czołgami. Rotacja młodej kadry jest ogromna , ale dzięki współpracy z Politechnika Poznańską, Wojskową Akademią Techniczną,  poradzimy sobie – zapewnia Wawrzynkiewicz. Pani prezes już planuje szkolenia, tak by ludzie w kilkanaście miesięcy mogli opanować wpierw serwis nowych silników, potem montaż napędów z gotowych komponentów i na koniec produkcję i odbiory  w kraju kompletnych silników.

Wojsko żegna rosyjskie technologie

Poznań musi przyspieszyć  bo armia rusza najpierw z wielką wymianą ciężarówek.  W grę wchodzą wieloletnie  zamówienia na  kilka tysięcy pojazdów za prawie 3 mld złotych. Wiceminister obrony narodowej Waldemar Skrzypczak, który forsuje koncepcję  wyposażenia militarnych pojazdów w robione w kraju licencyjne napędy  najnowocześniejszych generacji,  mówi, że armia potrzebuje  ok. 9 tysięcy nowych silników  nie tylko do ciężarówek, ale także  przyszłych, konstruowanych dopiero, pojazdów pancernych,  czołgów i ciężkiego sprzętu militarnego.  Silnikowe potrzeby  będą większe , jeśli  rodzima broń  i pojazdy będziemy eksportować – podkreśla wiceszef ON. Na produkcji  napędów mają też  zarobić podwykonawcy  spoza zbrojeniówki.

Wojsko sprzeda armaty i czołgi za 200 mln zł!

W Warszawie minister obrony narodowej, szef Agencji Rozwoju Przemysłu i prezes WZMot podpisali porozumienie o rozpoczęciu silnikowego programu. Minister Tomasz Siemoniak podkreślał , że plan jest ambitny a wojsko swoimi zamówieniami  na tysiące ciężarówek  i nowych pojazdów pancernych wartych miliardy złotych,  da impuls rozwojowy krajowej motoryzacji. - Spróbujemy osiągnąć w tej dziedzinie  efekt, jaki udało się uzyskać m.in. dzięki obronnym inwestycjom  w rodzimej branży lotniczej – mówił minister.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?