Wielkie inwestycje na kolei

6,8 mld zł są warte trwające i planowane inwestycje PKP Intercity w tabor. UE pokryje 2,8 mld zł.

Publikacja: 07.11.2013 03:34

Wielkie inwestycje na kolei

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

Inwestycje o tak dużej wartości są możliwe dzięki unijnemu wsparciu. Ponieważ spółka PKP Polskie Linie Kolejowe nie jest w stanie wykorzystać wszystkich dostępnych na lata 2007–2013 unijnych dotacji, poziom dofinansowania zakupów PKP Intercity zwiększył się nawet do ok. 70 proc.

– Uważam, że wśród podmiotów korzystających z POIiŚ wyróżniamy się skutecznością. Dla większości projektów udało się nam podnieść wysokość wsparcia do 70 proc. Już teraz pracujemy nad szerokim planem inwestycji z wykorzystaniem środków z kolejnej unijnej perspektywy – mówi Paweł Hordyński, wiceprezes PKP Intercity.

Jedna z większych planowanych inwestycji – zakup 10 piętrowych pociągów elektrycznych, które będą kursować na trasie z Warszawy do Łodzi – będzie finansowana już z przyszłej perspektywy unijnej. Wówczas dofinansowanie do projektu szacowanego na ok. 800 mln zł netto wyniesie ok. 30 proc.

1,2 mld zł do wzięcia

Większość z zaplanowanych przetargów jest już rozstrzygnięta i trwają dostawy nowego taboru. W ostatnich dniach spółka ogłosiła przetarg na zakup 10 nowych lokomotyw spalinowych, które będą prowadzić pociągi na trasach niezelektryfikowanych, m.in. pomiędzy Ełkiem a Suwałkami, Rzeszowem a Zagórzem czy z Piły do Krzyża. Jego wartość szacowana jest na 165,6 mln zł, z tego Unia Europejska dołoży 67,2 mln zł. Składy na torach mają pojawić się w 2015 r. – Zakup nowych lokomotyw spalinowych zamyka nasze plany taborowe na obecną perspektywę unijnego finansowania do 2013 roku – mówi Hordyński.

Na rozstrzygnięcie czeka jeszcze przetarg na wybór dostawcy 20 elektrycznych pociągów, na które spółka chciała wydać 1,353 mld zł. Kontrakt, oprócz dostawy taboru, obejmuje również utrzymanie go przez co najmniej 15 lat. Składy będą kursować w relacjach Jelenia Góra–Wrocław–Łódź–Warszawa–Białystok/Lublin oraz Białystok/Lublin–Warszawa–Koluszki–Częstochowa–Katowice–Bielsko Biała. O zlecenie ubiega się konsorcjum Newag i Stadler z ofertą wartą 1,4 mld zł oraz Pesa, która tabor chce dostarczyć za ok. 1,32 mld zł.

Z realizowanych inwestycji najdroższy jest zakup 20 szybkich pociągów Pendolino. Ich wartość to 1,95 mld zł, dotacja unijna ma wynieść ok. 794 mln zł.

Zakup 20 pociągów elektrycznych, które będą kursować na trasie m.in. Warszawa–Bydgoszcz, Olsztyn–Kraków, Gdynia–Katowice przez Łódź i Bydgoszcz oraz Kraków–Szczecin przez Łódź, Kutno i Poznań to koszt 1,18 mld zł.

Kolejne 20 nowych wagonów będzie obsługiwać pasażerów jadących z Warszawy do Szczecina przez Poznań. W sumie 218 zmodernizowanych wagonów wyjedzie na tory pomiędzy Szczecinem a Przemyślem.

Inwestycje w tory niezbędne

Nowy tabor ma być dostosowany do poruszania się z prędkością od 140 km/h w przypadku lokomotyw spalinowych i do ok. 160 km/h w przypadku pociągów elektrycznych. By mógł w pełni wykorzystywać swoje możliwości i, co za tym idzie, by przełożyło się to na wzrost liczby podróżnych korzystających z usług PKP Intercity, co pozwoli uzyskać zwrot kosztów inwestycji, konieczne jest zakończenie remontów i modernizacji torów kolejowych.

Zgodnie z przyjętą przez rząd w tym tygodniu aktualizacją Wieloletniego programu inwestycji kolejowych do 2015 roku, w latach 2013–2015 w nowe tory zostanie zainwestowane ok. 24,9 mld zł, z tego 13,2 mld zł ma pochodzić z dotacji unijnych. Kolejne 4,4 mld zł wyłoży budżet państwa i Fundusz Kolejowy, do którego przychodzi m.in. część wpływów z akcyzy i opłaty paliwowej. Resztę środków ma zapewnić PKP PLK. Na ten cel planuje wziąć 3,6 mld zł kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym i wyemitować obligacje za w sumie 3,6 mld zł.

Zgodnie z najnowszymi planami PKP PLK ma zrealizować 140 inwestycji, z tego 63 o wartości 20,1 mld zł będzie współfinansowanych z rządowego programu Infrastruktura i Środowisko.

Inwestycje o tak dużej wartości są możliwe dzięki unijnemu wsparciu. Ponieważ spółka PKP Polskie Linie Kolejowe nie jest w stanie wykorzystać wszystkich dostępnych na lata 2007–2013 unijnych dotacji, poziom dofinansowania zakupów PKP Intercity zwiększył się nawet do ok. 70 proc.

– Uważam, że wśród podmiotów korzystających z POIiŚ wyróżniamy się skutecznością. Dla większości projektów udało się nam podnieść wysokość wsparcia do 70 proc. Już teraz pracujemy nad szerokim planem inwestycji z wykorzystaniem środków z kolejnej unijnej perspektywy – mówi Paweł Hordyński, wiceprezes PKP Intercity.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się