Reklama
Rozwiń
Reklama

Fabryka Volvo w Polsce największą w Europie

Szwedzki koncern motoryzacyjny chce pobić w Polsce rekord produkcji. Wrocławska fabryka autobusów Volvo wyprodukuje w tym roku po raz pierwszy tysiąc pojazdów w ciągu jednego tylko roku.

Publikacja: 09.11.2014 11:04

Fabryka Volvo w Polsce największą w Europie

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

W tym tygodniu z linii produkcyjnej Volvo Polska zjechał już 10-tysięczny autobus licząc od dnia rozpoczęcia produkcji. Otrzymał go klient ze Szwecji – firma Nobina.

Wrocławska fabryka Volvo po przeniesieniu do Polski produkcji ze szwedzkiego zakładu Volvo Bussar w Saffle, stała się największą fabryką autobusów Volvo w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne, dostarczane do przewoźników miejskiego transportu publicznego, przewoźników międzymiastowych i międzynarodowych oraz firm turystycznych na rynkach całej Europy.

W ostatnich latach zakład został gruntownie zmodernizowany. Wprowadzono nowoczesne metody zarządzania produkcją i organizacją pracy, takie jak np. VPS – Volvo Production System. To metoda oparta o zasady Lean Manufacturing, stosowana dla zwiększania efektywności produkcji i podnoszenia jakości. Jej przykładem może być pierwszy autobus miejski wyprodukowany we Wrocławiu w 1996 roku i jeżdżący do dziś we flocie MPK Wrocław.

W 2010 roku, we wrocławskiej fabryce rozpoczęła się seryjna produkcja autobusu hybrydowego. Volvo 7900 Hybrid zużywa do 39 proc. mniej paliwa niż autobusy w wersji diesel. Do tej pory firma sprzedała już ponad 1500 hybryd dla transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach. Od stycznia tego roku hybrydowy autobus Volvo, jako pierwszy tego typu pojazd, jeździ na regularnej linii komunikacji miejskiej we Wrocławiu.

Polska należy do europejskich liderów w produkcji autobusów. Dużym producentem jest Solaris Produkuje autobusy miejskie i międzymiastowe, a także trolejbusy oraz tramwaje, które jeżdżą już w 28 państwach w ponad 500 miastach, m.in.: Berlinie, Paryżu, Rzymie czy Dubaju. Firma zatrudnia 2300 osób w czterech fabrykach w Wielkopolsce oraz ponad 300 pracowników w swoich zagranicznych przedstawicielstwach. Autobusy produkuje w Polsce także niemiecki koncern MAN.

Reklama
Reklama

W przyszłości fabryki autobusów ulokowane w Polsce mogą osiągnąć na europejskim rynku jeszcze silniejszą pozycję. Projekt unijnej dyrektywy dotyczący infrastruktury dla paliw alternatywnych zakłada wzrost znaczenia pojazdów zasilanych energią elektryczną, tymczasem Polska należy do liderów w produkcji autobusów hybrydowych i pionierów w produkcji autobusów elektrycznych. Jak zakłada globalna firma analityczna Frost & Sullivan, hybrydyzacja i elektryfikacja układów napędowych stanie się w niedługim czasie powszechnie obowiązującym trendem w autobusowej komunikacji miejskiej.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama