Reklama

Dym z baterii B787: Amerykanie pomogą

Amerykanie wyślą do Japonii eksperta do pomocy Japończykom w ustaleniu przyczyn dymienia baterii w B787

Publikacja: 16.01.2014 15:48

Krajowy urząd bezpieczeństwa transportu NTSB zapowiedział wysłanie jednego  z członków ekipy śledczej do udziału w postępowaniu wyjaśniającym prowadzonym przez japoński urząd lotnictwa JCAB. Mike Bauer zajmuje się w urzędzie sprawdzaniem systemów lotniczych.

Japończycy będą publikować wszelkie informacje o pracach nad wyjaśnieniem ostatniego incydentu na lotnisku Narita.

Odrębnie  analizuje zdjęcia rentgenowskie baterii litowo-jonowych wychodzących z fabryki producenta w poszukiwaniu wskazówek, które naprowadzą ich na przyczyny ostatniego incydentu. Szukają ewentualnych anomalii w procesie produkcji przez GS Yuasa licząc, że uda im się także  rozwikłać zagadkę obu incydentów sprzed roku.

Bateria uszkodzona teraz może dostarczyć więcej informacji, bo przetrwała w znacznie lepszym stanie od tamtych, które uległy dużemu zwęgleniu.

Sam producent prześwietla każdą 8-ogniwową baterię przed wysyłką, a zdjęcia są sprawdzane według listy możliwych problemów, aby mieć pewność, że nie mają wad -  wyjaśnił były członek kierownictwa NTSB, John Goglia. Te zdjęcia będą  podstawą do szukania innych problemowy, które mogły spowodować erupcję baterii. - Teraz przebadają je ponownie, aby zorientować się, czy czegoś nie przeoczyli - dodał Goglia.

Reklama
Reklama

Przebieg śledztwa

Japoński urząd JACB szuka, co poszło nie tak w układzie zasilania w ostatnim incydencie. W postępowaniu wyjaśniającym uczestniczą  ludzie z GS Yuasa, Boeinga i JAL, eksperci z NTSB i japońskiego JTSB. Ten ostatni urząd nie ma  żadnej jurysdykcji w sprawie wtorkowego incydentu, bo nie został zgłoszony jako awaria, ale ma nadzieję zebrać nowe dane, które pomogą wyjaśnić incydent z samolotem ANA z ubiegłego roku.

John Goglia dodał, że inżynierowie, mechanicy serwisowi i pracownicy Boeinga mówili mu, iż ostatni incydent wygląda raczej na jednostkowy, a nie na skutek problemu, który miałby powtarzać się.  Zauważył, że Boeing nie zlecił liniom lotniczym  żadnych działań w  związku z tym.  - Jeśli znajdą coś, co wzbudzi  zaniepokojeni, to opublikują tzw. biuletyn serwisowy, ale jak dotąd nic nie wskakuje na podstawową przyczynę  tej wpadki. Jeśli nie wiedzą, co się stało, to nie potrafią tego naprawić - powiedział.

Prowadzący postępowanie sprawdzą  prawdopodobnie skok napięcia czy inne anomalie w danych zgromadzonych przez czujniki w systemie baterii - stwierdził Michel Merluzeau z firmy doradczej G2 Solutions z Kirkland (Wash.).

Obaj, on i Goglia zauważyli, że system ograniczający zadziałał jak zaplanowano zapobiegając, by problem uszkodził inne ogniwa baterii i samolot. - Moim zdaniem  to potwierdzenie dobrego rozwiązania - dodał Merluzeau.

Baterii używa  się do "powołania samolotu do życia" poprzez dostarczenie energii do jego systemów przed uruchomieniem generatora spalinowego  - wyjaśnił Boeing.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama