Poczta Polska przenosi się do Internetu

E-mail trafi do adresata w kopercie, a znaczki będzie można wydrukować na domowej drukarce.

Publikacja: 29.10.2013 15:32

Od wtorku klienci Poczty Polskiej mogą kupić w internecie, a następnie wydrukować znaczki pocztowe

Od wtorku klienci Poczty Polskiej mogą kupić w internecie, a następnie wydrukować znaczki pocztowe

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

Poczta Polska uruchomiła we wtorek platformę Envelo.pl. To strona WWW, na której można napisać list, który wydrukowany i zapakowany w kopertę trafi pod wskazany adres. Tam można wybrać kartkę pocztową, która tą samą drogą trafi do odbiorcy czy wydrukować znaczek pocztowy.

Cyfrowe listy

– Trendy rynkowe są nieubłagane. Chcemy iść w kierunku, którego oczekują od nas nasi klienci – podkreśla Jerzy Jóźkowiak, prezes Poczty Polskiej. – Budujemy silną grupę pocztowo-finansowo-logistyczną, w której e-usługi staną się jednym z filarów rozwoju. Jako lider usług pocztowych w tej części Europy i jedna z największych polskich firm, mamy do tego wszelkie potrzebne narzędzia – dodaje Jóźkowiak.

Wysłanie najtańszego listu to koszt 1,99 zł, o ile zmieścimy się na jednej kartce A4. Koszt najtańszej przesyłki priorytetowej na terenie Polski to już 3,99 zł. Wysłanie listu zwykłego do adresata krajowego kosztuje, w zależności od liczby stron od 1,99 zł do 3,74 zł w przypadku listu sześciostronicowego, a  poza granice kraju od 6,99 zł do 8,74 zł. Przedziały dla przesyłek priorytetowych wynoszą odpowiednio – dla listów krajowych od 3,99 zł do 5,74 zł, a zagranicznych – 8,99-10,74 zł.

Na neokartce można umieścić samodzielnie wykonane zdjęcie lub wybrać jedno z dostępnej galerii. Koszt jej wysłania to z w zależności od wybranego formatu od 4,99 zł do 6,99 zł.

Ostatnią z wprowadzanych przez Pocztę Polską nowości jest neoznaczek, czyli znaczek pocztowy drukowany z komputera i zabezpieczony kodem data matrix. Można go wydrukować na kartce papieru lub bezpośrednio na kopercie.

W poszukiwaniu przychodów

Wprowadzenie nowej oferty i rozwój usług internetowych jest odpowiedzią na spadek przychodów Poczty Polskiej wynikający z kurczenia się wysyłki listów tradycyjnych.

W 2012 roku do kasy spółki trafiło 6,16 mld zł, o ok. 230 mln zł mniej niż w roku 2011. Spadek przychodów z obsługi korespondencji mają zrekompensować większe zyski właśnie z e-usług, usług finansowych i ubezpieczeniowych.

O ile jeszcze w 2011 roku zaledwie 25 proc. przychodów pochodziło z usług innych niż pocztowe, to już w roku 2012 ich udział w strukturze przychodów wzrósł do ok. 44 proc. Jak podaje Poczta Polska, z badań przeprowadzonych na jej zlecenie wynika, że zwłaszcza młodsi klienci oczekują, że większość spraw związanych z usługami masowymi będą załatwiać przez Internet. Jednocześnie stają się coraz bardziej wymagający i szukają usług o wysokiej jakości.

Chcąc odpowiedzieć na ich zapotrzebowanie, Poczta Polska wprowadziła ostatnio e-awizo, czyli możliwość otrzymania informacji o liście poleconym na adres e-mail lub esemesem.

– Inwestujemy w nowe technologie, stawiamy na innowacyjność – podsumowuje Janusz Wojtas, wiceprezes Poczty Polskiej odpowiedzialny za sprzedaż.

Biznes
Pierwsze trzy śmigłowce AH-64D Apache w Wojsku Polskim
Biznes
Unia Europejska na półmetku cyfrowej dekady. Są zalecenia dla Polski
Biznes
Iran chce pokoju. LOT stawia na Airbusa. Polskie firmy płacą na czas
Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie