Według opublikowanego we wtorek kwartalnego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i firmy doradczej KMPG, wartość produkcji sprzedanej sektora za 2014 rok wyniosła 113,1 miliarda złotych i była wyższa w porównaniu do roku 2013 o 5,1 proc. Poprawiła się także sytuacja na krajowym rynku pojazdów. Według Instytutu Samar, liczba rejestracji samochodów osobowych przekroczyła 325,6 tys., co jest wynikiem lepszym od uzyskanego rok wcześniej o prawie 13 proc. Zwiększyły się także zakupy samochodów dostawczych: o ponad 7 proc. zbliżając się do poziomu 47 tys. sztuk.
Według prezesa PZPM, Jakuba Farysia, dobre wyniki branży nie dają jednak podstawy do pełnej satysfakcji. - Końcowy rezultat jest daleko poniżej możliwości ponad 38-milionowego społeczeństwa – skomentował Faryś. Przykładem może być produkcja samochodów: liczba nowych aut, które opuściły linie produkcyjne w fabrykach Fiata, Opla i Volkswagena zwiększyła się w porównaniu z 2013 rokiem zaledwie minimalnie, o pół procenta, do poziomu 578,3 tys. sztuk. Z kolei wzrost sprzedaży samochodów został wypracowany przez firmy, które mają udział w całym rynku na poziomie co najmniej dwóch trzecich. – Sprzedaż samochodów osobowych dla klientów indywidualnych także w 2015 roku utrzyma się na podobnym, niskim poziomie, jaki obserwowaliśmy w roku 2014 – mówi Dariusz Balcerzyk z Samaru.
Ubiegły rok przyniósł natomiast duży wzrost na rynku nowych jednośladów, gdzie podskoczyła sprzedaż motocykli. Według PZPM, zarejestrowano 9845 maszyn, czyli o jedną trzecią więcej niż rok wcześniej. Tak dobry rezultat został wypracowany przez motocykle z silnikami do 125 cm sześciennych, które od stycznia do grudnia stanowiły prawie 39,8 proc. wszystkich rejestracji. Przyczyną tak dużego wzrostu sprzedaży jest zmiana przepisów i możliwość prowadzenia motocykli o pojemności do 125 cm3 posiadaczom prawa jazdy kategorii B. - Wielu kierowców samochodów wciąż nie wie, że może poruszać się motocyklem bez dodatkowych uprawnień. Ten rynek ma szansę na kontynuowanie dynamicznego rozwoju, bo motocykle 125 ccm wybierają głównie osoby w średnim wieku, czyli grupa konsumentów o największym potencjale zakupowym – twierdzi dyrektor Romet Motors, Agnieszka Starzyk.
W ubiegłym roku na drugim miejscu pod względem popularności znalazły się drogie motocykle z dużymi silnikami powyżej 750 cm z prawie 29,6-procentowym udziałem, natomiast na trzecim – maszyny o pojemnościach od 500 do 750 cm z udziałem 12,8-procentowym.
Ubiegły rok przyniósł branży sporo nowych inwestycji. Jedną z najważniejszych było rozpoczęcie budowy we Wrześni nowej fabryki Volkswagena, mającej produkować samochody dostawcze Crafter. - Volkswagen zadeklarował zatrudnienie co najmniej 2300 pracowników. Z doświadczenia wiemy jednak, że strefowe firmy tworzą blisko dwukrotnie więcej miejsc pracy niż widnieje w zezwoleniu – podkreśla Barbara Kaśnikowska, prezes Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, na terenie której stanie zakład. Już teraz powstaje tam klaster firm motoryzacyjnych, których część będzie współpracować z Volkswagenem dostarczając części i podzespoły do produkcji.