W tym tygodniu z linii produkcyjnej Volvo Polska zjechał już 10-tysięczny autobus licząc od dnia rozpoczęcia produkcji. Otrzymał go klient ze Szwecji – firma Nobina.
Wrocławska fabryka Volvo po przeniesieniu do Polski produkcji ze szwedzkiego zakładu Volvo Bussar w Saffle, stała się największą fabryką autobusów Volvo w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne, dostarczane do przewoźników miejskiego transportu publicznego, przewoźników międzymiastowych i międzynarodowych oraz firm turystycznych na rynkach całej Europy.
W ostatnich latach zakład został gruntownie zmodernizowany. Wprowadzono nowoczesne metody zarządzania produkcją i organizacją pracy, takie jak np. VPS – Volvo Production System. To metoda oparta o zasady Lean Manufacturing, stosowana dla zwiększania efektywności produkcji i podnoszenia jakości. Jej przykładem może być pierwszy autobus miejski wyprodukowany we Wrocławiu w 1996 roku i jeżdżący do dziś we flocie MPK Wrocław.
W 2010 roku, we wrocławskiej fabryce rozpoczęła się seryjna produkcja autobusu hybrydowego. Volvo 7900 Hybrid zużywa do 39 proc. mniej paliwa niż autobusy w wersji diesel. Do tej pory firma sprzedała już ponad 1500 hybryd dla transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach. Od stycznia tego roku hybrydowy autobus Volvo, jako pierwszy tego typu pojazd, jeździ na regularnej linii komunikacji miejskiej we Wrocławiu.
Polska należy do europejskich liderów w produkcji autobusów. Dużym producentem jest Solaris Produkuje autobusy miejskie i międzymiastowe, a także trolejbusy oraz tramwaje, które jeżdżą już w 28 państwach w ponad 500 miastach, m.in.: Berlinie, Paryżu, Rzymie czy Dubaju. Firma zatrudnia 2300 osób w czterech fabrykach w Wielkopolsce oraz ponad 300 pracowników w swoich zagranicznych przedstawicielstwach. Autobusy produkuje w Polsce także niemiecki koncern MAN.