Reklama

Browary bardzo liczą na mundial w Brazylii

Najwięksi producenci piwa zaczęli już przygotowania do sezonu. ?Podobnie jak przed rokiem stawiają na oryginalne receptury i smaki.

Publikacja: 18.03.2014 07:15

Browary bardzo liczą na mundial w Brazylii

Foto: Bloomberg

– W ubiegłym roku całkowita sprzedaż piwa w Polsce zmalała o niemal 3 proc. Zakładamy, że część tych strat uda się odrobić w tym roku, a sprzedaż piwa zwiększy się o 1–2 proc. – mówi „Rz" Wojciech Mrugalski, rzecznik prasowy Kompanii Piwowarskiej, lidera polskiego rynku piwa.

Zdaniem Małgorzaty Lubelskiej, członka zarządu Grupy Żywiec, wicelidera branży, na decyzje zakupowe Polaków, w tym na popyt na piwo, wpływ mają wciąż niepewna sytuacja makroekonomiczna i spore bezrobocie. Browary liczą jednak, że w tym roku optymizm konsumentów wróci.

Oryginalność w cenie

– Do polepszenia nastrojów powinno przyczynić się tegoroczne święto kibiców piłki nożnej, czyli mundial w Brazylii – uważa Wojciech Mrugalski.

Dodaje jednak, że tradycyjnie dużo będzie zależeć od pogody. Jednym z powodów ubiegłorocznego spadku sprzedaży piwa była długa i mroźna zima.

Chcąc jak najlepiej przygotować się do sezonu, największe browary już teraz zaczynają atakować rynek nowościami. Tak jak w ubiegłym roku, stawiają głównie na oryginalne smaki i receptury.

Reklama
Reklama

– Z badań wynika, że już 40 proc. Polaków pijących piwo szuka nowych gatunków i smaków i jest gotowe zapłacić za nie więcej niż za zwykłego lagera. To oznacza, że segment piwnych specjalności nie jest już niszą – wyjaśnia Małgorzata Lubelska.

Maciej Chołdrych, ekspert piwny i właściciel firmy piwoznawcy.pl, zwraca uwagę, że dziś każdy browar chce uczestniczyć w rozwoju kultury piwnej i zdobywać niszowych konsumentów.

– To pewne, że będą pojawiać się nowe gatunki, a być może także wariacje na temat znanych stylów piwa. Zanosi się również na powrót do piw o większej zawartości ekstraktu i intensywniej chmielonych – mówi Maciej Chołdrych.

Grupa Żywiec zaczęła już sprzedaż trzech nowych wariantów marki Żywiec. Są to bock, marcowe i białe, czyli pszeniczne. O tym, które trafi na stałe do oferty, zdecydują konsumenci w głosowaniu, które ruszy w kwietniu. W najbliższym czasie firma zacznie sprzedawać belgijskie piwo Affligem Blonde.

Ubiegły rok byłby dla branży piwnej jeszcze mniej udany, gdyby nie sukces radlerów, czyli mieszanek piwa i lemoniady. W szczycie sezonu – na te do niedawna niemal nieznane u nas napoje – przypadło 7–8 proc. łącznej sprzedaży piwa. Tomasz Bławat, prezes Carlsberg Polska, trzeciego producenta piwa w Polsce, oraz szef Związku Browary Polskie, szacuje, że w tym roku te udziały mogą zwiększyć się do 10 proc.

Kobiety lubią radlery

Carlsberg zaczął już sprzedaż kolejnego wariantu smakowego radlera pod marką Okocim. W sklepach pojawiło się także cytrynowe piwo Carlsberg, a do jabłkowego napoju piwnego Somersby dołączyła wersja jeżynowa. Od stycznia 2014 roku firma sprzedaje niepasteryzowane piwo Okocim.

Reklama
Reklama

– Wszystkie nasze nowości to produkty premium, dzięki czemu budujemy wartość naszej oferty – zaznaczał Tomasz Bławat podczas ostatniego spotkania z dziennikarzami.

Trzeciego już radlera pod marką Warka wprowadzi Grupa Żywiec. Tym razem będzie to mieszanka lemoniady i piwa bezalkoholowego.

Nowości zapowiada także Kompania Piwowarska, jednak nie zdradza, czym chce zaskoczyć konkurencję. O tym, że intensywnie przygotowuje się do sezonu, świadczy decyzja o zwiększeniu powierzchni magazynowej w Centrum Logistyczno-Inwestycyjnym Poznań w Swarzędzu. Wynosi ona teraz 20 tys. metrów kwadratowych, większy magazyn firma ma tylko w Tychach.

Kompania szacuje, że sprzedaż ze swarzędzkiego centrum wyniesie w sezonie 0,9 mln hl, czyli blisko trzy razy więcej niż w 2013 roku. Pracować tam będzie wówczas ok. 100 osób, dwa razy więcej niż do tej pory.

Wyhamowanie tempa, w jakim rosła sprzedaż piwa, nie oznacza, że w Polsce ubywa piwoszy. Co roku ich liczba zwiększa się o ok. 0,5 mln.

– Nowi konsumenci to głównie kobiety, które sięgają po piwa smakowe czy radlery. Ubywa osób, które piją piwo bardzo często – mówi Małgorzata Lubelska.

Reklama
Reklama
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama