Volvo liczy wszędzie na wzrost

Szwedzki producent samochodów osobowych miał dobry rok dzięki cięciu kosztów i teraz liczy na wzrost na wszystkich głównych rynkach, zwłaszcza w Chinach, kraju swej firmy matki Zhejiang Geely Holding Group

Publikacja: 25.03.2014 11:54

Volvo liczy wszędzie na wzrost

Foto: Bloomberg

Volvo, jedna z największych w Szwecji firm pod względem obrotów i zatrudnienia, zakłada dobrą sprzedaż samochodów produkowanych w coraz większym stopniu w Chinach, chcąc podwoić ją do 2020 r. i zapewnić sobie przyszłość w sektorze, gdzie trwa ostra walka. — Po raz pierwszy od wielu lat mamy pozytywne prognozy dla wszystkich naszych głównych rynków— stwierdził prezes Hakan Samuelsson wskazując na wzrost w Chinach, USA i od dawna oczekiwany, choć skromny w krajach Europy.

Firma z Gõteborga podała wcześniej o zwiększeniu w 2013 r. zysku operacyjnego do 1,92 mld koron (302 mln dolarów) z 66 mln w 2012 r., gdy jednorazowy zysk ze sprzedaży technologii Chińczykom pozwolił utrzymać się nad kreską. Ta wyraźna poprawa nastąpiła mimo poniesienia przez Volvo straty 577 mln w I półroczu i zmniejszenia rocznych obrotów do 122,25 mld ze 124,55 mld rok wcześniej.

Volvo kupione w 2010 r. przez Chińczyków od Forda potwierdziło tegoroczną prognozę wypracowania zysku i zwiększenia sprzedaży o dobre 5 proc. wobec 427 840 sztuk sprzedanych w 2013 r.

Chiny stały się jasnym punktem dla Szwedów, którzy starają się dogonić większych konkurentów, BMW, Mercedesa i Audi i osiągnąć takie wielkości, które pozwolą pokryć miliardy dolarów inwestycji w nowe modele. Sprzedaż Volvo w Chinach strzeliła w ubiegłym roku o prawie 50 proc., a rynek ten stał się równie ważny jak amerykański. Firma ma nadzieję, że nowe modele i dalsza rozbudowa sieci salonów sprzedaży w Chinach ułatwi wzrost.

Problemy w Stanach

W Chinach sytuacja poprawia się, tymczasem brak nowych modeli nie pozwolił Szwedom wykorzystać ożywienia na rynku amerykańskim i sprzedaż w 2013 r. zmalała o 10 proc. do 61 233 aut, do połowy stanu sprzed 10 lat. Volvo wymieniło kierownictwo w Ameryce Płn. i liczy, że lifting obecnych modeli i premiera nowego V60 ożywi jego sprzedaż w USA.

Samuelsson powiedział, że rozszerzona gama modeli, do której dojdzie nowy SUV XC90 i podwojenie budżetu na marketing poprawi sytuację. — Musimy jak najszybciej wrócić do poziomu ponad 100 tys. aut, aby liczyć się jako marka. Do tego będzie jednak potrzebny nowy XC90. Musimy więc poczekać kilka lat, do 2016 r. — stwierdził.

Przez wiele lat firma cierpiała z powodu niekorzystnych okresowo kursów walutowych, gdy dolar był słaby wobec euro i korony szwedzkiej, bo wysyłała do Stanów wszystkie samochody produkowane w Europie. Obecne skupienie się na Chinach sprawia, że perspektywy uruchomienia produkcji w Stanach oddaliły się, ale Samuelsson stwierdził, że firma przygląda się konkretnym możliwościom wysyłania do Stanów samochodów produkowanych w Chinach, bo juan jest bardziej związany z dolarem od walut w Europie. — Zamiast transportu przez Atlantyk możemy transportować przez Pacyfik. Toyota i Kia wysłały tak w ostatnich latach mnóstwo samochodów — powiedział prezes Volvo.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca