Warszawa będzie miała tanie elektryczne autobusy z Chin. Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) wybrały chińską firmę BYD na dostawcę dziesięciu elektrycznych autobusów, które będą jeździć m.in. po Krakowskim Przedmieściu. Polski producent Solaris, który przegrał konkurencję z Chińczykami, zapowiada odwołanie od wyników przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej.
– Będziemy wnioskować o odrzucenie oferty konkurenta ze względu na naszym zdaniem rażąco niską cenę – mówi wiceprezes zarządu Solaris Bus & Coach Dariusz Michalak.
Miasto zaoszczędziło
Łączna kwota, jaką mogło wydać na zakup dziesięciu autobusów, sięgała 23,4 mln zł. Solaris zaproponował 21,9 mln zł. Ale Chińczycy pobili go z kretesem, proponując o przeszło 6 mln zł mniej – zaledwie 15,6 mln zł. Polski producent co prawda zyskał lepsze oceny za parametry techniczne: o blisko 30 proc. niższe zużycie energii, lepsze rozwiązania w konstrukcji poszycia pojazdu, a także lżejsze baterie, co daje większą pojemność autobusu. Ale głównym kryterium w postępowaniu przetargowym, dającym 90 proc. punktów, była cena. I to przesądziło o wyborze.
Solaris sugeruje, że Chińczycy zastosowali dumping. Cena jednostkowa netto autobusu BYD K9 to niecałe 1,27 mln zł. W porównaniu z Solarisem kosztującym 1,78 mln zł to taniej o przeszło pół miliona. Ale w ubiegłorocznej relacji z testów elektrycznego BYD w specjalistycznym portalu Infobus znalazła się wypowiedź przedstawiciela BYD, że na 12-metrowy autobus elektryczny trzeba wydać ok. 390 tys. euro. A w marcu tego roku eksperci Infobusu komentowali otwarcie kopert przetargowych: – Cena zaproponowana przez BYD budzi spore zdumienie, a kwota prawie 16 mln zł brutto za dziesięć elektrobusów jest wyjątkowo niska i odpowiada bardziej wartości dziesięciu sztuk autobusów hybrydowych niż elektrycznych.
Przedstawiciele chińskiego producenta nie chcą rozmawiać na temat cen swojego autobusu elektrycznego sprzedanego na innych europejskich rynkach. – Nie będziemy komentować przetargu, bo nie jest do końca rozstrzygnięty – powiedział „Rz" dyrektor ds. rozwoju reprezentującej BYD firmy Automotive Europe Corporation Piotr Dziwiszek.