Reklama

Klienci odwracają się od centrów

Młodsi uciekają do sklepów internetowych, a starsi coraz chętniej chodzą do sieci dyskontowych czy na bazary.

Publikacja: 09.08.2014 08:11

Galerie, nawet z setkami sklepów i punktów usługowych, przez lata były magnesem dla konsumentów, któ

Galerie, nawet z setkami sklepów i punktów usługowych, przez lata były magnesem dla konsumentów, którzy głównie w nich robili zakupy.

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Centra handlowe to jeden z symboli zmian na polskim rynku handlowym. Galerie, nawet z setkami sklepów i punktów usługowych, przez lata były magnesem dla konsumentów, którzy głównie w nich robili zakupy.

Jednak właśnie następuje zwrot w zwyczajach zakupowych Polaków. Z jednej strony zyskuje e-handel, a z drugiej mniejsze sklepy poza galeriami, zwłaszcza dyskonty, odzieżowe i spożywcze. Do łask wracają też bazary i targowiska. Dla 30 proc. klientów są głównym miejscem zakupu ubrań. A jeśli chodzi o warzywa i owoce, ich zwolenników jest jeszcze więcej.

Według danych firmy Experian, która monitoruje ruch w centrach handlowych, liczba wizyt w nich klientów zmniejszyła się w tym roku o 6,25 proc. Spadek w porównaniu z 2013 r. nastąpił w każdym miesiącu. W najgorszym pod tym względem kwietniu sięgnął aż 10 proc.

– Wyniki lipca także są zgodne z tym trendem. Wiele wskazuje na to, że strata skumulowana utrzyma się do końca roku na poziomie 6 proc.  – mówi Maciej Kowalczyk z Experiana.

– Spadek liczby klientów w centrach handlowych wynika przede wszystkim z rosnącej konkurencji i pojawiania się nowych projektów, nowych formatów, sklepów przy głównych ulicach handlowych – wyjaśnia Beata Kokeli, senior director działu powierzchni handlowych w firmie doradczej CBRE.

Reklama
Reklama

– Działamy zarówno w tradycyjnym handlu, jak i e-commerce. Notujemy wzrost sprzedaży w obu tych kanałach. Ale w przypadku internetu dynamika wzrostu jest znacznie większa – mówi Wojciech Buczkowski, prezes Komputronika.

Jednak sygnały płynące z rynku nie zniechęcają deweloperów. Na koniec 2013 r. w Polsce działało ponad 400 centrów handlowych. Ich łączna powierzchnia sięgała 10 mln mkw.

Według firmy doradczej DTZ w I półroczu 2014 r. rynek powiększył się o 266 tys.  mkw. w 13 nowych i trzech rozbudowanych obiektach.

Centra handlowe to jeden z symboli zmian na polskim rynku handlowym. Galerie, nawet z setkami sklepów i punktów usługowych, przez lata były magnesem dla konsumentów, którzy głównie w nich robili zakupy.

Jednak właśnie następuje zwrot w zwyczajach zakupowych Polaków. Z jednej strony zyskuje e-handel, a z drugiej mniejsze sklepy poza galeriami, zwłaszcza dyskonty, odzieżowe i spożywcze. Do łask wracają też bazary i targowiska. Dla 30 proc. klientów są głównym miejscem zakupu ubrań. A jeśli chodzi o warzywa i owoce, ich zwolenników jest jeszcze więcej.

Reklama
Biznes
Tesla z zyskiem mniejszym o 23 procent. Musk ostrzega przed „trudnym” okresem
Biznes
Ciepłownie odegrają ważną rolę w transformacji
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Biznes
Prawnik dzieci Solorza o odwołaniach w Cyfrowym Polsacie: były podstawy
Reklama
Reklama