Firmy nieprzekonane do ubieralnych urządzeń

Choć prognozy sprzedażowe dla takich urządzeń jak inteligentne zegarki i opaski fitness są bardzo optymistyczne, motorem tych wzrostów będą na razie prywatni użytkownicy.

Publikacja: 26.07.2015 09:25

Firmy nieprzekonane do ubieralnych urządzeń

Foto: Bloomberg

W ubiegłym roku ubieralnych urządzeń sprzedało się globalnie 19,6 mln szt., w tym ma to być już według IDC 45,7 mln, a w 2019 r. – 126,1 mln. eMarketer podaje, że pod koniec ubiegłego roku na świecie w użyciu będzie już prawie 109 mln, a w 2019 roku – ponad 578 mln.

Jednak z 11 mln tych urządzeń, jakie trafiły na globalny rynek w samym pierwszym kwartale tego roku, tylko 0,5 proc. trafiło do przedsiębiorstw. Jak przypomina IDC, firma badawcza Vanson Bourne przebadała 300 decydentów w brytyjskich i amerykańskich  firmach IT i ustaliła, że ponad 50 proc. z nich w ogóle nie rozważało wykorzystywania ubieralnych gadżetów, a 30 proc. jest przekonane, że to urządzenia, które firmie się nie przydadzą.

Inteligentne opaski dla magazynierów i wojskowych

Wśród tych firm, które już zdecydowały się na wykorzystywanie ubieralnych elektronicznych gadżetów przeważają takie, które chciały w ten sposób zwiększyć dbałość o zdrowie wśród pracowników. Takimi firmami są np. BP i amerykańska armia.

Ale śledzące aktywność i jej wpływ na kondycję opaski mogą być wykorzystywane także tam, gdzie wykonywane są prace fizyczne. Na rynku są już firmy specjalizujące się w produkcji bransoletek monitorujących kondycję osób dźwigających w pracy ciężary (np. magazynierów), które mają pomóc w zapobieganiu przeforsowywaniu się.

Gros rynku ubieralnych gadżetów zdecydowanie zapewnią jednak w najbliższych latach zdaniem ekspertów gadżeciarze, którzy będą kupować je sobie sami, nie czekając, aż zrobi to firma. Szum wokół inteligentnych zegarków wzmocnił się i zapewne utrzyma się przez jakiś czas po debiucie AppleWatch. Według Strategy Analytics w 2 kwartale tego roku na świecie sprzedały się już 4 miliony tych urządzeń, co sprawiło, że udział Apple w tej części rynku skoczył do 75 proc. –AppleWatch zadebiutował na szesnastu największych rynkach i zarówno w USA< jak i na innych rynkach zdobył przyzwoite wsparcie ze strony lojalnych klientów Apple. AppleWatch na pewno podniósł poprzeczkę dla całej branży inteligentnych zegarków. Piłeczkę będą teraz musieli odbić rywale Apple, tacy, jak Samsung – komentuje Neil Mawston, dyrektor wykonawczy w Strategy Analytics.

Azjaci i Amerykanie największymi fanami „wearablesów"

Najwięcej ubieralnych gadżetów już kupili według eMarketera mieszkańcy rejonu Azji i Pacyfiku (37,2 mln) oraz mieszkańcy Ameryki Północnej (32,3 mln)i za cztery lata to oni będą mieć ich najwięcej: 188 mln, podczas gdy azjatyccy fani gadżetów będą w posiadaniu 184 mln takich urządzeń.

Przeszkodą w kupowaniu ubieralnych urządzeń jest wciąż dla wielu klientów ich zbyt wysoka cena.  Z badania First Insight przypomnianego przez eMarketera wynika, że średnio cena jest dla ludzi za wysoka o 41 proc., a generalnie sa oni przeciwni płaceniu za rynkowe nowinki tego typu więcej niż 200 dolarów. Aż 60 proc. amerykańskich internautów deklaruje także, że ubieralne gadżety to fanaberia, a 50 proc. uważa ich funkcje za niewystarczające, by je kupować. Jedna trzecia przyznaje, że za mało wie o takich urządzeniach, że są zbyt duże i niewygodne w noszeniu, a 13 proc. -  że zbyt drogie.

Do czasu debiutu Apple Watch w USA najpopularniejszymi ubieralnymi urządzeniami były opaski fitness – w kwietniu miało je 53 proc. właścicieli smartfonów w USA. Drugim najpopularniejszym urządzeniami były ubieralne kamery  (prawie 32 proc właścicieli smartfonów w USA już taka ma), inteligentne zegarki plasowały się dopiero na czwartym miejscu (za klipsami mierzącymi kroki itp) i miało je 24 proc. amerykańskich internautów.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?