Reklama
Rozwiń
Reklama

Kolej pozbywa sie nieruchomości i inwestuje w dworce

PKP przeznaczają?na modernizację ?i budowę dworców?niemal miliard złotych.

Publikacja: 14.08.2014 05:38

Dworzec systemowy bedzie tani w budowie i eksploatacji

Dworzec systemowy bedzie tani w budowie i eksploatacji

Foto: materiały prasowe

Kolej chce w tym roku zarobić przeszło ćwierć miliarda złotych na sprzedaży nieruchomości. W I półroczu spółka PKP zawarła umowy na 46,4 mln zł. To o 10 proc. więcej niż rok temu. – Obecny rok chcemy zamknąć przychodami ze sprzedaży o wartości 236 mln zł – mówi Jarosław Bator, dyrektor zarządzający PKP ds. nieruchomości.

Spółka komercjalizuje także dworce. Ma ich w zarządzie ponad 2 tys. W I półroczu odsetek wynajętych powierzchni na strategicznych dworcach sięgnął 78 proc. To o 35 proc. więcej niż rok temu.

– W tym roku podpisaliśmy umowy najmu na łączą kwotę 22,3 mln zł – dodaje Bator.

Kolejarze chcą łowić przede wszystkim najemców sieciowych. W Gdyni ulokowały się m.in. Rossmann i McDonald's, w Warszawie Blikle i Empik, we Wrocławiu Starbucks i Carrefour, w Krakowie Biedronka, Super-Pharm i Matras.

W porównaniu z ub. r. skomercjalizowana powierzchnia powiększyła się o 83 proc.

Reklama
Reklama

Kolej szuka pieniędzy, bo ma przed sobą potężne inwestycje. Oprócz budowy i modernizacji torów ma wydać niemal miliard złotych na podniesienie komfortu obsługi pasażerów właśnie na dworcach. W tym roku ma się zakończyć modernizacja 21 dworców, która pochłonie 210 mln zł.

Już w I półroczu zakończyły się prace m.in. na dworcach Kraków Główny, Myszków, Biała Podlaska, Środa Wielkopolska i Legnica. W III kwartale dokończone będą roboty na kolejnych siedmiu dworcach, a między październikiem a końcem roku – na sześciu, w tym przy modernizacji schodów i pochylni dworca Warszawa Centralna.

Ale to nie wszystko. W tym roku rozpoczyna się modernizacja kolejnych 23 dworców, warta 514 mln zł. Rusza także projekt budowy czterech pierwszych dworców systemowych – tanich, ale estetycznych,  ekologicznych i o niskich kosztach utrzymania, dających do 60 proc. oszczędności. Staną w Strzelcach Krajeńskich, Mławie, Ciechanowie i Nasielsku. Mają kosztować średnio po 13 mln zł, podczas gdy średni koszt przebudowy dworca przekracza 18 mln zł.

W tym i w przyszłym roku zaczną się realizacje dużych projektów deweloperskich. Na przełomie III i IV kw. zacznie się budowa nowego dworca Warszawa Zachodnia z kompleksem biurowym wartym 650 mln zł. A za dwa lata startuje budowa nowego dworca Warszawa Gdańska z kompleksem Ghelamco za 2,2 mld zł.

Biznes
Chcemy być przy wszystkich dużych inwestycjach w infrastrukturę
Biznes
AI będzie wielkim rozczarowaniem?
Biznes
rEwolucja na rynku kapitałowym
Biznes
Jakie są dobre wieści dla Polski
Biznes
Przełomowy rok konkurencji w AI
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama