Reklama
Rozwiń
Reklama

Mniej Ryanaira w lecie

Irlandzka linia Ryanair po raz pierwszy tnie siatkę połączeń w sezonie. Ucierpiały Wrocław, Rzeszów, Poznań, Bydgoszcz oraz Lublin. Ogółem w sezonie letnim Ryanair „zdejmie" z rozkładu 222 trasy i wprowadzi 138 nowych. To oznacza spadek o 84 połączenia i setki rejsów dziennie.

Publikacja: 15.05.2014 09:20

Mniej Ryanaira w lecie

Foto: Bloomberg

W Polsce ucierpiały Wrocław (pięć tras), Rzeszów (cztery), Poznań (trzy), Bydgoszcz i Lublin (po dwie) oraz warszawskie lotnisko im. Chopina, bo po wyremontowaniu pasa startowego w Modlinie tam Irlandczycy przeprowadzili loty. Z tego powodu warszawski port od początku roku co miesiąc notuje spadający ruch pasażerski – w kwietniu o 8 proc. W ubiegłym roku Chopin obsłużył ponad 10 mln pasażerów i tym samym przeszedł do wyższej ligi lotnisk europejskich. W tym roku, za sprawą Ryanaira, znów z niej spadnie. Z powodu nowej strategii Ryanaira mniej lotów ma też Budapeszt.

Cięcia to efekt zaostrzenia unijnych przepisów regulujących subsydia dla przewoźników, którzy każą sobie płacić lotniskom za to, że do nich latają. Najbardziej ucierpiały Girona (którą Ryanair nazywa Barceloną), Weeze (Duesseldorf), Hahn (wg Ryanaira Frankfurt), lotnisko w Charlerois pod Brukselą i Skavsta koło Sztokholmu. Z dziesięciu lotnisk Ryanair wycofał się całkowicie.

Zdaniem analityków to nie oznacza, że linia się zwija, tylko że się zmienia. Zamiast latać do drugorzędnych i trzeciorzędnych portów, Irlandczycy zdecydowali się pójść na otwartą rywalizację na głównych lotniskach. I tak z Rzymu Fiumicino chcą latać po Włoszech, nowe połączenia otwierają z głównego lotniska Brukseli Zavantem, z Aegean Airlines i Olympikiem będą konkurować w Atenach, Salonikach i Chani, a ze wszystkimi dużymi europejskimi przewoźnikami w Dublinie i Lizbonie.

Ta zmiana oznacza, że Ryanair wyczerpał już swój model rozwoju i zbliża się do easyJeta, coraz lepiej zarabiającego na ruchu biznesowym, który dotychczas Ryanaira omijał. Dla niektórych lotnisk, takich jak budapeszteńskie, które odbudowuje finanse po bankructwie Malevu, odlot Ryanaira będzie problemem.

Niezrozumiała jest decyzja ograniczenia lotów do Girony. Zapewne okazało się, że oferty Irlandczyków nie są już tak atrakcyjne i samoloty nie latały pełne.

Reklama
Reklama

Jaka będzie teraz strategia? Linia czeka na 100 nowych samolotów, które ma otrzymać do końca 2018 r.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama