Media Expert kupi Avans

Sieć złożyła najlepszą ofertę na aktywa Avansu, który zbankrutował ?kilka miesięcy temu. Przejmie większość jego sklepów, ale praw do marki nie chce.

Publikacja: 12.09.2014 03:20

Media Expert kupi Avans

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Choć najlepsza oferta została wybrana, to jeśli chodzi o szczegóły transakcji, wciąż jest wiele niewiadomych. Przede wszystkim nie wiadomo, jaką część majątku spółki Domex (właściciel Avansu) grupa Media Expert chce przejąć.

Z nieoficjalnych informacji „Rz" wynika, że w grę wchodzi zakup większości placówek – pod marką Avans przed rozpoczęciem procedury upadłościowej działało 250 punktów własnych oraz ok. 200 w systemie franczyzowym. Teraz jest ich na pewno mniej, ale wciąż jest to atrakcyjna opcja dla Media Expert, który na początku roku miał 256 sklepów i szybko się rozwija.

Nieoficjalnie wiadomo, że nowy właściciel nie jest zainteresowany prawami do marki Avans, która w tej sytuacji prawdopodobnie zniknie z rynku. Chyba że zgłosi się inny zainteresowany nią podmiot. W rankingu marek „Rz" wartość szyldu Avans wyceniono na 133 mln zł.

Zmiany na podium

– Do ostatecznego przyjęcia oferty konieczne jest jeszcze uzyskanie porozumienia co do szczegółowych postanowień umowy. Rozmowy w sprawie konkretyzacji umowy odbędą się najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu – mówi Patrycja Gajda, kierownik marketingu Avansu.

Jak transakcję komentuje Media Expert? „Pozwoli nam to już w następnych miesiącach na znaczące umocnienie strategicznej pozycji lidera sprzedaży elektroniki użytkowej w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców oraz spowoduje jeszcze większą efektywność skali i kosztów – w szczególności logistyki całej sieci Media Expert" – wyjaśnia w lakonicznym oświadczeniu rzecznik sieci Michał Mystkowski.

Po sfinalizowaniu przejęcia Media Expert pod względem liczby sklepów ma szansę zostać największym podmiotem na rynku sprzedaży detalicznej sprzętu elektronicznego. Jeśli chodzi o poziom obrotów, to według szacunków firmy doradczej PMR może zająć trzecie miejsce za spółkami Euro-net (sieć RTV Euro AGD i dwa sklepy internetowe – analitycy szacują jej obroty na 4 mld zł) oraz Media Saturn Holding (Media Markt, Saturn oraz e-sklepy – według Listy 500 „Rz" w 2013 r. miała 3,65 mld z przychodów). Spółka Domex w 2012 r. miała ponad 1,1 mld zł przychodów – a po trzech kwartałach 2013 r. 955,5 mln zł. Dotychczasowy trzeci w rankingu  Neonet w 2013 r. miał według szacunków ponad 3 mld zł sprzedaży.

Kolejka chętnych

Prowadząca sklepy pod marką Avans spółka Domex złożyła wniosek o upadłość już pod koniec kwietnia. Nadzorca sądowy oszacował wartość jej majątku na 340 mln zł, podczas gdy zobowiązania wynosiły 380 mln zł.

Mimo poważnych tarapatów finansowych aktywa spółki wciąż wyglądały na bardzo atrakcyjne – interesowały się nimi m.in. spółki Media Saturn Holding oraz Action. Ostatecznie ofertę złożył tylko Terg (grupa Media Expert) i spółka pracownicza, w której założenie zaangażowało się ok. 400 byłych i obecnych pracowników sieci, włącznie z przedstawicielami rodziny Tomalów, do której Domex należał.

Na transakcję musi wyrazić zgodę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W oddzielnym postępowaniu Terg złożył już wcześniej wniosek do  UOKiK o zgodę na przejęcie kilku sklepów prowadzonych przez jeszcze inną spółkę z grupy Domex, czyli Invest-Media. Urząd wydał już pozytywną decyzję 10 września.

Choć to największa od lat transakcja na rynku elektronicznym, to z uwagi na jej skomplikowanie oraz specyficzne warunki przeprowadzenia nie chcieli jej komentować producenci i dystrybutorzy sprzętu ani tym bardziej konkurencyjne sieci sprzedaży. – Sprawa jest delikatna, lepiej się nie wychylać – pozycja Media Expert robi się coraz silniejsza – mówi przedstawiciel jednego z producentów.

Trudny rynek

Avans to druga w ciągu roku duża sieć sprzedająca sprzęt elektroniczny, która zgłosiła się do sądu z wnioskiem o upadłość. W październiku 2013 r. taki ruch wykonał Mix Electronics, który w okresie świetności prowadził 200 placówek. O firmie zrobiło się głośno, gdy w 2009 r. za 1 euro kupiła osiem hipermarketów z elektroniką Electro World – sprzedała je brytyjska grupa Dixons, która zdecydowała się wycofać z naszego rynku.

W tym samym roku z Polski wycofał się też niemiecki ElectronicPartner, który próbował budować u nas sieć sprzedaży.  Powodem były słabe perspektywy rynku.

Według firmy Gfk w 2013 r. na statystycznego Polaka przypadało 210 euro wydatków na sprzęt elektroniczny. Daje to nam trzecie miejsce od końca w UE – tylko na Słowacji i Rumunii były niższe.

Podyskutuj z nami na Facebooku, www.fa­ce­bo­ok.com/eko­no­mia. Jak zniknięcie marki Avans z rynku wpłynie krajobraz tej branży w Polsce?

Nawet sport nie pomaga

Ten rok zapowiada się na kolejny trudny dla producentów i sprzedawców  sprzętu RTV i AGD. Do końca maja w ujęciu rocznym sprzedaż elektroniki konsumenckiej spadała o 13,6 proc. Poza sprzętem IT (komputery stacjonarne i tablety) oraz dużym i małym AGD traciły niemal wszystkie pozostałe kategorie. Chyba największym zaskoczeniem był ponad 12-proc. spadek sprzedaży telewizorów, w ujęciu wartościowym jednej z największych kategorii rynku, i to w roku zimowych igrzysk olimpijskich i piłkarskiego mundialu. Do 20 proc. spowolnił wzrost sprzedaży tabletów, co także potwierdza, że rynek nasyca się stopniowo tym sprzętem. Nawet po ostatniej prezentacji nowości koncernu Apple widać, że środek ciężkości przesuwa się teraz w stronę smartfonów i cyfrowych zegarków. Pozytywną informacją jest za to rosnąca w tempie niemal 10-procentowym sprzedaż sprzętu AGD i to zarówno dużego, jak i małego.  Mimo to analitycy z Euromonitor International prognozują, że 2014 r. będzie trzecim z kolei rokiem ze spadkiem wartości rynku elektroniki użytkowej w Polsce. Ma to związek nie tylko z ograniczeniem wydatków konsumentów, ale także spadkiem cen wielu kategorii produktów.

Opinia:

Jarosław ?Frontczak, główny analityk ds. handlu PMR

Wciąż nie znamy wielu szczegółów transakcji, dlatego trudno się jednoznacznie wypowiadać na temat jej wpływu na rynek. Pozycja liderów, czyli kolejno sieci RTV Euro AGD oraz spółki MSH (Media Markt oraz Saturn), jest niezagrożona, ale Media Expert może wskoczyć na trzecią pozycję, pokonując pod względem obrotów Neonet. Ciekawe jest, że cała czołówka opiera się na innej strategii budowy sieci, czyli wielkości oraz miejscu otwierania sklepów. Dla Media Expert i innych sieci z tej wielkości sklepami to także prawdopodobnie ostatnia szansa na duże jednorazowe rozbudowanie sieci sprzedaży. Rynek jest w fazie konsolidacji, ale znikają atrakcyjne spółki, które mogłyby zostać przejęte.

Choć najlepsza oferta została wybrana, to jeśli chodzi o szczegóły transakcji, wciąż jest wiele niewiadomych. Przede wszystkim nie wiadomo, jaką część majątku spółki Domex (właściciel Avansu) grupa Media Expert chce przejąć.

Z nieoficjalnych informacji „Rz" wynika, że w grę wchodzi zakup większości placówek – pod marką Avans przed rozpoczęciem procedury upadłościowej działało 250 punktów własnych oraz ok. 200 w systemie franczyzowym. Teraz jest ich na pewno mniej, ale wciąż jest to atrakcyjna opcja dla Media Expert, który na początku roku miał 256 sklepów i szybko się rozwija.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca